Støj på netværk
Fra : M-Olesen

Dato : 02-10-02 15:57

Hej Alle.

På vores netværk i produktionen har vi p.t. flere produktionsanlæg koblet
op.
Men på en af de anlæg har vi problemer med styringen, vores maskinlev. mener
det skyldes "støj" på nettet.

Eneste funktion netværket har over mod maskineriet er at vi henter nye
"jobs" over nettet.

Der er noget det tyder på at problemet er væk hvis vi logger a domænet når
vi har hentet de nye jobs (og det forstår jeg ikke).

Er der andre der har erfaringer med ovenstående, evt. kan bekræfte/afkræfte
historien om domænet, samt erfaring med evt. "støj-filter" på "netkortet",
vil jeg meget gerne høre.

Mvh.
-MO-

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 03-10-02 06:25

Hej Olesen

Du skriver at det er støj på nettet er det elektrisk støj eller data støj ?

Hvis det er data støj.
Er det kun et produktions net eller sider der og kontor maskiner på det
samme net og hvor mange pc'er har i på nettet ?
Du skriver du har problemer med styringen har du PLC styring over netet
eller hvad er det for broblemer du/i har ?
Bruger i hub eller switch i jeres netværk ?

Hvis det er elektrisk støj.
Hvad for en type net kabel bruger i utp(uden skærm) eller stp(med skærm) ?
Hvor lange er de kabler ca. (må ikke være længer en 90-100 m) ?

M.v.h.

Nicklas Uhlen

Fra : Arne Keller

Dato : 04-10-02 08:43

On Wed, 2 Oct 2002 16:57:02 +0200, "M-Olesen" <m.olesen@pc.dk> wrote:

>Hej Alle.
>
>På vores netværk i produktionen har vi p.t. flere produktionsanlæg koblet
>op.

Beskriv lidt nærmere hvilke problemer det er i har.
Er det PCér som er koblet sammen eller er det PLCér ?
Hvis det er PCér hvordan styrer de så maskinerne ?

>Men på en af de anlæg har vi problemer med styringen, vores maskinlev. mener
>det skyldes "støj" på nettet.

Hvad bygger han det på ?
Hvilke målinger har han foretaget ?
Støj er nok den mest brugte undskyldning for "jeg kan ikke finde ud af
hvad det er"

Støj kan måles og dokumenteres, bare hvis man ved hvad man har
problemer med, kan man fjerne det.

>Eneste funktion netværket har over mod maskineriet er at vi henter nye
>"jobs" over nettet.

Så er det jo meget simpelt, begynd på systematisk fejlfinding.
- registrer hvordan og hvornår fejlen optræder.
- kan i systematisk reproducere fejlen ?
- prøv samme metodik når i kun logger på for at hente jobs.
- prøv samme metodik, men fjern netkablet når i har hentet jobs.

Fortsæt selv listen med åbenlyse punkter fra jeres virkelighed.

> [...]
>historien om domænet, samt erfaring med evt. "støj-filter" på "netkortet",

Kører der automatiske opdateringer af virsuscan eller lignende ?
Hvad anvender i i øvrigt prod. nettet til ?
Henter i bare recepter fra alle maskiner ?

Der er allerede indbygget "støjfilter" på et netkort, det er meget
sjældent at yderligere er nødvendigt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.