B Niveau's matematik endnu engang
Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-10-02 11:41

Hej igen

Nu har jeg et problem igen med den aller sidste opgave :( Så tæt på at være
færdig og så kommer der sådan en træls en.

De to kendte personer A og B låner penge hos hinanden. De gennemfører og
afregner alle transkationer hvert år på terminsdagen den 11.marts, og de er
enige om at forrente lånene med en fast årlig rentesats r i hele perioden.

B låner et år 1000 kr. af A. Året efter giver B 2370 kr. til A, hvorved B
har tilbagebetalt sit lån, men samtidigt giver et andet lån til A. Efter
endnu et år betaler A sit lån tilbage ved at give B 1386kr.

(1) Gør rede for, at disse transaktioner stemmer med en rentesats på 5%.
<---- Har jeg gjort og det stemmer selvfølgelig.

(2) Gør rede for, at der findes netop en anden rentesats, der kan få disse
transaktioner til at stemme.

Kan jeg ikke finde ud af. Har prøvet og fik x=0,4853 og x=-2,855, det passer
jo ingen steder. Jeg er rimelig lost lige pt. Jeg ved bare at den ene jo
skal passe med de 5% der er den kendte rente.

Håber på hjælp

__
Flemming Jensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-10-02 11:43

Har prøvet at regne lidt mere på det. Kan det passe at renterne er 5% og
32%?

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-10-02 13:23

Scripsit "Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk>

> [...]
> transaktioner til at stemme.

> Kan jeg ikke finde ud af. Har prøvet og fik x=0,4853 og x=-2,855, det passer

Det er lettere at hjælpe hvis du viser de udregninger der gik galt.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-10-02 13:43

"Henning Makholm skrev:

> Det er lettere at hjælpe hvis du viser de udregninger der gik galt.

Ja, det har du helt ret i, men jeg vidste slet ikke hvordan jeg skulle gribe
det an. Men det er ligemeget nu, har fundet ud af det :)

__
Flemming Jensen

Fra : matthiessen

Dato : 03-10-02 17:33

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det har du helt ret i, men jeg vidste slet ikke hvordan jeg skulle
gribe
> det an. Men det er ligemeget nu, har fundet ud af det :)

God skik er at skrive løsningen på spørgsmålet så :)

/Anders

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-10-02 18:55

Flemming Jensen wrote:

> [...]
> færdig og så kommer der sådan en træls en.
>
> De to kendte personer A og B låner penge hos hinanden. De gennemfører og

Jamen, skal vi lave alle dine opgaver.?

Jeg forstår ikke at man ikke generelt undlader at besvare/kommentere indlæg som
Flemming's.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-02 19:02

Jørgen Rasmussen skrev:

>Jamen, skal vi lave alle dine opgaver.?

Hvilke har du da løst hidtil?

>Jeg forstår ikke at man ikke generelt undlader at besvare/kommentere indlæg som
>Flemming's.

Nej, det overrasker os ikke. Det overrasker os at du vil spilde
vores tid med at skrive et indlæg om det.

XFut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan ikke ses her)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Flemming Jensen

Dato : 03-10-02 19:16

Jørgen Rasmussen skrev

> Jamen, skal vi lave alle dine opgaver.?
>
> Jeg forstår ikke at man ikke generelt undlader at besvare/kommentere
indlæg som
> Flemming's.

Det må du meget undskylde Jørgen. Jeg må have misforstået idéen med de her
grupper. Jeg vidste desværre ikke der var en begrænsning på hvor mange
problemer man måtte skrive. Må man bede om hjælp en gang om ugen eller
hvordan Jørgen?

__
Flemming Jensen