Energiglas!
Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 16:25

Hej alle!

Jeg har lige hentet nogle tilbud hjem på Bondehusvinduer. I min
forespørgsel havde jeg skrevet at jeg ønskede energiglas i. Nu har jeg
fået et tilbud tilbage, hvori der står at de har tilladt sig at lave
tilbuddet med alm. thermoglas istedet for, fordi det ikke kan svare
sig at sætte energiglas i bondehusvinduer, pga. de små
vinduesstørrelser!
De andre tilbud jeg har fået hjem har alle været med energiglas, og
det er første gang jeg hører en sådan "påstand". Er der nogen der kan
be- eller afkræfte om det er korrekt at det ikke kan svare sig med
energiglas i bondehusvinduer, og i givet fald hvorfor?

Og så en lille note: Hvis det ikke kan svare sig, hvorfor mon langt
størstedelen af vinduesfabrikanterne så leverer vinduerne med
energiglas??

Håber nogen har et par brugbare svar

På forhånd tak :0)
Mvh, Trine

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-02 16:45

Trine Piltoft wrote:

> [...]
> be- eller afkræfte om det er korrekt at det ikke kan svare sig med
> energiglas i bondehusvinduer, og i givet fald hvorfor?

Det er ikke en påstand. En termorudes isoleringsevne måles i en afstand
fra kanten, så vidt jeg husker 15 cm. Det skyldes at isoleringsevnen
bliver ringere mod kanterne (alu-profilet danner bl. a. en kuldebro).
Det betaler sig slet ikke at bruge termoruder til småsprossede vinduer,
vinduer med koblede rammer er bedre, og ser også bedre ud.

> Og så en lille note: Hvis det ikke kan svare sig, hvorfor mon langt
> størstedelen af vinduesfabrikanterne så leverer vinduerne med
> energiglas??

De forlanger vel en højere pris.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 16:55

Tak for svaret!

>Det betaler sig slet ikke at bruge
>termoruder til småsprossede vinduer,
>vinduer med koblede rammer er
>bedre, og ser også bedre ud.

Hvad er koblede rammer? Er det når sprosserne sidder udenpå??

Der findes en lokalplan her fra området der siger at man skal sætte
de oprindelige vinduer i - desværre ved ingen hvad de oprindelige
vinduer i mit hus har været. Kommunen mener Dannebrogsvinduer, men
nogle af vinduesfabrikanterne siger at så får jeg kun træ og næsten
ingen glas fordi mine vinduer ikke er ret store, kun 92*119 cm.
Kommunen er derfor gået med til bondehusvinduer.

Mvh. Trine

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-02 17:42

Trine Piltoft wrote:

> Hvad er koblede rammer? Er det når sprosserne sidder udenpå??

Traditionelle vinduer med enkelt lag glas består af en ramme (med flere
eller færre sprosser) hvor ruderne er monteret med kit. Man kan tætne
mellem ramme og fals for at undgå for megen træk. Når man monterer
indvendige forsatsvinduer (i reglen kun for de nederste vinduer i et
dannebrogsvindue), var der i reglen ikke tæt mellem forsatsrammen og
vinduets karm, lodpost etc. Det betyder at fugtig indeluft trænger ind i
mellemrummet og kondenserede på de kolde yderruder, så de blev pjastvåde
og rammerne ødelagt.

I vinduer med koblede rammer anvender man to rammer istedet for den
oprindelige enkeltramme og en forsatsramme. De koblede rammer er samlet
med hængsler og låsebeslag så de kan åbnes fra hinanden ved pudsning og
vedligehold, men er ellers holdt sammen med en spalte imellem (4-5 mm).
I den forreste ramme er monteret sprosser og små ruder, i den bageste i
reglen en stor rude af enkeltglas (kan være en termorude, men det gør
hele vinduet meget kraftigere og tungere). Den bageste ramme er tætnet
mod falsen, derved trænger der ikke fugtig indeluft ud mellem de to
rammer med ruder. Den forreste ramme er ikke tætnet, derved er der
cirkulation af udeluft mellem rammerne med ruder, og der afsættes ikke
kondens.

Vi har i en periode boet i en gammel bevaringsværdig ejendom som ved
istandsættelse havde fået nye vinduer med koblede rammer og enkelt lag
glas i begge, og de fungerede særdeles godt.

Du kan se lidt mere på:
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/dorevinduer/100589-11/teks
ten.html
http://www.netarkitekten.dk/kategori/bygtek/termo.htm

Raadvad har lavet sammenlignende undersøgelser af isoleringsevnen for
vinduer med termoruder sammenlignet med ældre istandsatte vinduer med
forsatsrammer, se http://www.raadvad.dk/index.asp hvor der er nogle
links til rapport og pressemeddelelser.

Jeg mener at man ved udskiftning har større fordel af at vælge vinduer
med koblede rammer, mens Raadvads løsning er baseret på at de gamle
vinduer istandsættes.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 18:05

Takker for svaret. Er nu helt med på hvad koblede rammer er :0)
Kunne dog desværre godt forestille mig at de er noget dyrere end alm.
thermovinduer, og min økonomiske situation siger desværre at jeg ikke har
råd til at vælge alt for dyre løsninger. Istandsættelsen af mit hus er
blevet noget dyrere end forventet, men det er vel noget de fleste
gør-det-selv folk kender.

Mvh. Trine

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-02 19:16

Trine Piltoft wrote:

> [...]
> thermovinduer, og min økonomiske situation siger desværre at jeg ikke
> har råd til at vælge alt for dyre løsninger.

Jeg er ret sikker på at vinduer med koblede rammer og 2x enkeltlag var
billigere end termo for småsprossede vinduer. Der var flere lokale
håndværkere som lavede dem i Helsingør hvor vi boede dengang.

Du har jo lov at spørge dig for. Iøvrigt kan jeg anbefale linoliemaling
til behandling af vinduer, det kan Raadvad også fortælle noget om.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-10-02 17:20

On 05 Oct 2002 15:24:50 GMT, Trine Piltoft
<piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>be- eller afkræfte om det er korrekt at det ikke kan svare sig med
>energiglas i bondehusvinduer, og i givet fald hvorfor?

Der kan godt være noget om snakken. De mange små ruder betyder mange
små sprosser som er lig med mange kuldebroer og deraf stort energitab.
Derfor er der ikke lige så stor en energimæssig besparelse at hente
som der vil være på vinduer med få eller ingen sprosser. Måske har
vinduesfabrikken bare været ærlig og vurderet, at det minimale
energibesparelse ikke kan tjene merprisen på energiglas hjem.

Den ideelle løsning til bondehusvinduer er da også koblede vinduer,
hvor man bevarer vinduet med sprosser udvendigt, mens man har en hel
rude indvendig, f.eks. 2-lags energiglas indendøre. Så hvis du har
bondehusvinduer i forvejen med enkeltlagsglas er det muligvis en bedre
og billigere løsning.

Kig evt. på www.energiruder.dk eller www.varme-vinduer.dk

Desuden kan du på http://www.raadvad.dk/old/1_0/1_9.html læse om
fordelen ved at bevare gamle vinduer (fra før 1950) fremfor at købe
nye. Raadvad tilbyder vistnok stadig gratis telefonrådgivning herom.

>Og så en lille note: Hvis det ikke kan svare sig, hvorfor mon langt
>størstedelen af vinduesfabrikanterne så leverer vinduerne med
>energiglas??

Måske handler det om økonomi (altså mindre penge i din pengekasse og
flere i deres) - eller også er de bare klogere end ham med
termoglassene.

Lars

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 17:51

Hejsa!

> [...]
> vinduesfabrikken bare været ærlig og vurderet, at det minimale
> energibesparelse ikke kan tjene merprisen på energiglas hjem.

Men der vil også være et stort energitab på alm. thermoglasvinduer, så alt
andet lige må det da give en besparelse med energiglasvinduer (også selv om
den er meget lille og måsker tager 20 år at tjene ind), eller hvad?

Jeg skal iøvrigt lige sige, at det er en "halv" kælder - dvs. kældergulvet
ligger ca. 0,7 m under terræn. Har det nogen betydning for valg af
vinduestype ? - jeg tænker på at vinduerne sidder så langt nede ved jorden
(ca. 40 cm. over terræn). Måske har det betydning for lysindfald mv.

> Den ideelle løsning til bondehusvinduer er da også koblede vinduer,
> hvor man bevarer vinduet med sprosser udvendigt, mens man har en hel
> rude indvendig, f.eks. 2-lags energiglas indendøre.

Dvs. man har 3 lag vinduer ialt??

> Så hvis du har
> bondehusvinduer i forvejen med enkeltlagsglas er det muligvis en bedre
> og billigere løsning.

Det har jeg ikke. Jeg har nogle gamle et-lagsvinduer der er ved at falde fra
hinanden pga. råd.
Jeg SKAL simpelthen have nye i, og jeg har ikke specielt mange penge, så det
skal helst ikke være alt for dyr en løsning :0(

Tak for linksne - jeg vil lige nærstudere dem.

> fordelen ved at bevare gamle vinduer (fra før 1950) fremfor at købe
> nye. Raadvad tilbyder vistnok stadig gratis telefonrådgivning herom.

Som sagt er mine vinduer ikke bevaringsværdige - ved ikke hvor gamle de er,
men der sidder plastic i hjørnerne med en slags "rist" i til udluftning. Mig
bekendt er plastic ikke meget gammelt, og mit hus er fra 1887, så det er
ihvertfald ikke de oprindelige vinduer der sidder i.

Tak for svaret
Trine

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 05-10-02 19:16

On Sat, 5 Oct 2002 18:51:24 +0200, "Trine Piltoft"
<piltofts@post.tele.dk> wrote:

>Men der vil også være et stort energitab på alm. thermoglasvinduer, så alt
>andet lige må det da give en besparelse med energiglasvinduer (også selv om
>den er meget lille og måsker tager 20 år at tjene ind), eller hvad?

Hverken termo eller energiglas er specielt godt i bondehusvinduer pga
kuldebroerne, men selvfølgelig en anelse bedre end enkeltglas. Så jo,
der er da nok en besparelse ifht. termo, men åbenbart så minimal (set
med den ene vinduesfabriks øjne), at det ikke kan betale sig.
Energiglas er 20.-30 pct. dyrere pr. kvm. end termo i ren
materialepris.

> [...]
>vinduestype ? - jeg tænker på at vinduerne sidder så langt nede ved jorden
>(ca. 40 cm. over terræn). Måske har det betydning for lysindfald mv.

Mht. lysindfaldet så er det mindre på energiglas fordi der er en
belægning på, men bestiller man jernfattigt glas får man et vindue med
større lysinfald end ellers.

>Dvs. man har 3 lag vinduer ialt??

Tre lag ruder, men to vinduer, som er hængslet sammen - det fylder
lidt mere end forsatsruder, men ikke voldsomt meget..

>Jeg SKAL simpelthen have nye i, og jeg har ikke specielt mange penge, så det
>skal helst ikke være alt for dyr en løsning :0(

Løsningen med et enkeltglasvindue og koblet 2-lags energiglas har
halvt så stort et varmetab som en ren termo-løsning - så der kan godt
være penge at spare. Men billigt er det nok ikke (heller ikke
termo-løsningen).

Jo flere ruder i vinduet jo dyrere, så hvis du vil have prisen ned er
det ikke bondehusvinduer, du skal købe. Hvad med dannebrogsvinduer -
du får stadig et "gammelt" udseende vindue, men det er billigere.

Du kan også vælge "den grimme løsning" - almindelige 1-fags vinduer
med påmonterede falske sprosser i træ eller plast. De fås også i
bondehus-udgaven. Når/hvis huset skal sælges igen, så vil sådan en
løsning dog nok trække ned.

Lars

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 21:27

Hejsa!

> Jo flere ruder i vinduet jo dyrere, så hvis du vil have prisen ned er
> det ikke bondehusvinduer, du skal købe. Hvad med dannebrogsvinduer -
> du får stadig et "gammelt" udseende vindue, men det er billigere.

Passer ikke helt. Dannebrogsvinduer er dyrere end bondehusvinduer (jeg har
tjekket). Det er formentligt fordi at der på et Dannebrogsvinduer jo er 4
rammer hvorimod der på et bondehusvinduer kun er 2.

> [...]
> med påmonterede falske sprosser i træ eller plast. De fås også i
> bondehus-udgaven. Når/hvis huset skal sælges igen, så vil sådan en

Den går kommunen ikke med til - vinduerne skal føres tilbage til de
oprindelige (hvilket vi så er i tvivl om havd er, men formentligt enten
bondehus eller dannebrog), og jeg må derfor ikke bruge plast, og formentligt
heller ikke "falske sprosser"Mvh. Trine

Fra : Arcotec

Dato : 05-10-02 21:12

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 21:35

Hejsa

> [...]
idé
> med 3 lag glas. Så kommer der kun omkring 68% af lyset ind i stuen.

Nej - det kan jeg godt se - og iøvrigt er der jo også prisproblematikken :0(

> Til vore kunder der ønsker bondehusvinduer anbefaler vi enten den billige
> løsning: Hvor vi på et almindeligt vindue med varmkant energitermorude
(U-værdi
> 1,1) påklæber sprosser udvendigt.

Altså et 2-fagsvindue med påklæbede sprosser. Hvad har sådan et af ulemper??
Holder sprosserne sig fastklæbet til ruden også efter x antal år?

> [...]
naturligvis et
> hængsel, og kan åbnes, når ruden skal pudses.

Det er så det man kalder et koblet vindue?

Noget helt andet er, at når man kigger gamle billeder, så ser sprosserne
ikke ud til at være så høje. De fleste nondehusvinduer man laver idag har 45
mm sprosser, og det synes jeg egenligt er lidt voldsomt. De påklæbede
sprosser ligner vel egenligt mere de gamle, eller er det mig der er helt
forkert på den her??

Mvh. Trine

Fra : Arcotec

Dato : 06-10-02 17:18

Hej Trine Piltoft,

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså et 2-fagsvindue med påklæbede sprosser. Hvad har sådan et af ulemper??
> Holder sprosserne sig fastklæbet til ruden også efter x antal år?

Det er rigtigt at en af ulemperne ved den billige løsning er, at sprosserne, som
normalt klæbes på med silikone, løsner sig efter 8-10 år. Det er dog ikke værre
end at de kan klæbes på igen efter en afrensning.

> Det er så det man kalder et koblet vindue?

Nej ikke helt, det man normalt forstår ved et koblet vindue er altid rammer med
glas i. Enten to enkletglas, eller en termorude og et enkeltglas i hver sin
ramme. Her har du en ramme med sprosser, men uden glas.

> [...]
> mm sprosser, og det synes jeg egenligt er lidt voldsomt. De påklæbede
> sprosser ligner vel egenligt mere de gamle, eller er det mig der er helt

Nej det er ikke forkert. De tykke sprosser er sat i for at reducere varmetabet
og skabe en isoleringsevne på samme niveau som en alm. energitermorude. Det ser
ikke alene voldsomt ud, det harmonere i de fleste tilfælde heller ikke med
huset, og så er det som før nævnt også en dyre løsning.

Man kan kalde dem snyde sprosser, grimme osv. alt efter temperament. Men fakta
er, at de visuelle ligner den oprindelige sprosse på ½ " (ca. 13 mm), og at de
både er bedre (lavere U-værdi) og billiger at anskaffe.

Det at benytte sig af lettere og billigere løsninger er en naturlig følge af
vores udviklingssamfund. De små ruder i bondehusvinduer er ikke oprindelig for
2-300 hundrede år siden valgt ud fra det arkitektonisk udseende, det var simpelt
hen den største størrelse plant glas man kunne fremstille.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 07-10-02 17:23

Hejsa!

Så har jeg idag været ude at kigge på vinduer - jeg valgte at tage ud

og besøge dem der havde skrevet til mig at jeg skulle vælge thermo
istedet for energiglas - for lige at få en snak om de forskellige
problematikker.

Jeg fik nærstuderet nogle vinduer med nogle reædselsfulde høje (45
mm)
sprosser *ggg*.
Vi fik så en snak om 2-fagsvinduer med snydesprosser. Han sagde at
det ville de godt levere, men kun på følgende måde, nemlig at der
inde i thermovinduet bliver placeret en "snyde" aluliste bag ved der
hvor sprosserne skal placeres udenpå. Det bevirker at man stort set
ikke kan se at det er snydesprosser. Så langt så godt - for det
betyder at et af mine krav er blevet opfyldt, nemligt at jeg får
nogle vinduer med sprosser der minder om de oprindelige gamle
bondehusvinduer.

Så kom jo punktet med energiglas - for han var faktisk i tvivl om det

så ville kunne betale sig i dette tilfælde også. Deres normale
thermovinduer ligger med en u-værdi på 2,0 - lavenergi har 1,1.
Den "falske" alu-liste i vinduet, vil jo bevirke at man får en
kuldebro næsten på lige fod med alm. bondehus vinduer, eller ? Den
bliver sat fast ind mod vinduet med noget tætningsbånd, hvilket jo må

medvirke til at modvirke kuldebroen?

Prisforskellen for 4 vinduer (3stk. 2-fags og 1stk. 3-fags) er ca.
1800 kr. billigere for thermoruderne.

Jeg er i 7 sind - skal jeg spare de 1800 kr. eller ej?

Den falske sprosseløsning med de falske alulister indvendigt i ruden,

gjorde iøvrigt at prisen på vinduerne er meget lig med det
oprindelige tilbud jeg havde fået på bondehusvinduer. Tror bare på at

disse her er meget pænere :0)

Mvh. Trine

Fra : Per H

Dato : 05-10-02 17:35

<piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev:

>e- eller afkræfte om det er korrekt at det ikke kan svare sig med
>energiglas i bondehusvinduer, og i givet fald hvorfor?

fordi vinduesaraelet er ganske lille. Det er en stor merpris for
energiglas, som vil vare en del år, inden de er tjent ind.

en tommelfingerregl er at der går ca 5 år inden energiglasset er
tjenet ind.

>Og så en lille note: Hvis det ikke kan svare sig, hvorfor mon langt
>størstedelen af vinduesfabrikanterne så leverer vinduerne med
>energiglas??

fordi at der i nybyggeri skal være monteret energiglas.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-10-02 21:40

Hejsa!

> en tommelfingerregl er at der går ca 5 år inden energiglasset er
> tjenet ind.

Bondehusvinduer med energiglas, koster efter hvad jeg sådan ca. kan se
omkring 2-300 kr. mere pr. vindue. Det er jo ikke et voldsomt beløb (jeg
skal have 4 vinduer i denne omgang), men hvis det er spild af penge så vil
jeg da selvfølgelig ikke ofre de 1000 kr. ekstra.

mvh. Trine

Fra : Per H

Dato : 05-10-02 21:47

On Sat, 5 Oct 2002 22:40:09 +0200, "Trine Piltoft"
<piltofts@post.tele.dk> skrev:

>Hejsa!

>Bondehusvinduer med energiglas, koster efter hvad jeg sådan ca. kan se
>omkring 2-300 kr. mere pr. vindue. Det er jo ikke et voldsomt beløb (jeg

ja det er ikke glasset der er det dyre i bondehusvinduer

Vh Per
ICQ 8212837