Blå drue - Helges haver
Fra : Lene Tullin Nielsen

Dato : 05-10-02 17:36

Jeg er blevet fortalt at Helge fra Grønne glæder i radion har
anbefalet en bestemt blå drue som skulle være god.
Jeg har ikke selv hørt udsendelsen - er der nogen der ved hvilken det
var?

/Lene

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 18:44

On 5 Oct 2002 09:35:46 -0700, lene_tullin@hotmail.com (Lene Tullin
Nielsen) wrote:

>Jeg er blevet fortalt at Helge fra Grønne glæder i radion har
>anbefalet en bestemt blå drue som skulle være god.
>Jeg har ikke selv hørt udsendelsen - er der nogen der ved hvilken det
>var?

Jeg hører ikke selv programmet ret tit - men det plejer at være
'Schuyler' han anbefaler når det er en blå drue.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Tommy Hansen

Dato : 05-10-02 21:55

> Jeg hører ikke selv programmet ret tit - men det plejer at være
> 'Schuyler' han anbefaler når det er en blå drue.

Rigtigt og den er fantastisk. Vi købte en sidste år og allerede i år var der
mange velsmagende klasser druer, som vi spiste i slutningen af august.
Husk - at plante den på en lun plads.

God fornøjelse.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-02 23:41

Tommy Hansen <tommy.hansen@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
der
> mange velsmagende klasser druer, som vi spiste i slutningen af august.

Er den kun velegnet til friland?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-02 19:14

Lene Tullin Nielsen <lene_tullin@hotmail.com> skrev i en
> Jeg er blevet fortalt at Helge fra Grønne glæder i radion har
> anbefalet en bestemt blå drue som skulle være god.
> Jeg har ikke selv hørt udsendelsen - er der nogen der ved hvilken det
> var?

Så ikke udsendelsen - men hørte ham i radioen nævne
den gamle Frankentaler, der modmer meget sent.

Jeg giver ham fuldstændig ret i, at når Frankentaler
modner så er der ikke mange, der smager så godt.
Jeg har dem begge i mit hus. 'Schuyler' er forlængst væk -
det er små, blå og søde druer uden nogen speciel smag.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-10-02 20:13

On Sun, 6 Oct 2002 20:13:42 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Så ikke udsendelsen - men hørte ham i radioen nævne
>den gamle Frankentaler, der modmer meget sent.
>
>Jeg giver ham fuldstændig ret i, at når Frankentaler
>modner så er der ikke mange, der smager så godt.

Skal det forståes sådan at det ikke er hvert år en Frankenthaler når at
blive moden?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-10-02 10:12

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Skal det forståes sådan at det ikke er hvert år en Frankenthaler når at
> blive moden?

Ja - hvis ikke der er megen sol når de ikke at blive modne.
Men så er de udmærkede til gele.
Men med god udtynding af klaser, fjernelse af en del blade
når klaserne er store, så lykkedes det som regel at få
de fleste med. Og så er der virkelig mange velsmagende
kg i sorten!

Per A. Hansen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 09-10-02 16:47

> Jeg giver ham fuldstændig ret i, at når Frankentaler
> modner så er der ikke mange, der smager så godt.
> Jeg har dem begge i mit hus. 'Schuyler' er forlængst væk -
> det er små, blå og søde druer uden nogen speciel smag.

Din beskrivelse af Schuyler lyder ikke som du har haft en rigtig Schuyler.
Vi har haft en del druer i år og de var af rimelig størrelse og smagte
fantatisk.

MVH Tommy

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-10-02 09:56

> Din beskrivelse af Schuyler lyder ikke som du har haft en rigtig Schuyler.
> Vi har haft en del druer i år og de var af rimelig størrelse og smagte
> fantatisk.

Jo - det er skam den rigtige Schuler - ifølge etiketten.
Med små druer mener jeg i forhold til Frankentaler, men den har
også nogle kæmpeklaser.
Forskellen i smag er den, at Schuyler er endog meget sød -
vindruer med frugtsyrer smager af mere - men det er jo en
smagssag, hvilken man bedst kan lide. Men Shuyler er da
en ganske glimrende sort .

Jeg har også en Heimveh ( hedder den vist).
Den smager muskatagtigt og kan anbefales til de, der ikke kan
lide sten. Den vokser dog noget voldsomt.

Per A. Hansen