hvor stor er din
Fra : Pia J

Dato : 03-10-02 19:35

....køkkenhave?

Jeg er lidt i tvivl om, hvor stort areal jeg skal sætte af til sådan et
projekt, da jeg aldrig har haft en før. Plads og dimensioner har ingen
betydning, det er snarere et spørgsmål om at begrænse sig. Svigermor vil
have rødbeder, ellers er vi kun 2.

Hvor meget plads bruger I andre, og hvad dyrker I?

Jeg er såmænd bare nysgerrig.

:Pia

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-10-02 19:39

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> writes:

> [...]
> have rødbeder, ellers er vi kun 2.
>
> Hvor meget plads bruger I andre, og hvad dyrker I?

Jeg tror nok at mine forældres er ca. 8*20 meter. På den plads er der
så også en kompost, og efter at ungerne er ved at være smuttet, så er
de sidste 6-8 meter blevet inddraget til eksperimenter med forskellige
typer stedsegrønne planter.

Der plejer at være 4 rækker med porre, 2 rækker med løg, 3 rækker med
gulerødder, 2 rækker med forskellige typer salat, 2 rækker bønner, 1
række rødbeder, 1 række squash og nogle rækker krydderurter, de er dog
ikke så lange, da der står rabarber i den ende også. Der er sikkert
noget jeg har glemt, men det er vist ca. det.

Grunden til at der ikke er kartofler i jorden, er at kartofler nægter
at gro der, det samme gælder jordbær. Naboerne har ingen problemer
overhovedet, men de vil altså ikke gro.

Mine forældre har gjort det at de har lagt fliser for hver anden
række, altså i hele rækkens længde. Det gør at det er meget nemmere at
komme ind og ud og så ser det også pænt ud.

Håber det kunne give lidt inspiration, selvom det ikke er verdens mest
spændende køkkenhave, måske lige bortset fra eksperimenterne som min
far går meget op i, han er det man kalder: "Bidt af et galt juletræ!"

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-10-02 20:29

Pia J skrev:

> ...køkkenhave?

Jeg kan varmt anbefale bogen "Den selvforsynende have" af John Seymour. Her
står der meget godt om at indrette og planlægge sin køkkenhave.

> Jeg er lidt i tvivl om, hvor stort areal jeg skal sætte af til sådan et
> projekt, da jeg aldrig har haft en før.

Det afhænger jo meget af, hvad og hvor meget du vil dyrke. Hvis jeg var dig,
ville jeg starte med et mindre areal, og så udvide med tiden -- hvis behovet
og lysten er der.

> Hvor meget plads bruger I andre, og hvad dyrker I?

Vi har ca. 65 m2 køkkenhavebede. Der er tale om faste bede, som er 120 og
150 cm bredde. De 65 m2 er ekskl. de stier, der er mellem bedene. Vi er ikke
selvforsynende med alle grønsager, men vi dyrker også rigtigt mange (100+)
forskellige arter og sorter på dette forholdsvis lille stykke:

3 slags kartofler, 2 slags havrerod, skorzonerrødder, persillerod, pastinak,
knoldselleri, bladselleri, lidt gulerødder, kinaskokker, jordskokker, 2
slags jordbær, almindelige ærter, sukkerærter, voksbønner, 2 slags
hestebønner, grønne bønner, stangbønner, borlottobønner, majs, agurk,
glaskål, rødkål, savoykål, spidskål, grønkål, palmekål, brocolli, tatsoi,
pakchoi, mizuna, ræddiker, kinaradisser, 2 slags ræddiker, kålroer, 2 slags
majroer, 2 slags rødbeder, radiser, vild rucola, almindelig rucola, 8 slags
salat, vinter portulak, sommer portulak, 3 slags timian, isop, 2 slags
oregano, kokleare, anisisop, citronhestemynte, salvie, løvstikke,
citronmellisse, koriander, kørvel, dild, bladfennikel, lavendel, sommersar,
3 slags mynte, hjulkrone, 2 slags persille, 5 slags basilikum, peberrod,
rabarber, citrongræs, syre, havemælde, spinat, 2 slags bladbede, 2 slags
squash, 3 slags vintersquash, græskar, lidt chili og tomat, artiskokker, 3
slags porrer, rødløg, kepaløg, skalotteløg, purløg, hvidløg, pibeløg, lidt
ukrudt og blomster.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Pia J

Dato : 03-10-02 20:45

Der var da nogen ideer til indhold i hvert fald!!

Krydderurter er et must, jeg savner den friske oregano jeg havde på altanen.

Nogen forslag til billigt hegn, bare ca. ½ meter så hundene måske render
udenom istedet for igennem? De fatter ikke helt at det kun er mig der må
grave huller eller at man ikke løber på nyspiret græs... Gerne dekorativt -
desværre tror jeg ikke jeg har ryg til at bygge 40-60 m stengærde.

:Pia

Fra : ZIGGE

Dato : 03-10-02 23:07

> [...]
dekorativt -
> desværre tror jeg ikke jeg har ryg til at bygge 40-60 m stengærde.

Jeg kan også varmt anbefale John Seymour's bog, der er ideer til alt hvad
en newbee har brug for at vide om at overleve i urtehaven plus en del
andre spændende ting om selvforsyning...

/ZIGGE

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-02 22:10

On Thu, 03 Oct 2002 21:29:08 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Jeg kan varmt anbefale bogen "Den selvforsynende have" af John Seymour. Her
>står der meget godt om at indrette og planlægge sin køkkenhave.

Den hedder 'Den selvforsynende køkkenhave'.
Han har også skrevet en som hedder 'Håndbog i selvforsyning', den har
lidt flere ting med, lidt om dyrehold osv. men er også ret god.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 07:13

> Den hedder 'Den selvforsynende køkkenhave'.

Jamen det passer jo fint med, at i dag er sidste dag for aflevering af de
andre 187 bøger jeg lånte på biblioteket...

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-10-02 08:16

Mads Lie Jensen skrev:

> Den hedder 'Den selvforsynende køkkenhave'.

Er du sikker? Jeg har ikke selv bogen ved hånden, men har skrevet titlen
frit fra min hukommelse. Alligevel tror jeg, at du tager fejl. En
Google-søgning på "John Seymour" og "Den selvforsynende køkkenhave" giver
ikke noget resultat:

<http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=%22John+Seymour%22+%22De
n+selvforsynende+k%F8kkenhave%22&btnG=Google-s%F8gning&lr=>

Det gør derimod en søgning på "Den selvforsynende have":

<http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=%22John+Seymour%22+%22De
n+selvforsynende+have%22&btnG=Google-s%F8gning&lr=>

Også i bibliotekernes database står bogen under titlen "Den selvforsynende
have":

<http://www.bibliotek.dk/search.zap?target=Dfa&&term4=&term2=&term3=Den+selv
forsynende&term1=&&cclterm5=materiale%3D(b%E5+eller+pf+eller+mu+eller+sc+ell
er+und)&field4=emne&field2=forfatter&field3=titel&field1=fritekst&syntax=xml
&op=og&start=1&number=1&element=L>

Uanset hvar bogen danske titel er, er det en fremragende og lettilgængelig
bog.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-10-02 19:55

On Fri, 04 Oct 2002 09:15:42 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>frit fra min hukommelse. Alligevel tror jeg, at du tager fejl. En
>Google-søgning på "John Seymour" og "Den selvforsynende køkkenhave" giver

Du har ret og jeg tog fejl. Undskyld og beklager.
Jeg har ikke længere bogen stående. Ejeren fandt efter 6-7 år ud af at
han gerne ville have den igen.
Jeg var bare så sikker, fordi den anden han har lavet hedder 'Håndbog i
selvforsyning' og jeg syntes ikke der stod andet end om køkkenhaven i
den anden.

>Uanset hvar bogen danske titel er, er det en fremragende og lettilgængelig
>bog.

Ja, og den kan købes for 223,20 hos saxo.dk

Fra : Peter Norris

Dato : 03-10-02 21:28

On Thu, 3 Oct 2002 20:35:11 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>have rødbeder, ellers er vi kun 2.
>
>Hvor meget plads bruger I andre, og hvad dyrker I?

Den egentlige køkkenhave hos os er efterhånden på ca 200 m2(inkl
drivhus) og dækker rigeligt behovet i en familie på 4. I perioder er
der lidt overskudsproduktion som sælges til kolleger og naboer - de er
vilde med det fordi man ikke kan få samme kvalitet i forretninger, og
vi får dækket udgifter til frø mm.

Det tog nogle år at skyde os ind på hvad vi kunne li, og hvad der var
plads til at opbevare (170 kilo gulerødder enkelt år var bare for
meget!) De store afgrøder idag er kartofler (dækkes med plast - så er
der nye sidst i maj....uhmmm), løg, jordbær, bønner, salat (herunder
især rucola), broccoli, blomkål og spinat - men der er selvfølgelig
også plads til mere "luksus-prægede" afgrøder som asparges, slikærter
og majs (som smager allerbedst tilberedt lige efter man har plukket
den).

Køkkenhaven er inddelt i faste bede med flisebelagte gange imellem -
det gør det en hel del lettere at holde styr på sædskiftet.

venlig hilsen
Peter Norris

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-10-02 21:18

Pia J wrote:
> Hvor meget plads bruger I andre, og hvad dyrker I?

Vi har bare udvidet og udvidet. Især har vi inddraget af den dumme
græsplæne, fordi det er sjovere at dyrke køkkenurter end græs.

Vi har (øh tænke-tænke-tænke):
2 stk kompostbunker (ny og gammel), bare bunker, ikke noget med
arkitekttegnede beholdere. Jeg har dog lavet et bræddehegn omkring bunkerne.
3 solbærbuske.
1½ hvid ribs (de røde åd solsortene altid, de hvide er mere i fred).
3 stk Invicta-stikkelbær (nul stikkelbærdræber! men bunker af store fine
bær), +1 hinomäki-stikkelsbær (også nul stikkelbærdræber, men nogle små
gnallinger af stikkelsbær, men meget pæne).
8 stk algonquin hindbær (først på 2. år).
2 rækker (grøn) asparges
Masser af kinesiske purløg - bare mums.
Masser af etageløg hvor der er lidt plads.
En del almindelig purløg som hvert år får rust.
4-5 rabarberplanter
Diverse krydderurter: oregano, rosmarin (ny hvert år), estragon, forskellige
mynter (der samler jeg på, meget skægt og nemt), citronmelisse og vist lidt
mere.
2 kartoffelrækker (i år jutlandia); efter kartoflerne sætter vi grønkål.
2 rækker bønner (som i år ikke er blæst af)
2 rækker porrer
2 rækker jordbær (som aldrig har givet ret meget)
2 rækker (grønne) asparges (helt fint)
2 rækker rødbeder (som vi aldrig når at få spist)
5-6 squash-planter (squash igår, squash idag, squash igen imorgen)
10-12 tomatplanter (og dynger af tomater)
1 god gammeldags espalieret tornet brombær (herlig smag)
diverse espalierede æble- og pæretræer (op ad husmure eller raftehegn, hvor
der er plads; vores frugttræer er alle espalierede, men vi har dynger af
frugt).

Vi har ikke længere gulerødder eller ærter - det var mest en ormefarm.

Grund: 750 m2 (hvor huset også står).

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-10-02 21:50

Poul Erik Jørgensen skrev:

> En del almindelig purløg som hvert år får rust.

Een af vores purløg "planter" fik også rust i år. Den så også ret sølle ud
inden den blev angrebet, så mon ikke det skyldes, at dine planter er
svækkede på en eller anden måde?

Jeg klippede de angrebne purløg ned for nogle uger siden, og nu er der fine
nye toppe helt uden rust.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 04-10-02 17:56

Jakob Bock wrote:
> Jeg klippede de angrebne purløg ned for nogle uger siden, og nu er
> der fine nye toppe helt uden rust.

Vi gør det samme. De nye skud er også fine hos os.

Poul Erik Jørgensen