UHF/VHF modtagelse med antenner over stålt~
Fra : Bo Velschow

Dato : 05-10-02 15:07

Hej gruppe!

Jeg har fået et "sjovt" problem: Vi modtager div. TV- og radio kanaler (UHF,
VHF samt FM) via en flok antenner på en 3 meter mast, monteret på vores ene
skorsten. Skorstenen er placeret nord for rygningen, og alle (TV-)antennerne
peger mod retninger liggende mellem øst og syd (dvs. de "kigger" alle i
større eller mindre grad hen over rygningen). Så langt, så godt - dette har
virket perfekt, indtil vi for kort tid siden fik lagt Decra-tag ovenpå vores
skifereternit-tag. Decra-tag er som bekendt galv. stålplader, og nu starter
alt det sjove: På samtlige kanaler er der begyndt at optræde vandrette
striber, der langsomt ruller over skærmen - og i går aftes, da det regnede
voldsomt, forsvandt samtlige kanaler (dvs. vores fjernsyn besluttede, at det
var bedre for os at kigge på en sort skærm end at se på et totalt forvrænget
billede!).

Så er spørgsmålet bare: Hvorfor sker dette?? Jeg tilskriver det selv
(kraftige) refleksioner fra tagfladen/diffraktion fra rygningen (som jo er
en kant). Med vand på taget bliver det hele blot endnu værre. Er der nogen,
der kan be- eller afkræfte min teori??

Mit næste spørgsmål er så: Hvad kan jeg gøre ved dette?? Jeg har en idé om,
at det vil hjælpe at flytte hele installationen ud på (øst)gavlen, så
antennerne ikke længere kigger hen over taget - men er der nogen, der har
gode/dårlige erfaringer med dette??

PS! Jeg har valgt at X-poste til både dk.fritid.hus-og-have og dk.videnskab,
da problemet efter min mening befinder sig lidt indenfor begge gruppers
område

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : 15kw

Dato : 05-10-02 15:50

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i news:anmrnm$bkg$1@sunsite.dk
> [...]
det
> var bedre for os at kigge på en sort skærm end at se på et totalt

Jeg tror ikke det er reflektioner fra dit tag der er problemet, da disse
reflektioner ikke kan give vandrette striber i billedet, reflektioner vil
normalt kunde ses som en skykke lidt til højre for det regtige billede.

Jeg vil tro at din fejt er et defekt antennekabel eller at kablet ikke
sidder regtigt monteret i antennen eller hvad den ellers er minteret i ope
på taget.

Når signalet forsvinder i regnvejr kunde det tyde på at der kan komme vand
ind i dit kabel.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-10-02 21:28

Bo Velschow wrote:

> [...]
> skorsten. Skorstenen er placeret nord for rygningen, og alle (TV-)antennerne

Prøv den vel nok mest relevante gruppe:

dk.teknik.tv+video

Der kan du støde på en tekniker der har erfaring.!

FUT til dk.teknik.tv+video

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-10-02 00:01

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (kraftige) refleksioner fra tagfladen/diffraktion fra rygningen (som jo er
> en kant). Med vand på taget bliver det hele blot endnu værre. Er der

Det kan meget vel være dit nye tag som laver rod i systematikken, især UHF
er følsom. Hvorfor kan jeg ikke forklare i detaljer, teorien om HF,
højfrekvens, starter hvor sund fornuft stopper. Hvoff' at "vådt tag" ligger
signalet "dødt" ?, hvis ant. + kabel ellers er OK., er det vel fordi at alt
signal bliver "jordet" i et område lige over taget. Vi boede engang øverst i
en ejendom som fik lagt Decra, resultat - alle vore radiostyrede ure "døde",
kun når de stod i et vindue var der signal nok.

Fra : Mads Jungersen

Dato : 07-10-02 16:20

> [...]

> (kraftige) refleksioner fra tagfladen/diffraktion fra rygningen (som jo er
> en kant). Med vand på taget bliver det hele blot endnu værre. Er der

Det kan godt være ståltaget der giver dig problemer. TV-signaler og antender
virker ved at de inducere en dipol (magnetisk nord og syd) i din antenne.
Dette virker bedst hvis signalet er parallelt med antennen, bølgen kan
refelekteres og det er faktisk derfor din antenne er horisontalt da det er
her der er færest metal overflader der kan afbøje og derformere bølgerne...
Hvilket kunne passe med at dit fjernesyn er ude af fase (det får ikke
billeder i sammerate som dens gendannelse). Men hvorfor vand skulle
forstærke denne effekt derfor synes jeg at du bør tjekke dine kabler først
for at se om der er nogle fejl her.

> [...]
> at det vil hjælpe at flytte hele installationen ud på (øst)gavlen, så
> antennerne ikke længere kigger hen over taget - men er der nogen, der har

Min viden stammer fra kemi hvor vi benytter noget ligende... Så jeg er
faktisk ikke helt klar over hvad du kan gøre... Måske et tjære lag eller et
eller andet....

Mvh Mads Jungersen.