stofanet m/2 netkort
Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 14:12

Jeg ville gerne kunne dele min stofanet forbindelse mellem mine to PC'ere.

PC1
win2000 pro - to netkort (ethernet realtek 8139) netbeui installeret-
m/stofanet som virker ok på det ene netkort.

PC2
win98 2nd- et netkort (ethernet realtek 8139) - netbeui , windows logon og
family logon installeret.

Jeg kan ikke åbne "andre computere" på PC2 som henviser til
netværksfejlfinding, som jeg har prøvet at gennemgå men uden resultat.

På PC1 kan jeg ikke åbne den anden LAN forbindelse der kommer en
fejlmeddelelse: network cable unplugged.

Jeg ville være taknemmelig hvis nogen kunne hjælpe mig.

På forhånd tak
Steen

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-10-02 14:26

Ikke helt forstået....har du to netkort i din Windows 2000 PC? Den der kører
din ADSL?! Er det nødvendigt

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 15:20

Det ene netkort sidder kabelmodemmet fra Stofa i. Det andet skal jeg bruge
til at koble PC2 til PC1.

Giver det mening ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-02 15:18

Steen Alexandersen skrev:

>Jeg ville gerne kunne dele min stofanet forbindelse mellem mine to PC'ere.

Jeg kender én der har brugt en hel dag på at prøve at dele
Stofanet netop mellem Win2000 og Win98. Han gav op. Selv brugte
jeg kun et par timer inden jeg gav op.

Hvis du kan undvære en lille tusse og er ligeglad med hvordan
problemet bliver løst, så kan en router klare det.

Jeg har endnu ikke prøvet det med samme styresystem på begge
computere.

--
Bertel

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-10-02 15:28

Aha....Stofanet lyder besværligt....måske ville en router være en bedre
løsning. Internetdeling i Windows kan være et helvede at få til at virke
ordentligt!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-02 15:32

Michael U. Hove skrev:

>Aha....Stofanet lyder besværligt...

Lige for en sikkerheds skyld:
Problemerne har intet med Stofanet at gøre, men skyldes internt
rod i Windowssystemerne (eller evt. vores manglende viden).

--
Bertel

Fra : John

Dato : 06-10-02 17:15

> [...]

> Jeg kender én der har brugt en hel dag på at prøve at dele
> Stofanet netop mellem Win2000 og Win98. Han gav op. Selv brugte

Her må det siges at Win XP og Win 98 arbejder fint sammen i netværk, det var
en positiv overraskelse for mig, da jeg før i tiden selv har stiftet
bekendtsakb med problemerne Win 2000 / Win 98 som Bertel omtaler, jeg kører
nu selv med 3 maskiner i netværk hvor der er 2 med XP instalation og 1 med
Win 98 !

John

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 15:26

"Steen Alexandersen" <steen.alexandersen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> PC2
> win98 2nd- et netkort (ethernet realtek 8139) - netbeui , windows logon og

Du skal pgså have indstalleret TCP/IP men det er det nok også?

> [...]
>
> På PC1 kan jeg ikke åbne den anden LAN forbindelse der kommer en
> fejlmeddelelse: network cable unplugged.

Du skal huske at bruge et krydset netværkskabel mellem netkortet i PC1 og
PC2. Ellers vil det rigtigt nok, sige cable unplugged, da der ikke er
forbindelse. Du kan tjekk om der er forbindelse, ved at se på lamperne på
netkortet

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 15:32

TCP/IP er installeret på begge PC'ere.
Jeg bruger et twisted pair cable.

Der er ikke lys i netkortet som ikke bliver brugt til stofarforbindelsen på
PC1. Jeg har prøvet at sætte det i samtlige ledige PCI-slots. Jeg har sågar
prøvet med 2 forskellige netkort, begge nye.

Nogen forslag ?
Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-10-02 15:33

Steen Alexandersen skrev:

>Der er ikke lys i netkortet som ikke bliver brugt til stofarforbindelsen på
>PC1.

Så kører det slet ikke. Har du fået det installeret under
Win2000? Det kan godt lade sig gøre.

--
Bertel

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 15:44

Under device manager - network adapters er de begge to registreret uden
problemer.
realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet Adapter og
realtek RTL8139(A)-based PCI Fast Ethernet Adapter (stofanettet bruger dette
netkort)

Kan det have noget at sige at det andet ikke er "based" ?

Steen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 15:41

> TCP/IP er installeret på begge PC'ere.

Fint

> [...]

sågar
> prøvet med 2 forskellige netkort, begge nye

Alle netværkskabler er twisted pair.

Det vil bare sige at kobberparne er snoede rundt om sig selv.

Når et netværkssignal sendes via kablet. Er der en sender og en modtager

Sender er TX og modtager RX

Der sendes på Pin 1 og 2 og modtages på pin 3 og 5

Når det så er koblet 2 netværkskort sammen, vil et normalt netværkspatch
kabel. Være forbundet til samme PIN forbindelse i begge ender. det vil så
sige, at der kommer 2 sender og modtager siinaler mod hinanden. Der vil sige
at der ikke kan kommunikeres.. Da netkort 1 sender mod netkort2 som også
sender.. Så vil der ikke ske andet en kollisioner... Et krydset
netværkskablet går så, at pin 1 og 2 i den ene ende, er forbundet til pin 3
og 5 i den anden ende

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 16:03

Så har jeg nok ikke et krydset netværkskabel.

Det er s'gu da godt at vi amatører kan lære lidt af jeg guru'er

Tak for hjælpen
Steen

Fra : John

Dato : 06-10-02 17:25

> Så har jeg nok ikke et krydset netværkskabel.
>
> Det er s'gu da godt at vi amatører kan lære lidt af jeg guru'er
>
> Tak for hjælpen
> Steen

Jeg havde selv samme problem med krydsede og ikke krydsede kabler, men da
jeg så anskaffede mig en HUB har systemet ( 3 stk PC ) været imun overfor
kabeltyperne, HUB'en er tilsyneladende istand til at finde et match på

PS : By the way, omtalte HUB skulle have været smidt væk, men jeg nåede at
overtale manden som var ved at smide den væk til at jeg kunne bruge den,
HUB'en havde han fået i den netværkspakke som han købte da han skulle have
koblet sin maskine op, han kunne ikke finde ud af hvad den skulle bruges
til, han så den som overskydende ....hvilket var herligt for mig

John

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 19:37

Ved du om en switch vil have samme effekt ?
Det skulle den da have, skulle den ikke ?

Fra : Frederik Sunne

Dato : 07-10-02 10:41

> [...]
> jeg så anskaffede mig en HUB har systemet ( 3 stk PC ) været imun overfor
> kabeltyperne, HUB'en er tilsyneladende istand til at finde et match på

Hmmm, en hub er altså bare en multiport gentager. En gentager (repeater) er
en dum dims, som fortolker bit'sne
og udsender de samme bits i forstærket form. Derved er signalet "renset" og
forstærket og man derfor udbygge sit
ethernet netværk, da signalet ellers ville blive for svagt og være for
fejlbehæftet når NIC (netkortet) skulle fortolke
det analoge signal om til brugbare bits (lag 1 i OSI modellen). Men en hub
dirigerer ingen traffik. En switch er også en multiport gentager, men
den kan endvidere dirigere traffik. Det vil sige at hvis A og B begge er
koblet til den samme switch og A vil sende en pakke
til B kan switchen kigge på MAC destination adressen (lag 2 i OSI
modellen)og dermed omdirigere pakken (eller frame på dette niveau)
fra A til B. Hub'en derimod har ikke andet valg end at sende pakken til alle
porte (broadcast) og så må den som er interesseret
i pakken selv nappe den. Dette giver større sandsynlighed for kollision på
netværket.

Venlig hilsen,

Frederik