3.grad domæne forward
Fra : GreenWood

Dato : 06-10-02 19:35

Hej Alle,

Jeg har en server med 2 netkort. 1 er tilsluttet internet og det andet
til et lan. Et domæne pejer på servens internet ip. Nu er det så jeg
spørger, kan man på en måde forwarde 3.grads domæner til nogle maskiner
på lan'et? F.eks. maskine1.domæne.dk kunne forwarde alle porte til en
maskine på lan'et?

Serveren kører linux mandrake 9.0

Tak på forhånd.

Fra : Peter Lønberg

Dato : 06-10-02 17:53

kun hvis du har flere ip adresser..

Mvh Peter Lønberg

Fra : GreenWood

Dato : 06-10-02 20:32

> kun hvis du har flere ip adresser..

Hvordan gør jeg i så fald?

Fra : Peter Lønberg

Dato : 06-10-02 19:39

Med nogle mere eller mindre avancerede regler i iptables..

jeg skiftede fra Linux til BSD for lang tid siden, og skal indrømme at jeg
siden da ikke har fulgt med i iptables og ipchains.

så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig, dog er der mange på denne newsgroup
som virker ekstremt habile til iptables ;)

Mvh Peter Lønberg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-10-02 20:52

GreenWood wrote:
> Hvordan gør jeg i så fald?

Læs "man route". Noget a la "route add host". Kan skrives i en relevant
startfil, fx rc.local, når det virker. Sikr dig at forbindelserne ikke
bliver masqueradet.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/ - konsulent i Oracle og Unix

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-10-02 12:39

GreenWood wrote:

> [...]
> spørger, kan man på en måde forwarde 3.grads domæner til nogle maskiner
> på lan'et? F.eks. maskine1.domæne.dk kunne forwarde alle porte til en

Som nævnt er det kun muligt, hvis du har flere IP'er. Lad os forestille os,
at du sætter domæne1 op på 10.0.0.2 og domæne2 op på 10.0.0.3. Herefter
sætter du DNS for domæne1 til at pege på din ene globale IP (1.1.1.1) og
DNS for domæne2 til at pege på den anden IP (1.1.1.2). Nu forwarder du
trafik med (forudsat at du ønsker *al* trafik forwardet og ikke blot http):

iptables -A PREROUTING -i $WAN -d 1.1.1.1 -j DNAT --to-destination 10.0.0.2
iptables -A PREROUTING -i $WAN -d 1.1.1.2 -j DNAT --to-destination 10.0.0.3

$WAN er naturligvis navnet på netkortet, der vender ud mod internettet.

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-10-02 13:13

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> iptables -A PREROUTING -i $WAN -d 1.1.1.2 -j DNAT --to-destination 10.0.0.3

Jeg synes egnetligt det er overflødigt at indføre private ip-adresser,
når man har en offentlig. Især når det medfører at man så også skal til
at rode med NAT. Hvad taler for denne løsning?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-10-02 13:27

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg synes egnetligt det er overflødigt at indføre private ip-adresser,
> når man har en offentlig. Især når det medfører at man så også skal til
> at rode med NAT. Hvad taler for denne løsning?

At man har flere maskiner end globale IP'er?

I et hjemmenetværk vil det næppe være smart i særlig mange tilfælde, men han
fortæller ikke mere om sin opsætning (antal computere, antal IP'er mv.)...

Men han spurgte om forwarding og han fik det - jeg tog ikke i indlægget
stilling til, hvorvidt det er smart eller ej.

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : GreenWood

Dato : 08-10-02 13:15

Det er til et nærværk med 5 globale ip'er og 100 maskiner på lan.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-10-02 20:36

GreenWood wrote:

> Det er til et nærværk med 5 globale ip'er og 100 maskiner på lan.

Så er det IMHO upraktisk at køre med de globale IP'er direkte på maskinerne,
hvis disse skal snakke med andre lokale maskiner...

/Rasmus

Eat right, exercise regularly, die anyway.