Yolanda
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-10-02 10:59

Et spørgsmål vedr. en Yolanda tomatplante.
Jeg har lagt et billede i dk.binaer.
Det er tydeligt, at tomaterne fejler et eller andet - men hvad?
Det er alle tomaterne på denne plante det drejer sig om.
Det angrebne sted er modsat stilken.
Jeg har kun denne ene plante af denne sort.
Mine andre tomatplanter har det fint og har ikke problemet.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 15:08

On Sat, 5 Oct 2002 11:59:01 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

> [...]
>Det er tydeligt, at tomaterne fejler et eller andet - men hvad?
>Det er alle tomaterne på denne plante det drejer sig om.

Det er griffelråd.
Det skyldes calciummangel i frugterne og denne mangel kan skyldes ting
som vandmangel, for voldsom fordampning, dårlige rødder oa.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 05-10-02 18:11

> Det er griffelråd.
> Det skyldes calciummangel i frugterne og denne mangel kan skyldes ting
> som vandmangel, for voldsom fordampning, dårlige rødder oa.

Tak Mads,

Det var (er) faktisk den plante, der på min overdækkede terrasse står
yderst,- altså mest sol og dermed også mest fordampning etc.
Og, - indrømmet , - den fik af den grund desværre ikke ekstra vand i sommer.
Mens jeg lige har dig Mads, vil jeg gerne påskønne dine gode svar og dit
engagement i denne NG.
I foråret var jeg inde på din HP for ideer omkring stangbønner.
Jeg har forsøgt mig med dem i år, og det er noget af det sjoveste jeg
nogensinde har haft med at gøre. Lige nu ligger der vel 20 poser á 400 g i
fryseren, blancherede og klar til en god bøf med bearnaise til vinter (+
ikke at forglemme selvfølgelig alle dem vi spiste friske i sommer!).
Jeg ved godt Vorherre skal have en stor del af æren med det gode sommervejr
han leverede i år, men du er absolut ikke glemt Mads!

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 18:41

On Sat, 5 Oct 2002 19:11:10 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Det var (er) faktisk den plante, der på min overdækkede terrasse står
>yderst,- altså mest sol og dermed også mest fordampning etc.
>Og, - indrømmet , - den fik af den grund desværre ikke ekstra vand i sommer.

Jeg ville have tilføjet at det måske også havde noget at gøre med
sorten, siden det kun var den ene det var galt med, men det behøvede jeg
jo så slet ikke

>Mens jeg lige har dig Mads, vil jeg gerne påskønne dine gode svar og dit
>engagement i denne NG.

Tak. Det er jeg glad for at høre.

> [...]
>fryseren, blancherede og klar til en god bøf med bearnaise til vinter (+
>ikke at forglemme selvfølgelig alle dem vi spiste friske i sommer!).

Vi har fået noget med bønner i, en speciel slags kartoffelsalat,
bestående af kogte kartofler, gulerødder, majs, og bønner i en dressing
af noget eddike og masser af hakket persille, 2 gange i år. Det er alt
vi har fået med bønner i. Men jeg har igen i år haft 3 bønnestager i
hver sin farve. Bare fordi de er så flotte at se på. Og jeg skal have
det igen næste år!