hvad er det?
Fra : Pia J

Dato : 03-10-02 19:33

I min garage har jeg nogen sække med lyserødt pulver. Efter sigende gødning,
men da der står "hønsefoder" på sækkene, kunne det såmænd også være arsenik
eller tyggegummiekstrakt.

Så læste jeg, at man på denne tid af året skal gøde græsplænen, og helst i
tørvejr så kornene ikke klæber. FINT! Jeg drysser bare det her ud, tænker
jeg.

Og prøver på et lille hjørne af plænen.

De små bidder som blev ramt af pulver ser nu ganske døde og gule ud.

1. enten er det ikke gødning
2. det er en meget kraftig slags fra bondemanden og skal sikkert fortyndes 1
g pr. 100 liter vand.

Nogen der har et bud?

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-10-02 19:48

Pia J skrev:

> Så læste jeg, at man på denne tid af året skal gøde græsplænen,

Hvor har du dog læst det? Inden længe (når jordtemperaturen når under 5
grader) går græsset i "dvale", og gødningen vil være mere eller mindre
spildt, da den udvaskes i løbet af vinteren.

Hvis dit pulver skulle vise sig at være gødning, så vent med at bruge det,
til græsset igen begynder at gro til foråret.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : J W Nielsen

Dato : 03-10-02 20:25

Hej Pia !
Jo, det kunne vel godt være en form for gødning.
Som nævnt gøder man ikke om efteråret, men venter til foråret.
Derudover prøver man altid at gøde, når der er regnvejr på vej. Hvis man
ikke får skyllet gødningen ned, kan det meget nemt blive liggende og nærmest
"brænde" græsset af.

Mvh
Jørgen

Fra : Pia J

Dato : 03-10-02 20:42

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> wrote in message news:3d9c9986$0$96762> ikke
får skyllet gødningen ned, kan det meget nemt blive liggende og nærmest
> "brænde" græsset af.

Det kan også være det, der er sket. De bliver ved med at love regn, men her
render jeg rundt i shorts og planter buske.

Kan gødningen mon opløses? Det ville være lidt nemmere...

:Pia

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-02 11:57

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en

> [...]
her
> render jeg rundt i shorts og planter buske.

Nej der sker ikke noget ved at tør gødning ligger oven¨på
jorden - det opløses ikke før der kommer vand. Blot det
ikke - som andre har nævnt - udstrøs på våde planter.
For at gødning skal svide skal der en ret stor mængde til.
Svidningen består i, at planterne ikke kan optage vand.
( det samme der sker når man spiser meget salt )
vor stor mængde har du givet på f.eks. 1 kvm?

Jeg tror ikke der er tale om plantegødning.
Nærmere er dt vanskeligt at komme uden nærmere
oplysninger.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-02 20:45

On Thu, 3 Oct 2002 21:25:00 +0200, "J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> wrote:

>Derudover prøver man altid at gøde, når der er regnvejr på vej. Hvis man
>ikke får skyllet gødningen ned, kan det meget nemt blive liggende og nærmest
>"brænde" græsset af.

Næhov! Man gøder _aldrig_ i regnvejr. (Medmindre det styrtregner og man
er sikker på det bliver ved i længere tid).

I tørvejr og med tørre planter (det er vigtigt), vil gødningen lige så
stille glide af og lande på jorden. Når regnen så kommer bliver det
opløst.

Hvis du går ud med gødning i stille regn, så hænger gødningen fast i
planterne og så er det at den svider dem. Det sker også hvis der er dug
på planterne.

Der er dog også stor forskel på hvor meget de forskellige typer gødning
svider planterne. Noget svider voldsomt meget, andet næsten ikke.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-10-02 00:01

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
>
> Der er dog også stor forskel på hvor meget de forskellige typer gødning
> svider planterne. Noget svider voldsomt meget, andet næsten ikke.

Jeg drysser det ud i tørvejr, og så vander jeg det grundigt ned, det passer
som regel med at plænen også trænger til vand. Jeg strør med let hånd på de
steder der vokser mindst, resten får kun ganske lidt i foråret. Nu er det
ved at være for sent, men for bare 14 dage siden opnåede jeg ved at gøde og
vande, at give græsset magt over den begyndende mos, og få de svage steder i
drift igen. Mon ikke Pia skulle veje gødningen, og fordele det over et kendt
areal til foråret. Jeg kender ikke anbefalede vægte, men hellere lidt over
flere gange.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-10-02 08:25

Preben Riis Sørensen skrev:

> Nu er det ved at være for sent, men for bare 14 dage siden opnåede jeg ved at
> gøde og vande, at give græsset magt over den begyndende mos, og få de svage
> steder i drift igen.

Så må du se, hvor længe lykken varer. Som Sten Porse, faglærer på Beder
Gartnerskole, skriver:

"Gødningen [af græsset om efteråret] er derfor i bedste fald spildt, og i
værste fald bidrager den til at fastholde græsserne i en kunstigt
forlænget vækstperiode, indtil det er for sent med vinteskader til
følge." -- http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/964.html

Samme fænomen -- at de planterne ikke afmoder ordenlidt -- ser man også hos
andre planter, der gødes for krafigt med kvælstofgødning.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-02 11:52

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> værste fald bidrager den til at fastholde græsserne i en kunstigt
> forlænget vækstperiode, indtil det er for sent med vinteskader til

Det kan være rigtigt, hvis man med gødning mener kvælstof.
For alle andre gødningsstoffers vedkommende gælder det ikke -
de fastholdes i jorden.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-10-02 13:03

Per A. Hansen skrev:

> Det kan være rigtigt, hvis man med gødning mener kvælstof.
> For alle andre gødningsstoffers vedkommende gælder det ikke -
> de fastholdes i jorden.

Jeg er ikke sikker på, at jeg bryder mig om den måde du her citerer mig. I
min afsluttende bemærkning, som har klippet væk, påpeger jeg jo netop dette
forhold -- at der er tale om kvælstofgødning.

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 13:23

> "Samme fænomen -- at de planterne ikke afmoder ordenlidt -- ser man
også
> hos andre planter, der gødes for krafigt med kvælstofgødning."

Og det ved jeg så ikke lige om det er - med mindre det er krystalliseret
roundup

Hvad bruger landmanden? Jeg kunne meget vel forestille mig at pågældende
sække med "hønsefoder" er blevet fyldt hos en landmand som alt muligt andet
der forefindes her på ejendommen.

Min plæne ser sørgelig ud - gulliggrrøn med tuer af en helt anden slags
græs, som til gengæld har det helt fint. Det er også ok med mig, jeg skal
ikke bruge en golfbane, jeg har end ikke tænkt mig at fjerne mælkebøtter.
Men den må gerne være grøn.

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-10-02 13:48

Pia J skrev:

> Min plæne ser sørgelig ud - gulliggrrøn med tuer af en helt anden slags
> græs, som til gengæld har det helt fint.

Det græs der står tilbage skulle vel ikke være kvikgræs?

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 14:14

> Det græs der står tilbage skulle vel ikke være kvikgræs?
>

> Venlig hilsen
> Jakob Bock

Det har jeg ingen anelse om - jeg er ikke nået til en bog om græs endnu :)
Læsningen må vist komme til vinter. Måske jeg skulle lufte hundene sammen
med digitalkameraet.

:Pia

Fra : Jakob Bock

Dato : 04-10-02 14:19

Pia J skrev:

> Det har jeg ingen anelse om - jeg er ikke nået til en bog om græs endnu :)

Ved nærmere eftertanke, tror jeg nu heller ikke der er kvik i græsplæner.
Det er vist ikke så udbredt, hvis eller græsset slås jævnligt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 15:06

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> wrote in message news:B9C361DF.1B29%
> Ved nærmere eftertanke, tror jeg nu heller ikke der er kvik i græsplæner.
> Det er vist ikke så udbredt, hvis eller græsset slås jævnligt.

Sjovt nok er det kun "haveplænen" der ikke har det godt. Al det græs der er
rundt om bygningerne står fint - ved ikke, om det så er samme blanding som
på foldene, og det er plænegræsset der er sart. Eller fordi plænen har
konkurrence fra andre planter i haven.

Billeder af plæne samt pulver kan ses på:

http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=661

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-10-02 19:40

On Fri, 04 Oct 2002 14:47:52 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Det græs der står tilbage skulle vel ikke være kvikgræs?

Næppe hvis det står i tuer og i noget som plejer at være en græsplæne.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-02 20:35

> [...]
>
> Hvad bruger landmanden? Jeg kunne meget vel forestille mig at pågældende
> sække med "hønsefoder" er blevet fyldt hos en landmand som alt muligt

Der kunne måske være hønsefoder?

> [...]
> ikke bruge en golfbane, jeg har end ikke tænkt mig at fjerne mælkebøtter.

Planter med jernforgiftning kommer til at se gulliggrønne ud - det er
vel ikke jernvitriol du har anvendt - i så fald er det godt du ikke gave
det til hønsene!
Det vil hjælpe med en ordenstlig skud regnvejr til at fortynde
saltene - hvad det så end er.

Per A. Hansen

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 21:17

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message news:u1mn9.2059

> Der kunne måske være hønsefoder?

Nej, jeg fik at vide det var gødning - men fik ikke spurgt yderligere.

> Planter med jernforgiftning kommer til at se gulliggrønne ud - det er

Jeg prøvede kun på et par pletter, men pulveret var en anelse klistret og
faldt i klumper (jeg tog noget fra en spand). Så det er nok bare svedent.

> vel ikke jernvitriol du har anvendt - i så fald er det godt du ikke gave
> det til hønsene!

Dem har jeg heldigvis ingen af, føj. :)

> Det vil hjælpe med en ordenstlig skud regnvejr til at fortynde
> saltene - hvad det så end er.

Jeg overvejede at fortynde det selv, og vande det ud istedet??

Tog et billede af pulveret, men det er ikke sikkert vi kommer nærmere. Hvor
smider jeg det ud, hvis jeg ikke gider forsøge? (jeg kunne jo prøve at dræbe
tidsler med det!)

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-10-02 22:51

On Fri, 4 Oct 2002 22:16:44 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Nej, jeg fik at vide det var gødning - men fik ikke spurgt yderligere.

Vi har noget stående som vist nok er jernvitriol. Det er en spand hvorpå
der står Jernvitriol, men der er noget flydende deri. Det er en vi har
arvet efter en onkel. Og selv om jeg godt i sjældne tilfælde kan finde
på at bruge pesticider ol. i haven, så vil jeg _aldrig_ benytte mig af
det i den spand. Ikke så længe jeg ikke er sikker på hvad det er.

Netop for ikke at komme galt afsted som du gjorde med din græsplæne.
(Eller værre).

(Og spanden ryge rpå lossepladsen så snart jeg husker det. Lige nu står
den gemt så tilpas godt af vejen at jeg altid glemmer at få den med)

Fra : Pia J

Dato : 05-10-02 07:47

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message > Netop for ikke at
komme galt afsted som du gjorde med din græsplæne.

Nåja, det var kun nogen få pletter er blev drysset. Resten har bare en sjov
farve helt af sig selv. Men når man har 3 sække af det, var det jo penge at
spare, hvis jeg kunne finde ud af, hvad det er!

:Pia

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-02 21:58

> [...]
at
> spare, hvis jeg kunne finde ud af, hvad det er!

Billedet ligner kunstgødning, deraf kan du opløse ca. 1 kg i 5 liter vand.
Men lad være indtil foråret, og indtil du er helt sikker på hvad det er.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Pia J

Dato : 05-10-02 22:09

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Billedet ligner kunstgødning, deraf kan du opløse ca. 1 kg i 5 liter vand.
> Men lad være indtil foråret, og indtil du er helt sikker på hvad det er.

Jeg har masser af ukrudt jeg kan teste det på

:Pia

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-02 19:20

> [...]
> faldt i klumper (jeg tog noget fra en spand). Så det er nok bare svedent.

Det er nok forklaringen. Pletvis har noget af græsset fået en stor
koncentration af salte, der opløst i jorden vil "suge" vandet ud af
rødder på planterne med overfladiske rødder. Fænomenet kaldes
"osmose".
Fortynding / udvaskning er den eneste kur.

Og som bl.a. også Jakob har nævnt, så undlad at give kvælstofgødning
for sent. Hvis græsset bliver for stort inden vinter kan der gå
sneskimmel og trådkøllesvamp. Det ses som visne pletter om foråret.

Det vil være en god ide af opløse gødningen og vande den ud til
næste forår i f.eks. køkkenhaven.

Per A. Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-10-02 19:56

Per A. Hansen skrev:

> Det vil være en god ide af opløse gødningen og vande den ud til
> næste forår i f.eks. køkkenhaven.

Men igen kun der hvor der er planter i vækst.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Pia J

Dato : 06-10-02 21:21

Tak for jeres interesse, jeg lader plæne være plæne og prøver mig frem med
pulveret til foråret.

:Pia

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-02 20:31

> [...]
dette
> forhold -- at der er tale om kvælstofgødning.

En lille misforståelse.
Det var Sten Porses besvarelse jeg kommenterede - ikke din
tilføjelse - derfor blev den klippet væk!

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-10-02 22:02

> [...]
hos
> andre planter, der gødes for krafigt med kvælstofgødning.

Du har ret, og godt at få dette frem, men alternativet til noget 'måske godt
græs' er ene mos eller beholde i forvejen døde pletter. Bemærk jeg nævnte
kun disse steder. Hvad vælger man så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen