Hævning af hanebjlæker
Fra : Gert

Dato : 05-10-02 12:59

Hejsa

jeg er for tiden i gang med at lave førstesal, men det er jo et gammelt hus
som er bygget til folk under 170cm , hvilket betyder at jeg med min 186 cm
indimellem "hilser" på hanebjælkerne på loftet. og det er jo ikke så rart
;-/
nu vil jeg jo så gerne flytte bæsterne lidt op så jeg uden farer kan gå
rundt,
kan der ske noget ved at jeg flytter dem ca 35 cm op??

og er det nok de erstattes med 2 kraftige brædder, boltet fast på hver side
af spær?
samtidig er der mellem en del af hanebjælkerne lagt et hanebånd (tror jeg
nok det hedder) det går ikke hele vejen gennem huset men slutter ca 2 sær
fra gavlen

kan det fjernes med god samvittighed?
eller skal det flyttes med op?

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://www.lynghoy.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-10-02 15:31

Gert" <GRM@"SLETMIG wrote:

> [...]
> gå rundt,
> kan der ske noget ved at jeg flytter dem ca 35 cm op??

Du skal have lavet en statisk beregning for at sikre at der er
tilstrækkelig bæreevne. Du skal også kontakte kommunens tekniske
forvaltning da der er tale om et større konstruktivt indgreb i husets
bærende dele.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Andersen

Dato : 07-10-02 11:27

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilstrækkelig bæreevne. Du skal også kontakte kommunens tekniske
> forvaltning da der er tale om et større konstruktivt indgreb i husets

En anden og bedre/dyrer løsning ville være at hæve hele taget 35-50 cm.
ved simpelthen at forhøje siderne på hytten. Jeg tror det vil give mange
ekstra m2.

/Andersen

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-02 18:25

Andersen wrote:

> En anden og bedre/dyrer løsning ville være at hæve hele taget 35-50
> cm. ved simpelthen at forhøje siderne på hytten. Jeg tror det vil
> give mange ekstra m2.

Det nytter blot ikke så meget hvis det er højden fra bjælkelaget hvor
gulvet skal ligge til underside af hanebjælken som er for lille.

At hæve taget kan nok kun betale sig hvis man skal have ny tagdækning
(eller lagt den gamle om) og samtidig lægge undertag og 300 mm isolering
i skråvæggene.

Venlig hilsen
Erik Olsen