Et lille hyggeligt lille netværk
Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-01 22:38

Hej alle

med risiko for at blive sablet ned (på grund af tidligere stillede
spørgsmål), så stiller jeg nu alligevel følgende spørgsmål.

Jeg skal til at forbinde 3 (2 stationære og en bærbar. Senere evt.
flere dog maks 8 computere) i et lille hyggeligt hjemmenetværk. Alle
pcere har fungerende netværkskort. Dlink528 og et ACCTONetellerandet.
Og på http://www.trendnet.dk/html/specs.asp?28 fandt jeg en switch som
jeg tror kan bruges til at forbinde computerne med hinanden.
Hele netværket skal gerne sættes op på enten en ISDN eller ADSL
forbindelse (udbyderen er vel ligegyldig). Hvad det skal være har vi
ikke bestemt os for endnu.
De enkelte computere skal gerne kunne tages af netværket uden at
skulle slukke for hele maskinparken. Og uden at det går ud over
driften af netværket

Kan produktet det? (jeg er ikke så meget inde i alle de forkortelser
og specs. som er på hjemmesiden)
Eller skal der måske noget andet til. En router eller hvad den nu
hedder?
Router følger såvidt jeg har forstået med de fleste ADSL-abonnementer.

For et svar ville jeg bare blive så glad. På forhånd tak.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Send en SMS til din ven via denne ganske ukommercielle service

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-02-01 22:48

Hej Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk>

>Kan produktet det?

Ja.

http://www.net-faq.dk/

>Eller skal der måske noget andet til. En router eller hvad den nu
>hedder?

En router benyttes til at dele en internet-adgang, den har ikke
betydning for om dine maskiner kan tale med hinanden. Alternativet er
et modem i en maskine, hvorpå der installeres proxy-software.

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare

>Router følger såvidt jeg har forstået med de fleste ADSL-abonnementer.

Efter at TDC Netexpress vist nok er gået væk fra ATM25 netkort så er
det vist alle danske udbydere der leverer routere. Men teknikken (og
routerne) er forskellige.

Med hensyn til ISDN benytter man enten en TA (terminal adapter, også
kendt som ISDN modem, selvom det er forkert) eller en router. Det
følger normalt ikke med abbonnementet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/