Check af filsystem
Fra : Peter Andersen

Dato : 02-10-02 17:23

Det lykkedes mig ved hjælp fra Sv-e og 'dd' at flytte hele min
linuxinstallation fra hde1 til hda1. Den meldte en fejl på et tidspunkt til
slut. Jeg havde en meget stor partition liggende som /Data på hde disken, så
jeg er ikke klar over om 'dd' har taget den med? det er måske derfor den
meldte fejl.

Men under alle om stændigheder virker linux på den nye disk, hda1, men jeg
vil gerne køre noget check for at være sikker på at fulsystemet er i orden
og at der ikke er gået noget i stykker da 'dd' kom med fejl...

Hvordan skal jeg checke den disk fra A til Z for at være sikker på at det
filsystem er intakt og ok?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 02-10-02 17:44

In article <3d9b1d4f$0$32508$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Peter Andersen wrote:

> Hvordan skal jeg checke den disk fra A til Z for at være sikker på at det
> filsystem er intakt og ok?

Du bliver nødt til at fortælle os hvilket filsystem du benytter.

Hvis du bruger ext2 kan det gøres med.

fsck /dev/hdXY

Med et journaliseret filsystem, har jeg ikke lige noget bud

--
Mvh. Bo

Fidonet: 2:236/100 | Linuxnet: 110:300/17
Linux! The choice of a GNU generation

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-10-02 17:56

Bo Simonsen wrote:
> Du bliver nødt til at fortælle os hvilket filsystem du benytter.
> Hvis du bruger ext2 kan det gøres med.
> fsck /dev/hdXY
> Med et journaliseret filsystem, har jeg ikke lige noget bud

Det er ikke fsck selv, der tjekker filsystemet, det kalder eksterne
programmer som fsck.ext2, fsck.ext3, fsck.msdos. Så det burde være
ligegyldigt om det er ext2 eller ext3. Jeg ved ikke med Reiserfs.

Det er en _rigtigt_ god ide at / er mountet readonly når man kører fsck
på det, kan fx opnås ved at boote med init=/bin/sh

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-10-02 18:31

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
>
> Det er en _rigtigt_ god ide at / er mountet readonly når man kører
> fsck på det, kan fx opnås ved at boote med init=/bin/sh

Jeg unmountede / og kørte en fsck -f /dev/hda1 og den fandt et par fejl og
rettede. (ext3)
Kan man så regne med det er ok?

Jeg prøvede at se om jeg kunne resize / partitionen via PartitionMagic og
det kunne ikke lade sig gøre(mininum size er lige så stor som maximumsize).
Jeg er ikke klar over om det egentli kan lade sig gøre at resize en
linuxpartition på den måde.. kan det det? burde det virke efter den
fremgangsmåde?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-02 19:32

Den Wed, 2 Oct 2002 19:31:04 +0200 skrev Peter Andersen:

>Jeg unmountede / og kørte en fsck -f /dev/hda1 og den fandt et par fejl og
>rettede. (ext3)
>Kan man så regne med det er ok?

Hvis næste fsck ingen fejl melder, så er den sikkert god nok.

Men hvorfor melder den fejl? Der må være noget gået galt et sted.
Iøvrigt skal man ikke rå-kopiere (dd,cat,...) et rw-mountet filsystem,
nøjagtig som man ikke skal køre fsck på det.

> [...]
>Jeg er ikke klar over om det egentli kan lade sig gøre at resize en
>linuxpartition på den måde.. kan det det? burde det virke efter den

Naturligvis kan det det, men lige så vel som du ikke bruger CHKDSK eller
scandisk til at checke partitionen, skal du heller ikke bruge et
windows-program til at resize den.

Mvh
Kent
--