Salg af bil
Fra : Flemming Hansen

Dato : 03-10-02 10:03

I december 2001 købte jeg en bil (gule plader) til 105.000 kr momsfri.
Desuden foretog jeg i december diverse indkøb til bilen dæk, bremser m.m.
(ca. 10.000 kr.)

Bilen var i december registreret som firmabil og kunne derfor afskrives med
25% mod beskatning af firmabil for een måned. Bilen er nu blandet
driftsmiddel (tror jeg nok - min revisor er ikke sikker på hvad der er
bedst)

Jeg vil nu gerne af med bilen (måske), men hvad med genvundne afskrivninger
m.m.?

Er det evt. en fordel af overtage bilen privat og så sælge den videre
privat. I så fald til hvilken pris skal jeg overtage den til? Skal man have
en købsvurdering fra en forhandler eller skal hvad?

Håber der er nogen som kan/vil hjælpe.

Mvh.
Flemming

Fra : A104@OFIR.DK

Dato : 03-10-02 20:34

Her lidt hjælp

For det første er bilen ikke blandet for det ophørte i gamle dage i
forbindelse med virksomhedsordningen. Hvis du har fratrukket 25 % i
2001 kører bilen i virksomhedsordningen alternativt
kapitalafkastordningen og du bliver beskattet af fri bil. Hvis du
sælger den nu beskattes du af værdien mellem den nedskrevne saldo og
salgssummen. Hvis tab får du fradrag. Det med at overføre bilen til
privat er i orden men det kræver et stykke papir med en vurdering og
jeg vil ikke anbefale at du efterfølgende sælger den med fortjeneste
i forhold til vurderingen, hvis det sker i samme år.
Derfor flyt bilen fra firma til dig privat pr juni eller der omkring
og så skil dig af med den til næste år. Ellers får du bare
problemer-.

mvh

Carsten Kroghsbo

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-02 21:18

A104@OFIR.DK wrote:

> [...]
> forbindelse med virksomhedsordningen. Hvis du har fratrukket 25 % i
> 2001 kører bilen i virksomhedsordningen alternativt

Sikke da noget pladder..

Kom da med nogle beviser ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen