Vands kgepunkt i forhold til tryk
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 04-10-02 08:35

Hej Gruppe!

Til et forsøg med en Heatpipe mangler jeg lidt data.

Jeg vil gerne vide ved hvilket (under)-tryk vand koger ved 10, 12 og 15
grader C.
Hvorledes og er det realistisk at opnå det pågældende undertryk?
Findes der en ikke-brandbar let-tilgængelig væske der er smartere at bruge
end vand??
Altså en vædske med et lavere koge/fordampnigs-punkt?
Hvad nu hvis væsken gerne må være brandbar?? Hjælper det noget?
Jeg vil nødig arbejde med overtryk, men findes der en gas der med et
rimeligt overtryk lever op til kravet om flydende form ved ca. 12 grader C??
Gassen skal helst ikke være brandbar og skadelig for mennesker...

Håber du kan hjælpe mig...

--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-10-02 09:04

Kasper Thor Larsen <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> wrote:

> Jeg vil gerne vide ved hvilket (under)-tryk vand koger ved 10, 12 og 15
> grader C.

Væsker koger, når deres (mættede) damptryk når/overstiger den omgivende
lufts tryk.

I en tabel over mættet vanddamps tryk finder jeg flg. værdier:

10 gr. C: 9,21 mm Hg
12 gr. C: 10,52 mm Hg
15 gr. C: 12,79 mm Hg

Idet 760 mm Hg svarer til 1013,2 hPa = 1 atm. omregner du nemt trykkene
til andre enheder.

Dine øvrige spm. må andre - mere kyndige - besvare! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-02 15:08

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> 12 gr. C: 10,52 mm Hg
> 15 gr. C: 12,79 mm Hg
>
> Idet 760 mm Hg svarer til 1013,2 hPa = 1 atm. omregner du nemt trykkene

Ja, i SI-enheder er det 1228 Pa, 1402 Pa og 1705 Pa. Det er mellem én
og to procent af det atmosfæriske tryk (101 kPa).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-10-02 09:41

> [...]

12 gr. C: 10,52 mm Hg
15 gr. C: 12,79 mm Hg

Idet 760 mm Hg svarer til 1013,2 hPa = 1 atm. omregner du nemt trykkene

De øvrige spm. må andre - mere kyndige - besvare! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-10-02 09:44

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Væsker koger, når deres (mættede) damptryk når/overstiger den omgivende
> lufts tryk.
> De øvrige spm. må andre - mere kyndige - besvare! :)

Hovsa - det var en utilsigtet dublet. Beklager! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-10-02 22:16

"Kasper Thor Larsen" <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> wrote:

>Jeg vil gerne vide ved hvilket (under)-tryk vand koger ved 10, 12 og 15
>grader C.

Hvis du bruger MS Excel kan du evt. soege paa Google efter
water97_v12. Det er en lille udvidelse, som indeholder funktioner
til beregning af diverse data for vand og damp, herunder ogsaa
kondensationstemperatur og -tryk.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-10-02 12:25

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> water97_v12. Det er en lille udvidelse, som indeholder funktioner
> til beregning af diverse data for vand og damp, herunder ogsaa

Det ville være rart at have, men den var svær at finde. Jeg fandt
noget på http://www.eljure-kolb.com/engineering/process/steamtables/

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Thomas Ellegaard

Dato : 06-10-02 10:13

Kan man ikke bruge formlen:

pv=nRT <=>
p = T * (nR/v)
hvor p og T er direkte propertionale forudsat at parantesen er konstant i
dette tilfælde?

"Kasper Thor Larsen" <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> skrev i en
meddelelse news:anjg7a$pen$1@sunsite.dk...

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-10-02 10:32

Thomas Ellegaard wrote:

> [...]
> p = T * (nR/v)
> hvor p og T er direkte propertionale forudsat at parantesen er konstant i

Nej, desværre ikke. Den formel gælder kun for »ideale« gasser, men
*mættet* vanddamp er langt fra at være en ideal gas.

Desuden (og vigtigere): Hvis du fastholder stofmængden n, vil rumfanget
V af den mættede vanddamp *ikke* være konstant. Så selv hvis vi vælger
at betragte mættet vanddamp som en idealgas, går det ikke at bruge din
formel.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-10-02 11:26

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> V af den mættede vanddamp *ikke* være konstant. Så selv hvis vi vælger
> at betragte mættet vanddamp som en idealgas, går det ikke at bruge din

Tilsyneladende er der mange der falder i samme »fælde« som Thomas
Ellegaard herover. I den udbredte gymnasielærebog i fysik »Orbit 1«
beskriver forfatterne (p. 213) et eksperiment til bestemmelse af
mættet vanddamps tryk. Herefter skriver de:

[...] og kurven viser sammenhængen mellem trykket af de mættede
dampe og temperaturen. Det fremgår at mættet damp er langt fra
at være en idealgas.

Den kurve de henviser til, er den sædvanlige krumme graf der angiver
mættet vanddamps tryk som funktion af temperaturen. Kurven kendes
også fra vands fasediagram. Efter min mening tyder deres formulering
på at de har tænkt: »Kurven er ikke ret, ergo gælder idealgasloven
ikke her.« Argumentet er falsk fordi kurven *ikke* viser situationen
med en konstant stofmængde og et konstant volumen.

For at forstå det teoretiske udseende af kurven skal man have fat i
noget der svarer til Clapeyrons ligning. Hvis man forsimpler lidt og
siger at fordampningsenthalpien er uafhængig af temperaturen (eller
sådan noget i den stil), får man vist at damptrykket vokser *eksponen-
tielt* med temperaturen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-10-02 19:29

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
> siger at fordampningsenthalpien er uafhængig af temperaturen (eller
> sådan noget i den stil), får man vist at damptrykket vokser *eksponen-

Nja. Jeg er blevet opmærsom på at en endnu bedre approksimation er den
såkaldte Antoine-ligning. Der gælder

ln( p/kPa ) = 16,54 - 3985/( (T/K) - 39,00 )

Her er »p/kPa« måltallet for trykket (af de mættede dampe) i kilopascal,
og »T/K« er måltallet for temperaturen i kelvin.

Kilde: http://imartinez.etsin.upm.es/dat1/ePv.htm

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)