MS Windows
briani 27239
Paritets-"sikkerhedskopi" via software?
Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-10-02 15:26

Hej Gruppe

Jeg har et lidt atypisk problem med sikkerhedskopiering af
store datamængder (ca. 700GB)

Jeg har en større samling harddiske (14) af forskellig størrelse,
fra 25GB til 120GB. De sidder ikke i samme computer. Jeg
vil så gerne have en (slags) sikkerhedskopi, så jeg kan genskabe
dataene, hvis en disk fejler.

Nu tænkte jeg om man kan lave en sikkerhedskopiering med en
eller flere 120GB paritetsdiske, så hvis en disk fejler, så kan alle
data genskabes. Computerne er forbundet i 100Mbit netværk,
og tiden for genskabelse er ikke kritisk. Harddiskene bliver brugt
som lager, og filerne bliver principielt hverken slettet eller ændret.

Er der et smart program, der kan danne en paritetsdisk ud fra alle
de filer.

Dataene på diskene ligger i filer af en størrelse på 5 til 15MB per
fil, så i princippet kunne man bruge et program som smartpar (der
dog højest kan håndtere 255 filer per paritetssæt), men
er der nogen, der kender en smartere løsning?

mvh
Jeppe Seidelin Dam