Exim, kan ikke sende mails - ADSL Netexpre~
Fra : Allan Johansen

Dato : 02-10-02 20:55

Hej NG!

Jeg købte her for et stykke tid siden et domaine via gratisdns.dk, som
jeg fik til at pege på min linuxbox. Dette virker fint.

Jeg har så for lidt tid siden installeret Exim. Da TDC har spærret for
port 25, har jeg indsat en mx-backup.tele.dk i min MX-record på
gratisdns.dk, da jeg havde set at man skulle gøre dette.

Jeg kan sagtens sende mail til bruger@mitdomain.dk (via anden
smtp-server, eller hvad det nu hedder), hente mails fra min Exim kan
jeg også sagtens.
Jeg kan dog ikke sende mails via. min Exim-server.... her siges der
bare at der ikke kunne oprettes forbindelse til "Udgående
mail-server".

Jeg kan ikke forstå hvorfor, da opsætningen skulle være ok (er sat op
efter den guide på www.gnuskolen.dk).

Håber der er nogle der kender til problemet med port 25 på ADSL, eller
som kender til Exim... kan i hjælpe?

Mvh. Allan Johansen

Fra : Heine Laursen

Dato : 02-10-02 21:01

In article <3d9b4f10.52878415@sunsite.dk>, REMOVE wrote:

> [...]
> Jeg kan dog ikke sende mails via. min Exim-server.... her siges der
> bare at der ikke kunne oprettes forbindelse til "Udgående

Du kan ikke smtp til din egen computer fra en anden der er direkte på
internet. fordi TDC netop blokere port 25. Som også er
grunden til at TDC's backup server skal stå som MX 20

Heine Laursen

Fra : Allan Johansen

Dato : 02-10-02 21:22

>Du kan ikke smtp til din egen computer fra en anden der er direkte på
>internet. fordi TDC netop blokere port 25. Som også er
>grunden til at TDC's backup server skal stå som MX 20

Okay, så skal man åbenbart bruge ens udbyders smtp-server?
Kan man ikke komme omkring dette ved at køre smtp-serveren på en anden
port, eller kan man overhovedet ikke gøre noget ved dette?

Fra : Heine Laursen

Dato : 02-10-02 21:35

In article <3d9b5519.54423406@sunsite.dk>, REMOVE wrote:

> Okay, så skal man åbenbart bruge ens udbyders smtp-server?
> Kan man ikke komme omkring dette ved at køre smtp-serveren på en anden
> port, eller kan man overhovedet ikke gøre noget ved dette?

Det er der intet der principelt forhindre dig i. Men hvordan vil du så
fortælle alle de andre smtp servere derude i verden at du ikke vil
modtage post på port 25, men på port 26 istædet for?

Heine Laursen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-10-02 21:49

On 02 Oct 2002 20:35:18 GMT, Heine Laursen wrote:

> Det er der intet der principelt forhindre dig i. Men hvordan vil du så
> fortælle alle de andre smtp servere derude i verden at du ikke vil
> modtage post på port 25, men på port 26 istædet for?

Den kan lytte på begge porte, tcp/25 bruges til indgående mail via
backup-mx, tcp/26 bruger han selv til at sende mail via

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Allan Johansen

Dato : 03-10-02 06:24

>Den kan lytte på begge porte, tcp/25 bruges til indgående mail via
>backup-mx, tcp/26 bruger han selv til at sende mail via

Så er spørgsmålet bare hvordan jeg sætter Exim op til at lytte på port
26...

For øvrigt, er der nogen der kender noget webmail-halløj til exim?

Tak for hjælpen indtil videre!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-10-02 07:13

admin@datm(REMOVE)ek.dk (Allan Johansen) writes:

> For øvrigt, er der nogen der kender noget webmail-halløj til exim?

Udover at webmail sjældent er bundet til MTA'en, så bruger jeg selv
IMP. Ellers er der squirrelmail, og sikkert også et par andre. Søg
på freshmeat.net.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 03-10-02 14:08

Thomas Bjorn Andersen skrev:

> Udover at webmail sjældent er bundet til MTA'en, så bruger jeg selv
> IMP. Ellers er der squirrelmail, og sikkert også et par andre. Søg
> på freshmeat.net.

Nu havde du jo allerede fat i det jeg skrev i bogen Linux i skolen. Hvad
med at fortsætte med:
http://www.gnuskole.dk/bog/udvidetwebserver.html#WEBMAIL

Gunner

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-10-02 12:27

REMOVE Allan Johansen wrote:
> Så er spørgsmålet bare hvordan jeg sætter Exim op til at lytte på port
> 26...

Det er du vel ikke interesseret i. Læs Heine Lausens indlæg igen.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-02 21:32

On Wed, 02 Oct 2002 20:22:08 GMT, admin wrote:

> ikke komme omkring dette ved at køre smtp-serveren på en anden port,
> eller kan man overhovedet ikke gøre noget ved dette?

Hvis du bare vil bruge din egen maskine som smtp-server lokalt på
maskinen, kan du vel bare sætte exim til også at lytte på 127.0.0.1:25
(hvis den da ikke gør det automatisk) og sætte dit email-program til
at ringe til localhost på port 25?

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" asjo@koldfront.dk