Omdysning?
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-10-02 16:07

Heysan,

Hvilken dyse vil i anbefale til en Yamaha 4g DX fra '79, der er monteret med
16mm indsugning, 16mm (eller 16.5mm, whatever) karburator, samt 5,3 hk udst.
(gearing 13-43). Der er std. 40 mm cylinder på.

Og så lige 1 tillægsspørgsmål: Hvordan kan det være den som oftest kan køre
hurtigere om aftenen/når der er køligt? Der kan den rende ca. 75 på flad
vej, mens den ellers godt kan være svær at få til at rende 70?

// Troels

Fra : Moller

Dato : 04-10-02 16:46

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
udst.
> (gearing 13-43). Der er std. 40 mm cylinder på.

Har du overvejet at inddyse på gammel maner ??? eller vil du bare tage
et hint, og så løbe risiko'en at den går for magert, og derved ødelægger
maskineriet :)

f.eks. er gearingen ligegyldig i dyse sammenhæng, der er det kabu,
udstødning + Cyll. som skal stilles til efter gashåndtagets position, og
eftersom dette kan vareiere mellem 2 ens maskiner, kan der ikke bare siges
at den og den dyse størelse er mest optimalt. Det bevises tydeligt med dit
andet spørgsmål, eftersom Temperaturen også spiller ind når man skal dyse
til, så den ene dag skal du han 1 hoved dyse, den anden 1 mindre, eller
støre måske...

http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html er godt nok for en Bandit,
men men, det er samme princip... husk det er ikke omdr. der tunes efter, men
gashåndtages position.

http://204.71.0.3/motoprof/pdffiles/carb101.pdf er teori om kabu'er, og
især jer 2 takts folk burde læse det, når i roder med tuning osv... for
derved vil i kunne få langt mere ud af jeres maskiner, når i skifter
ringende ud :)

> [...]
> hurtigere om aftenen/når der er køligt? Der kan den rende ca. 75 på flad
> vej, mens den ellers godt kan være svær at få til at rende 70?

Det spørgsmål har været oppe inde på d.f.m for ca. 2-3 uger siden, og
det skyldes at motoren går for fedt, og om aftenden, når luften er køligere,
fylder den mindre, samt fugtenen indeholder også mere end varm luft...
derved blir blandingen mere mager, og derved flere omdr... pga. din maskine
er for fed i blandingen...

VH
Lars Molnit
GSF 1200 S ... sløvt æsel, med morfar look.
MZ ETZ 251 CDi , køreglæde så man tror det er løgn *GGG*
Og nok snart en RS50 i husstanden, som skal stilles efter Go gameldags
facon :)

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-10-02 19:12

> [...]
> fylder den mindre, samt fugtenen indeholder også mere end varm luft...
> derved blir blandingen mere mager, og derved flere omdr... pga. din

Okay, dvs. jeg skal tage en dyse der er ét nummer mindre (dvs. hvis den er
150, så 140?)

Fra : Moller

Dato : 05-10-02 09:22

> køligere,
> maskine
>
> Okay, dvs. jeg skal tage en dyse der er ét nummer mindre (dvs. hvis den er
> 150, så 140?)

Yep, men tjek nu efter den anvisning som jeg linkede til, for at være
helt sikker.

MEN, hvis nu pga. vinter osv. så vil temperaturen være lavere (derfor
koldere luft) og så vil den jo gå for magert måske hvis du går dysen ned,
for det er jo kun når det ikke er koldt at den går for fedt.

VH
Lars Molnit

VH
Lars Molnit

VH
Lars Molnit

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-10-02 10:06

> Har du overvejet at inddyse på gammel maner ??? eller vil du bare tage
> et hint, og så løbe risiko'en at den går for magert, og derved ødelægger
> maskineriet :)

Hvad mener du med det? kan en forkert dysse ødelægge noget? (andet end
køreglæden)

Thomas

Fra : Moller

Dato : 05-10-02 10:54

"Thomas Hansen" <thomas.h@tiscali.dk> wrote in message

> Hvad mener du med det? kan en forkert dysse ødelægge noget? (andet end
> køreglæden)

Ja, trode i var klar over hva i lavede, når i ændre på maskinerne...
hvis man har for lille dyse i, køre man for magert, og derved vil stemplet
sætte sig, eller brænder hul i stemplet, eller det der er være. Har man for
stor dyse i køre den af H... til 4 takter osv... omkring skaderne ved for
stor dyse, er det nok mest køreglæden, og benzforbruget... aldrig oplevet
nogen anden skade ved for stor dysning, for det mærkes lige med det samme.

VH
Lars Molnit

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-10-02 12:45

> [...]
> nogen anden skade ved for stor dysning, for det mærkes lige med det samme.

Nu hvor der er en ekspert i tråden (ja, det er dig Moller), har jeg også
et tillægsspørgsmål; jeg har engang kørt med for lille dysse i min Honda
Dax (før jeg vidste at der var noget der hed "dyssen" og at den kunne
skriftes) men den tog ikke skade. Er det fordi det er en firetakter der
smøres af olien i bundkaret, i modsætningen til f.eks. en Yamaha DX, der
smøres af olien i benzinen, hvormed en for lille dysse medfører for
lidt olie og dermed skade på stempel og cylinder? (og er det derfor du i
forb. med et af dine links skriver; "...og især jer 2 takts folk..."?

Hvordan forholder det sig iøvrigt med totaktere der selv suger olien ind
fra en seperart beholder (styrret af omdrejningstallet)? (Jeg har også
en Suzuki AP50, og har fra anden side hørt, at den ikke tager fysisk
skade af for lille dysse).

På forhånd tak for svarret
Thomas Gulholm

Fra : Moller

Dato : 05-10-02 13:01

> Nu hvor der er en ekspert i tråden (ja, det er dig Moller), har jeg også

Så så :) jeg har bare læst en del omkring 2 takts tuning, pga. min MZ,
samt min tidligere GT-380 :) mere er det nu ikke...

> et tillægsspørgsmål; jeg har engang kørt med for lille dysse i min Honda
> Dax (før jeg vidste at der var noget der hed "dyssen" og at den kunne
> skriftes) men den tog ikke skade. Er det fordi det er en firetakter der

en 4 takter, er mindre sårbar end en 2 takter omkring dette, men betyder
ikke den ikke tager skade af det, der går bare længere tid før der sker
skade, end hvis det var en 2 takter.

> lidt olie og dermed skade på stempel og cylinder? (og er det derfor du i
> forb. med et af dine links skriver; "...og især jer 2 takts folk..."?

Ja, 2 taktere er meget kræsne omkring dyser , og generalt kaburering,
både pga. levetid på motoren, samt ydeevnen påvirkes meget på 2 taktere, med
meget få indstillinger i kabureringen.

> Hvordan forholder det sig iøvrigt med totaktere der selv suger olien ind
> fra en seperart beholder (styrret af omdrejningstallet)? (Jeg har også

Bedre dosering, men ikke noget der gør at man kan tillade for lille
dyse.

> en Suzuki AP50, og har fra anden side hørt, at den ikke tager fysisk
> skade af for lille dysse).

Ja, og jeg har set resultater efter for små dyser,... hul gennem toppen
af stemplet, store ridser op af cyll. væggende, stempelringe som er smeltet,
osv. osv.

Korrect inddysning er en kunst som næsten enhver knallert ejer med
respekt for sig selv kunne da jeg var mellem 16 og 18... detsvære er det jo
blevet en uddød race pga. at man nu nærmest køber færdige kit's og bare
sætter dyser efter forhandleren i, som så blir anbefalet 1 størelse for
stor, for at være på den sikre side.

VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S , som køre lidt for fedt
MZ ETZ 251 CDi , tjaaaa, hmmm
Og nok en RS 50 til konen i dag :)

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 05-10-02 04:43

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
udst.
> (gearing 13-43). Der er std. 40 mm cylinder på.

4Takter den? eller lyder den som om den kan klare mere benz? firtakter den,
så for den for meget benzin og hvis den lyder til at den kan klare mere ja
så stopper du bare en størere strålespids i!

> [...]
> hurtigere om aftenen/når der er køligt? Der kan den rende ca. 75 på flad
> vej, mens den ellers godt kan være svær at få til at rende 70?

FØRST!!!!!!! den kører IKKE 75 med den smule ting du har på!!!!!! det er din
fantasi eller hvad ved jeg der spiller ind! den går MÅSKE 60 eller endnu
mindre! og hvis du ikke tror mig...... så ud på nærmeste landej med en fart
begrænsning på 60 og se om du kan køre fra de biler der kører der... nej det
kan du ikke vel? dengang jeg kørte knallert havde alle også så travlt med at
deres gik så og så hurtigt.... som regel mente de at den kørte langt
hurtigere end den rent faktisk gjorde! og hvis det er fordi at du kigger på
dens spedometer.... det viser forkert MEGET forkert! og tænk lige på hvor
hurtigt den ville rende hvis du også satte et tun cylinder på.... 110 med
det 5.3 tun? nej vel? med et komplet 5.3 kan du måske presse den op på de
70! for det eneste du mangler til at du har et komplet 5.3 er cylinder og
topstykke!

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 05-10-02 13:34

> [...]

> 70! for det eneste du mangler til at du har et komplet 5.3 er cylinder og

DERNÆST! Er det praktisk at have en politimand med måleudstyr som nabo... Og
hvis det så ikke passer, så skal politiet altså have skiftet udstyr.

[Nu kommer nok en moralprædiken overfor politiet]

Har på hovedvej før præsteret at køre bag en bil over ca. 20 km, det var så
før den ikke helt ville som jeg gerne ville.

Husk nu gearingen, den hjælper også lidt på sagerne.

Jeg skal ikke sige om topstykket er planet, for mig at se havde det et
mindre... øhm, forbrændingskammer (eller hvad man siger) ift. det gamle
topstykke. Ikke dermed sagt det har noget med planing at gøre - men det har
jo ca. samme effekt som planing, med et mindre kammer foroven (højere
kompression).

// Troels