FreeBSD install fryser
Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 05-10-02 00:06

Jeg har lidt bøvl med at installere FreeBSD 4.6.2 - har indledningsvis
hentet de 2 krævede boot disketter (kern og mfsroot) mhp. en ftp install.
Det kører fint indtil lige efter "kernel configuration", hvor maskinen
efter, tilsyneladende at have fundet alt krævet hardware (netkort, scsi
controller osv.), blot fryser - lige efter 3 linjer omkring grafikkort
(sc0).

Har prøvet med forskellige netkort og grafikkort, men alt benyttet hardware
skulle iflg. "4.6-RELEASE Hardware Notes" været understøttet. Der sidder
udelukkende en scsi hd i maskinen - men det skulle vel ikke være noget
problem ?

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Peter Lønberg

Dato : 05-10-02 09:52

jeg har også oplevet at 4.6 release fryser..

prøv evt. med 4.4 og lav TAG om til 4.6.2-RELEASE under installation, så får
du automatisk 4.6.2 installeret igennem 4.4 installationen..

Mvh Peter Lønberg.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 05-10-02 12:47

Peter Lønberg wrote:
> jeg har også oplevet at 4.6 release fryser..
>
> prøv evt. med 4.4 og lav TAG om til 4.6.2-RELEASE under installation, så
> får du automatisk 4.6.2 installeret igennem 4.4 installationen..

Det fryser desværre også - på præcis samme måde. Kan det være noget med de
drivere jeg vælger under "kernel configuration" ? De fleste ting der er
listet, har jeg ikke brug for og fravælger dem derfor.

Hvordan kan de være, at man skal igennem "kernel configuration", med et
relativt lille udvalg af drivere, hvorefter kernen så alligevel selv finder
både netkort, scsi controllere etc.

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Martin Søndergård

Dato : 05-10-02 20:17

"Jakob Kirkegaard" <jkir00@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvordan kan de være, at man skal igennem "kernel configuration", med et
> relativt lille udvalg af drivere, hvorefter kernen så alligevel selv

det første sted hvor du kan vælge hvilke drivere kernen skal medtage, kan du
roligt springe over, og kompile en ny kerne bagefter..har ikke selv oplevet
det som du beskriver med FreeBSD-4.6.2 og har prøvet den på alt fra en
gammel AMD 486 til noget duron skrammel.

mvh.
Martin Søndergård

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 05-10-02 22:47

Martin Søndergård wrote:
> det første sted hvor du kan vælge hvilke drivere kernen skal medtage, kan

Ja, det er vel bare non-pci sager og andet gammelt skrammel.

> du roligt springe over, og kompile en ny kerne bagefter..har ikke selv
> oplevet det som du beskriver med FreeBSD-4.6.2 og har prøvet den på alt
> fra en gammel AMD 486 til noget duron skrammel.

Så fik jeg det endelig til at virke - viste sig at være nogle bios
indstillinger vedr. scsi controlleren, der skulle ændres.

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 06-10-02 15:19

Jakob Kirkegaard <jkir00@control.auc.dk> writes:

> Så fik jeg det endelig til at virke - viste sig at være nogle bios
> indstillinger vedr. scsi controlleren, der skulle ændres.

Hvad med poste hvad du gjorde? Noget i stil med:
Bundkort, CPU, RAM, BIOS version, SCSI kort og hvilke rettelser der
skal til.

Det kan jo være der er andre der løber ind i problemet.

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 06-10-02 16:03

Sven Esbjerg wrote:
> Hvad med poste hvad du gjorde? Noget i stil med:
> Bundkort, CPU, RAM, BIOS version, SCSI kort og hvilke rettelser der
> skal til.

Installationen blev gennemført, men det virker stadig ikke helt. Der er
stadig noget bøvl med scsi controlleren i form af en del err. msg. under
boot.

Bundkort: ASUS P2B-S (m. onboard scsi controller, aic7890)
Bios: Award Rev1013
Scsi bios: Adaptec 3.00
Hd: IBM DDRS-39130D, 9 GB

I bios rettede jeg flg. instilling vedr. Scsi:

Onboard AHA bios (Auto)
ONB AHA Bios First (Yes)
ONB SCSI SE Term. (Enabled)
ONB SCSI LVD Term. (Enabled)

De to sidste var disabled da installationen frøs - aner dog ikke hvad det
er, og manualen har jeg ikke lige ved hånden.

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 06-10-02 19:43

Jakob Kirkegaard <jkir00@control.auc.dk> writes:

> Bundkort: ASUS P2B-S (m. onboard scsi controller, aic7890)
> Bios: Award Rev1013

Jeg har hørt rygter om at onboard SCSI controlleren på P2B ikke funger
vildt godt - i hvert fald med Linux. Jeg ved ikke med FreeBSD, men
typisk er det sådan at onboard controllere ikke benytter den samme
firmware som en rigtig Adaptec SCSI controller. Drivere til FreeBSD er
lavet til de PCI indstiks kort man køber og ikke til de enkelte
bundkort producenters controllere.
Fx. ved jeg at FreeBSD ikke fungerer med Siemens Primergy B210 onboard
SCSI controllere (det er dog ikke Adaptec).

Sven

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 06-10-02 19:52

Sven Esbjerg wrote:
> Jeg har hørt rygter om at onboard SCSI controlleren på P2B ikke funger
> vildt godt - i hvert fald med Linux. Jeg ved ikke med FreeBSD, men

Maskinen har igennem længere tid kørt upåklageligt med Debian - så jeg ved
ikke om der er så meget hold i de rygter.

> [...]
> firmware som en rigtig Adaptec SCSI controller. Drivere til FreeBSD er
> lavet til de PCI indstiks kort man køber og ikke til de enkelte

Det kan være en forklaring på mine install problemer.

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk