Med hakke og spade
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-02 00:13

Kommer man langt. Buske og ukrudt står nu og sitrer af nervøsitet efter at
jeg har fået fat i en spade jeg ikke kan splitte ad. Den hedder en
'anlægsspade' med jern op ad skaftet på begge sider, vejer 3,2 kg. Og så har
jeg, lidt sent, fået en 'Wiederhofhakke'. Den kan hakke 'stort' og i hård
jord, er det en busk eller staude der skal væk, vender man den blot, så er
det en bred økse. Vejer 2,5 kg, bedre end en let roehakke, men kun til det
grove. 2 værktøjer jeg er meget glad for, kan skaffes ved Hedeselskabet, jeg
har ikke mødt dem andre steder, men det skulle vel ikke være det eneste.

Se hedeselskabet.dk Placering: Skov og Landskab . Handel . Skovudstyr .
Plantning . Pleje .
(Som jeg ikke har aktier i)
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 08:09

On Sat, 5 Oct 2002 01:12:48 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Kommer man langt. Buske og ukrudt står nu og sitrer af nervøsitet efter at
>jeg har fået fat i en spade jeg ikke kan splitte ad. Den hedder en
>'anlægsspade' med jern op ad skaftet på begge sider, vejer 3,2 kg. Og så har

Den kender jeg godt. Du har hetl ret i at det ikke er en man knækker.
Desværre syntes jeg også den er meget tung at bruge, som om vægten er en
smule forkert fordelt eller sådan noget.

Men det har nok også noget at gøre med hvad man er vant til. Jeg er
utrolig glad for min lysbro-spade, men jeg ved da godt at den knækker om
et par år - det gør de altid.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-02 21:53

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
>
> Men det har nok også noget at gøre med hvad man er vant til. Jeg er
> utrolig glad for min lysbro-spade, men jeg ved da godt at den knækker om

Jeg synes også den er uhandy, bemærk lige at vægten er angivet til 2 kg på
hjemmesiden, den vejer som sagt 3,2 kg. Bruger den derfor kun til opgravning
(læs: opbrækning) af diverse store ting, og til at hakke disses rødder over
(den er slebet lidt). Alm. gravearbejde hedder også herefter Lysbro. Er der
andre standardspader der holder bedre end Lysbro?

Et hint til den famøse hjemmeside er at vælge opdater, hvis den ikke vil
makke ret. Derefter synes jeg at den har virket OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thïngmand

Dato : 07-10-02 11:18

> (den er slebet lidt). Alm. gravearbejde hedder også herefter Lysbro. Er
der
> andre standardspader der holder bedre end Lysbro?

Lysbro har lavet en såkaldt skovspade, der som nævnte har metal forstærkning
op ad skaftet - har ikke selv fået sådan en (endnu), men den ser i hvert
fald utrolig solid ud...

Set Silvan, hvor jeg desværre ikke prøvede at løfte på den...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-10-02 22:15

Thïngmand <michael@thingmand.invalid> skrev i en
> [...]
> fald utrolig solid ud...
>
> Set Silvan, hvor jeg desværre ikke prøvede at løfte på den...

Soliditet og vægt er sikkert det samme. Den jeg omtalte, hedder anlægs-
eller entreprenørspade, og er iøvrigt også lavet af Lysbro. Forskellen er,
at skovspaden ikke er egnet til at hakke rødder over med, da den er
tilspidset. Vægten bliver ret hurtigt et gode som man ikke ville undvære.
Husk sikkerhedsskoene, så du ikke hakker tæerne af, men hele foden i stedet
for
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 05-10-02 08:49

> [...]
> har ikke mødt dem andre steder, men det skulle vel ikke være det eneste.
>
> Se hedeselskabet.dk Placering: Skov og Landskab . Handel . Skovudstyr .

Er det kun mig der har problemer med hedeselskabets hjemmeside ? Uanset hvad
jeg trykker på, kommer jeg ikke længere end til forsiden.

mvh
Bendt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 13:17

On Sat, 5 Oct 2002 09:48:36 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> wrote:

>Er det kun mig der har problemer med hedeselskabets hjemmeside ? Uanset hvad
>jeg trykker på, kommer jeg ikke længere end til forsiden.

Det er deres webside som er dårligt lavet. Man kan ikke engang komme ind
på 'kontakt'-siden så man kan finde en adresse hvor man kan fortælle dem
at deres side er rådden

Fra : Jakob Bock

Dato : 05-10-02 13:38

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er deres webside som er dårligt lavet. Man kan ikke engang komme ind
> på 'kontakt'-siden så man kan finde en adresse hvor man kan fortælle dem
> at deres side er rådden

Ja, det er godt noget noget af det ringeste jeg længe har oplevet. Det
lykkedes mig dog, at kommer ind på kontaktsiden ved at sætte
skriftstørrelsen ned -- så kom menuemnet "Kontakt os" pludselig til syne.
Jeg kan desværre ikke henvise direkte til kontaktsiden, da man bare blive
videresendt til forsiden vha. et JavaScript. Deres e-post-adresser er dog
hedeselskabet@hedeselskabet.dk til dem der skulle være interesserede.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 06-10-02 18:17

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> [...]
> efter at jeg har fået fat i en spade jeg ikke kan splitte ad. Den
> hedder en 'anlægsspade' med jern op ad skaftet på begge sider, vejer

Såen en karl har jeg osse anskaffet mig, og når man så sliber spaden skarp
med en vinkelsliber, så er der ikke mange rødder, der modstår den. (og så
skal man forresten passe godt på tæerne...)

Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-10-02 20:11

On Sun, 6 Oct 2002 17:16:46 +0000 (UTC), "Lars M. Pedersen"
<Lars@NOSPAMtyf.dk> wrote:

>Såen en karl har jeg osse anskaffet mig, og når man så sliber spaden skarp
>med en vinkelsliber, så er der ikke mange rødder, der modstår den. (og så
>skal man forresten passe godt på tæerne...)

Det er en af grundene til at man bruger sikkerhedssko:
http://www.cofra.it/cofra_american/prodotti.asp?cat=09&page=2 (Den
øverste, Land)

Mærkeligt nok er der en del som kigger mærkeligt på mig når jeg
fortæller jeg har købt sko til 800 kr eller en jakke til 1500 til at
arbejde i. De samme folk kan finde på at ofre 5-700 kr for sko og 1000
kr på tøj som kun bruges til festbrug et par gange om året. Mit tøj og
sko bliver så til gengæld brugt 6-7 timer dagligt i gennemsnit, så det
er helt sikkert hver en krone værd.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-10-02 08:28

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> [...]
> kr på tøj som kun bruges til festbrug et par gange om året. Mit tøj og
> sko bliver så til gengæld brugt 6-7 timer dagligt i gennemsnit, så det

Og det har du selvfølgelig fuldstændig ret i. Tak for linket iøvrigt. Jeg
bruger "Brynje" sikkerhedssko. De holder osse godt, men jeg ville stadig
være ked af at få svinget en skarpsleben spade ned over dem

venlig hilsen
Lars