Brænde en iso + ekstra fil
Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-02 09:51

Jeg har en iso, jeg skal have brændt. Men jeg vil gerne lige have en ektra
fil på.
Jeg kunne selvfølgelig mounte iso'en, kopiere det hele til et andet dir,
copiere den ønskede fil ind, og så brænde.

Men det er ikke særligt praktisk. Desuden er det en iso, som jævnligt bliver
opdateret.

Det jeg godt kunne tænke mig er fx:
Jeg mounter iso'en.
Jeg laver en ny iso med mkisofs, som bliver pipet direkte til cdrecord.
Parametrene til mkisofs er de samme, som den oprindelige iso blev lavet med.
Men en ekstra parameter gør, at den ekstra fil bliver brændt med.

Problemet er, at jeg ikke kan finde den ekstra parameter, hvis den da
overhovedet eksisterer. :)
Det kan godt være jeg husker forkert, men jeg mener jeg har set den
parameter engang...

Nogen kloge kommentarer? :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : brian

Dato : 03-10-02 12:59

ØØØøøhhhh...

Nu er det muligt jeg spørger dumt, men hvorfor ikke bare mounte isofilen,
kopiere den eksrea fil ind hvor du vil have den, unmounte isofilen og
brænde den....

Let og elefant

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-02 13:23

brian wrote:
> [...]
> Nu er det muligt jeg spørger dumt, men hvorfor ikke bare mounte isofilen,
> kopiere den eksrea fil ind hvor du vil have den, unmounte isofilen og

Måske fordi linux's isofs ikke understøtter skrivning.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-02 13:26

Niels Andersen wrote:
> [...]
> overhovedet eksisterer. :)
> Det kan godt være jeg husker forkert, men jeg mener jeg har set den

Du kan jo give flere pathspec's til mkisofs.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-02 14:51

Lars Kongshøj wrote in <3D9C3745.8E2EF632@hotmail.com>:
> Du kan jo give flere pathspec's til mkisofs.

Selfølgelig, jeg vidste det var nemt. :)

Mange tak.

ISO'en er i øvrigt "Knoppix". Jeg bruger jævnligt Knoppix på nogle bestemte
Windows-maskiner. Jeg placerer så den maskin-specifikke opsætning som et
shellscript på selve computeren. På CD'en er der så bare et script, som
tjekker om mit konfigurations-script findes på computeren, og i så fald
køre den. Desuden sætter den også lige tastaturet til dansk. :)

Vældigt smart, synes jeg selv. Altså systemet som helhed. :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-02 15:02

Niels Andersen wrote:
> [...]
> køre den. Desuden sætter den også lige tastaturet til dansk. :)
> Vældigt smart, synes jeg selv. Altså systemet som helhed. :)

Lyder smart. Du har en velfungerende "transportabel" Linux liggende på
CD, hvis jeg har forstået dig ret? Det virker uden problemer eller hvad?

--
Lars Kongshøj

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-10-02 15:22

Lars Kongshøj wrote in <3D9C4DCF.9E0B9BEC@hotmail.com>:
> Lyder smart. Du har en velfungerende "transportabel" Linux liggende på
> CD, hvis jeg har forstået dig ret? Det virker uden problemer eller hvad?

Yeps. Problemerne er meget få. Jeg har da oplevet et par indlysende
problemer: Gamle computere, som ikke kan læse CD-RW (så kunne jeg jo brænde
på en CD-R), og en enkelt maskine var sat op til ikke at boote på CD, og
der var password på bios (men så kunne jeg jo lave en bootdiskette).

Der hvor jeg bruger den mest lige nu, er der ingen DHCP. Derfor har jeg
valgt at lave dette system, så jeg kan placere lidt opsætning på PC'ens
harddisk.

Det tager en krig at starte OpenOffice.org op, men det kan godt være fordi
jeg bruger en gammel, beskidt ridset CD-RW. :)
Konqueror starter dog ret hurtigt op.

At downloade en opdatering er ikke særligt effektivt. Kompressionen gør, at
selv om der kun er få ændringer, så skal næsten hele CD'en downloades hver
gang.

Det er de problemer jeg lige kan komme i tanker om. Og det er da noget der
er til at overskue.
Boot-tiden er ikke noget problem, den er helt fint.

Jeg gik for alvor i gang med Knoppix af sikkerhedsmæssige årsager. På en
semi-offentlig computer ville jeg lige bruge lidt overskydende tid på at
arbejde lidt på et projekt, det kunne snildt klares med en browser. Da jeg
var færdig slettede jeg omhyggeligt alle mine spor, så godt jeg kunne.

Ugen efter ville jeg gentage historien. Det sjove var, at da spurgte den
ikke om password. Damn, hvad nu hvis en anden havde set urlen til mit
adminsystem i den der quick-ting? Det er ikke helt usandsynligt, da jeg ved
nogle af brugerne i huset bruger den hjemmeside, det drejer sig om. Altså
samme domæne. :-/

Jeg skyndte mig at ændre kodeordet, og bruger for eftertiden Knoppix til den
slags. Det har desuden den rare "bivirkning", at jeg kan bruge de
programmer jeg er vant til, uanset hvad man har valgt at installere på
computeren. :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-02 23:52

Niels Andersen wrote:
> [...]
> Der hvor jeg bruger den mest lige nu, er der ingen DHCP. Derfor har jeg
> valgt at lave dette system, så jeg kan placere lidt opsætning på PC'ens

Det med opsætning på harddisken er noget man selv skal tilføje til
Knoppix, hvis jeg forstår dig ret?

Men det lyder godt, jeg tror jeg vil kigge på det.

Mht. dit oprindelige problem, tror jeg at det med fordel kan løses på en
anden måde. Lav et ext2-filsystem på ca. 650M, med blok-størrelse 2048,
og kopier din Knoppix-CD dertil. Ret filerne dér, og skriv så den rå
partition til CD'en, når du har lavet rettelser. Så kan du godt nok ikke
læse CD'en under windows, men det behøver du vel heller ikke.

Jeg vil selv forsøge mig med den løsning.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/ - konsulent i Oracle og Unix

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 08:12

Lars Kongshøj wrote in <3D9CC9F8.8107F6F6@hotmail.com>:
> Det med opsætning på harddisken er noget man selv skal tilføje til
> Knoppix, hvis jeg forstår dig ret?

Yeps. Men det er faktisk ikke så svært. :)

Jeg har skrevet en lille artikel om Knoppix, og hvordan jeg løste problemet.
Jeg har ikke engang læst den igennem selv, og jeg har ikke haft mulighed for
at teste løsningen endnu. (Har ikke lige haft en maskine jeg ville lukke
ned endnu.)

Jeg ville egentlig have gjort mere ud af det, inden jeg offentliggjorde den
her i gruppen, men du kan se den her:

http://myplace.dk/software/knoppix/

Forbedringer er velkomne (der er masser af plads til dem), og fejlrettelser
er endnu mere velkomne. :)

> Mht. dit oprindelige problem, tror jeg at det med fordel kan løses på en
> anden måde. Lav et ext2-filsystem på ca. 650M, med blok-størrelse 2048,
> og kopier din Knoppix-CD dertil. Ret filerne dér,

Hmm... Så er det da bedre bare at pakke iso'en ud, lave ændringerne, og lave
en ny iso (som pipes til brænderprogram i stedet for at blive gemt).

Og det var netop det, jeg ville undgå. :)

Den løsning jeg bruger, tager ca. 0 sekunder at køre, og bruger ca. 0
diskplads. :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-10-02 11:20

Niels Andersen wrote:
> [...]
> at teste løsningen endnu. (Har ikke lige haft en maskine jeg ville lukke

Jeg vil kigge på den, når jeg når så langt.

> Hmm... Så er det da bedre bare at pakke iso'en ud, lave ændringerne, og lave
> en ny iso (som pipes til brænderprogram i stedet for at blive gemt).
> Og det var netop det, jeg ville undgå. :)

Med filsystemet liggende på harddisken kan man boote filsystemet fra
den, og sidde og lave sine ændringer der, og teste dem med det samme.
Det samme kan selvfølgelig i de fleste tilfælde opnås ved at kopiere
ISO-filsystemet over på harddisken og lave en chroot.

> Den løsning jeg bruger, tager ca. 0 sekunder at køre, og bruger ca. 0
> diskplads. :)

Den løsning, jeg vil bruge tager væsentligt mindre tid, og bruger for
ca. 5-10 kr. diskplads. Det er ca. samme beløb, man brænder af ved
fejlbrænde en enkelt CD, fordi man ikke har haft lejlighed til at teste
sine ændringer, før man brændte.

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 11:34

Lars Kongshøj wrote in <3D9D6B33.81C46503@hotmail.com>:
> Den løsning, jeg vil bruge tager væsentligt mindre tid,

Hmm... Jeg er sikker på, at bare det at kopiere filerne fra ISO'en til din
ext2/3-partition tager langt længere tid, end mit script bruger på at
mounte ISO'en.

> og bruger for ca. 5-10 kr. diskplads.

"Ja god dag, jeg vil gerne købe harddisk-plads for en 20'er"

Hvis der er et problem, så er det ikke de 5-10 kr for en lille gigabyte, men
prisen på harddisken, som det ligger på.
Her og nu er det såmen bare fordi jeg ikke gider vente på at maskinen
flytter 700 mb data, når det slet ikke er nødvendigt. :)

> Det er ca. samme beløb, man brænder af ved
> fejlbrænde en enkelt CD, fordi man ikke har haft lejlighed til at teste
> sine ændringer, før man brændte.

Uanset hvad jeg gør ved CD'en, så kommer der nok en ny version af Knoppix
ganske snart. Derfor bruger jeg en CD-RW. :)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-10-02 12:23

Niels Andersen wrote:
> Hmm... Jeg er sikker på, at bare det at kopiere filerne fra ISO'en til din
> ext2/3-partition tager langt længere tid, end mit script bruger på at
> mounte ISO'en.

Jeg er sikkert på at det er hurtigere at det er hurtigere at kopiere
ISO-imagets filer over på et ext2-filsystemet, end det er at skrive det
til CD-rom.

Men nu talte jeg mest om min egen kostbare tid, ikke computerens...

> [...]
> Her og nu er det såmen bare fordi jeg ikke gider vente på at maskinen
> flytter 700 mb data, når det slet ikke er nødvendigt. :)

Jeg gider ikke bruge min tid på at forsøge at spare på lidt
harddiskplads, som alligevel slipper op snart. Desuden ligger der 16G
upartitioneret på hdb, så det går nok.

> Uanset hvad jeg gør ved CD'en, så kommer der nok en ny version af Knoppix
> ganske snart. Derfor bruger jeg en CD-RW. :)

Ja, der arbejder vi nok forskelligt. Jeg foretrækker at konfigurere mit
system grundigt og tilpasse det mine behov, frem for at opgradere hele
tiden.

Der er dog visse pakker, jeg bruger meget, som jeg jævnligt opgraderer
fra source, men der kan distributionerne i øvrigt slet ikke følge med.

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 12:31

Lars Kongshøj wrote in <3D9D7A14.6A81C30E@hotmail.com>:
> Jeg er sikkert på at det er hurtigere at det er hurtigere at kopiere
> ISO-imagets filer over på et ext2-filsystemet, end det er at skrive det
> til CD-rom.

Det har du selvfølgelig ret i, men det giver jo ikke en brugbar CD, som jo
er formålet med det hele. :)

> Men nu talte jeg mest om min egen kostbare tid, ikke computerens...

Også mig.

> Jeg gider ikke bruge min tid på at forsøge at spare på lidt
> harddiskplads,

Umiddelbart vil jeg egentlig tro, at din metode er mere besværlig at lave et
script til, end min. :)

I øvrigt var udgangspunktet jo ikke "jeg har en løsning, som ikke kan
bruges, fordi jeg mangler diskplads" men der imod "jeg har en lille
udfordring, hvordan løser jeg nu lige den nemmest og smartest".

Jeg tror ikke der er grundlag for yderligere samtale om emnet, det er vist
efterhånden tydeligt at vi har vidt forskellige mål, og så er hele
diskusionen formålsløs. :)

Fra : Claus Sørensen

Dato : 04-10-02 18:57

Lars Kongshøj wrote:

> Du kan jo give flere pathspec's til mkisofs.

Kan I ikke lige give et eksempel?

Jeg har iso-filen cdrom.iso

Og jeg vil gerne have filen extrafil.txt og kataloget extra.dir over i en ny
iso-fil som hedder nycdrom.iso.

På forhånd tak ;v)

De herligste hilsner

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 04-10-02 19:40

Claus Sørensen wrote:
> Kan I ikke lige give et eksempel?
> Jeg har iso-filen cdrom.iso
> Og jeg vil gerne have filen extrafil.txt og kataloget extra.dir over i en ny
> iso-fil som hedder nycdrom.iso.

Noget a la:

mount -o loop cdrom.iso /mnt/tmp
mkdir /tmp/extra
cp -a extrafil.txt extra.dir /tmp/extra
mkisofs -o nycdrom.iso /mnt/tmp /tmp/extra

Du kan angive også angive mere end to path-spec. Grunden til at jeg
vælger at lave et nyt katalog til filerne er, at det er indholdet af
kataloger, der angives som path-spec, der skrives til roden af
iso-imaget.

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-10-02 23:23

Claus Sørensen wrote in <anklh1$jgc$3@news.net.uni-c.dk>:

> Kan I ikke lige give et eksempel?
>
> Jeg har iso-filen cdrom.iso
>
> Og jeg vil gerne have filen extrafil.txt og kataloget extra.dir over i en
> ny iso-fil som hedder nycdrom.iso.

Du har fået en fin forklaring. Jeg kan lige tilføje, at hvis du bare vil
have brændt en CD, behøver du ikke at lave en ny iso-fil.

I stedet for:
mkisofs -o nycdrom.iso /mnt/tmp /tmp/extra
Kan du nøjes med:
mkisofs /mnt/tmp /tmp/extra

Så vil den nye iso-fil blive sendt til stdout i stedet for en fil. Det kan
du koble sammen med at cdrecord kan læse fra stdin i stedet for en fil:

mkisofs /mnt/tmp /tmp/extra | cdrecord dev=0,3,0 -

Stregen angiver, at den skal læse fra stdin i stedet for en fil.