Gulvafhøvling - efterbehandling
Fra : Karina og Christian

Dato : 02-10-02 21:42

Hejsa allesammen

Vi skal til at afhøvle et gammelt plankegulv i vores entre og er lidt i
tvivl om, hvordan vi skal efterbehandle gulvet. Skal det sæbeludsbehandles
eller oliebehandles eller noget helt tredje? Hvad er
forskellen/fordelene/ulemperne?

Vi vil være meget taknemmelige for at høre om jeres erfaringer - gode som
dårlige - og modtage evt. gode råd, I måtte have på lager.

Med venlig hilsen
Karina og Christian

--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-10-02 22:50

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi vil være meget taknemmelige for at høre om jeres erfaringer - gode som
> dårlige - og modtage evt. gode råd, I måtte have på lager.

Det kommer an på "trafikken" igennem lokalet. Børn og dyr øger slitagen på
gulvet.
Jeg ville give det 3-4 gange lak (evt. hvidpigmenteret så det ligner lud) da
der er risiko for fugt (sne på sko, paraplyer og vådt overtøj osv osv.)
Oliebehandlede gulve kræver desuden mere vedligeholdelse end lakerede, og
hvis der er børn kniber det vel nok med tiden i forvejen
Dog skal det siges at hundepoter/klør kan ridse hul i lak det kan de ikke i
olie eller lud.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-10-02 09:19

Hej Thomas

Tusind tak for dit svar - det er rigtigt dejligt at få tilbagemeldinger.

Vi er umiddelbart ikke så begejstrede for tanken om at skulle lakere gulvet,
da vores andre (parket-)gulve ikke er lakerede, og fordi vi godt kan lide
overfladen på et ikke-lakeret trægulv. Der er ikke børn i hjemmet (endnu i
hvert fald), og da vi har en meget livlig hund, er lakken nok også derfor
ikke en god idé.

Men hvad skal man vælge, hvis valget står mellem olie- eller sæbebehandling?

/Karina og Christian

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-10-02 11:07

> [...]
> ikke en god idé.
>
> Men hvad skal man vælge, hvis valget står mellem olie- eller

Så ville jeg vælge olie, da jeg mener det er bedre til at "lukke" gulvet.
Men i jeres tilfælde ville det pæneste nok være at bruge det der er brugt
til de andre gulve.

Thomas
PS. måske skulle i kigge på: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : David T. Metz

Dato : 03-10-02 18:26

Thomas Nørgaard skriblede:

> Så ville jeg vælge olie, da jeg mener det er bedre til at "lukke"
> gulvet. Men i jeres tilfælde ville det pæneste nok være at bruge det
> der er brugt til de andre gulve.

Det mener jeg ikke når de andre er parket og det her er planke, de vil
under alle omstændigheder se forskellige ud.

Olie er absolut den bedste løsning af de to. Det giver et hårdere og mere
smudsafvisende gulv, når olien hærder (har det selv i min entré og har også
tidligere prøvet sæbe/lud - sidstnævnte var meget sværere at holde - især i
entreen.).

Der er også mulighed for at benytte hvidpigmenteret olie, men pas på. Hvis
træet ikke suger jævnt bliver det skjoldet. Det er især en risiko ved gamle
gulve hvor plankerne har slået sig og så høvles ned i plan - det vil næsten
med sikkerhed give forskellig sugeevne henover den enkelte planke og mellem
planker.

David

Fra : john-pilely

Dato : 04-10-02 07:10

Hejsa !
Vi har fået vores gulv i stuen oliebehandlet - og vær. ovenpå ludbehandlet -
og jeg må sige at gulvet i stuen for det første er smukkest at se på, da det har en dejlig
varm rødbrun farve, men det er også lettes at gøre rent, da det virker glattere i overfladen.
Jeg fortyder nu at jeg ikke fik oliebehandlet de øvrige gulve. Vores entre samt trappe
skal når turen når dertil derfor også have olie.
Det er gulvmesteren i Odense der har udført både afhøvling og behandling og de vil en gang pr. år
komme og give stuegulvet olie, på de mest udsatte steder for 600 kr., hvilket vi synes er billigt.
I øvrigt mener jeg ikke at det kan betale sig at gøre det selv. Det er alt for stort et arbejde og
jeg må indrømme at det var svært bagefter at finde støvet - det var minimalt.........

Held og lykke !

Hilsen fra Sanne

Fra : ab

Dato : 04-10-02 09:51

Vi lagde et nyt ubehandlet fyrretræsgulv for ca. 5 år siden. Behandlede med
lud, afsleb det gule der herved trak op, efterbehandlede med olie fra Faxe
og har siden vedligeholdt med det forholdsvis dyre sæbeprodukt fra samme
firma. Det har været hårdt at foretage rengøringen, som skulle ske med
rigelig vand. Resultatet blev godt, og særligt de mange mærker der kom i
gulvet - p.g.a. hund, meget brug især på gangarealerne - forsvandt hurtigt
igen idet træet reste sig.

Efterhånden blev gulvet så slidt, at der var riller ned i gulvet og træets
årer trådte meget frem. Vi besluddede herefter at slibe gulvet plant igen.
Det var et heste-arbejde, men resultatet blev super. Denne gang
efterbehandlede vi med et olieprodukt fra Trip-Trap - det var meget bedre -
heller ikke denne gang havde vi noget problem med skjolder. Gulvet blev mere
hvidt og nu skal det kun vedligeholdes med en opvreden klud med alm. sæbe.
En gang om året foreskriver firmaet, at der vedligeholdes med et specielt
olieprodukt.

ab

ab