petroleumskamin
Fra : kenneth sørensen

Dato : 02-10-02 13:11

Hej

Jeg der nogen der har nogle erfaringer med petroleumskaminer?? Hvilken er
bedst? Lugter de meget?
Er der stor forskæl på en Zibro og de billige mærker?

Mvh Kenneth

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 02-10-02 14:07

"kenneth sørensen" <sp14@mail.dk> wrote in message
> Jeg der nogen der har nogle erfaringer med petroleumskaminer?? Hvilken er
> bedst? Lugter de meget?
> Er der stor forskæl på en Zibro og de billige mærker?
> Mvh Kenneth

Jeg har kun erfaring med Zibro Laser

De lugter noget i ca. 15 minutter, men jeg synes det lugter lidt mindre
hvis man bruger Samba lampeolie/tændvæske fra Netto (ca. 8kr/l)
istedet for Zibro's egen "olie".
Om man bruger det ene eller det andet må være et temperaments
spørgsmål. Zibro's eget petroleum er meget dyrere, men man
kan samle point så garantiperioden forlænges i op til 10 år, og
så kan det jo så vise sig at være billigere i længden...

Ang. forbrug. Jeg har haft min (den lille model) til at kører med
spredt forbrug i 10 dage. D.v.s. den tænder hver dag kl 06:00
og får lov at køre indtil ca. kl 23 hvis det er koldt i vejret,
og slukkes helt hvis det som idag er varmt.
Den har stadig ikke brugt de 6 liter jeg fyldte på
for 10 dage siden.

Min erfaring fra i vinters er at den på en uge i mit lille hus, ca. bruger
7-12 liter pr uge (alt efter hvor meget jeg fyrer i min brændeovn)
D.v.s at den kører fra om morgenen til jeg komme hjem kl 16-17
og får tændt op i brændeovnen.

Jeg kan desuden bekræfte at den skal stå vinkelret. En overgang havde
jeg problemer med at den ikke ville tænde, og pludselig lå der også
"olie" i kanten/renden. Disse fejl forsvandt dog efter jeg placerede den på
en
træplade (istedet for på et gulvtæppe)

Ellers er den dejlig nem at have med at gøre, og bortset fra
lugten, er den eneste ulempe, at den faktisk er for effektiv
i mit hus. Selvom jeg sætter den til 20 grader, kører den faktisk
temperaturen op til 22-25 på laveste blus.
Og lugtgenerne forhindre en i at bruge den indbyggede termostat styring
som ellers kan få den til at slukke/tænde.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Pia J

Dato : 04-10-02 21:42

"Bjarne Kunckel" <bjjku@2tdk2.2dk2> wrote in message news:3d9aef8d$0$522797
> Ellers er den dejlig nem at have med at gøre, og bortset fra
> lugten,

Jeg får hovedpine af den slags ovne.

Så det er ikke for alle.

:Pia

Fra : muj

Dato : 28-12-02 00:47

> Jeg får hovedpine af den slags ovne.
>
> Så det er ikke for alle.
>
> :Pia

Ang. Hovedpine

Jeg tror der er andre årsager til hovedpinen.
Om man bruger Zibro væske el. Lampe olie, vil der ikke være nogle
stoffer, som kan fremtvinge hovedpine.
Det er beviseligt iht. at Kaminerne er afprøvet og godkendttil alm.
stueopvarmning.
Selve afprøvningen / godkendelsen NF & GS og kan ses på henholdsvis
på kassen og ovnen
> Hvis man har astma el. andre vejrtræknings problemer, skal man ikke
købe en Zibro, for det duer ikke sammen.
Men det er selvfølgelig også nemt at sige, at man kan få hovedpine,
hvis man har prøvet den en gang.

Mvh. MUJ

http://www.kandu.dk/

Fra : muj

Dato : 28-12-02 00:33

">
> [...]

> Med venlig hilsen
>
> Bjarne Kunckel
>
> Ang. lugtgener passer det ikke at den lugter i 15 min, det kan godt
være det føltes sådan,
men i virkeligheden er det kun de første 20-30 sek, som lugter en
smule af lampeolie.
> Tænk på at en kold bil motor, også kan lugte lidt af uforbrændt benzin
i starten.
Det er det samme der gør sig gældende i en Zibro Laser, bare meget
kortere tid.

> Det Bjarne omtaler med for meget varme, er sikkert fordi at rummet er
for lille til kaminen.
Den lille Zibro Laser opvarmer fra 12-50 m2 står der i brochuren, men
det passer nu ikke helt,
idet den alt for hurtig når den ønskede varme temp. og man bliver
nødt til at slukke for den.
Og det er jo ikke meningen.
> Så min anbefaling til kommende Zibro ejere: Køb ikke større end SRE
156/166 som er på ca. 3,2 KW. hvis rum
størrelsen er mindre end 45 m2, og hold jer fra Laser modellerne hvis
rummet er mindre en 20 m2.
Så skal i vælge en R125E el. R 55 C som begge er med indbygget
iltsikring og vælte sikring.

Mvh. MUJ

http://www.kandu.dk/

Fra : jack smith

Dato : 17-01-03 11:58

"muj" <muj.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> smule af lampeolie.

> Det Bjarne omtaler med for meget varme, er sikkert fordi at rummet er

MIN lugter ca. 10-15 minutter. Med netto lampeolie lidt, og med Zibros
ubehageligt
meget.
Ang. for lille rum, så er det jo bare dejligt, at jeg kan køre på laveste
blus hele tiden
og alligevel holde 20 til 22 grader..

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : muj

Dato : 19-01-03 17:28

> [...]
> ubehageligt
> meget.
> Ang. for lille rum, så er det jo bare dejligt, at jeg kan køre på

Hej Bjarne

Du må absolut have en Zibro med væge (og ikke en lazer), når du siger
den lugter i 10-15 min
Jeg vil skifte vægen ud, for den er slidt, så kan du sikkert heller
ikke få top flamme på ?

Mvh. MUJ

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 21-01-03 00:32

"muj" <muj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den lugter i 10-15 min
> Jeg vil skifte vægen ud, for den er slidt, så kan du sikkert heller

Jeg har nu en Lazer SRE166. , og den lugter som sagt et stykke tid. Jeg ved
ikke om der er forskel på de enkelte modeller eller om jeg har fået en
mandags udgave.. Jeg har for øvrigt altid syntes at lugten af et slukket
stearinlys er noget at der værste, og den lugt der kommer fra min
slukkede/tændte Zibro er noget derhen af, så måske er det bare min næse der
er særlig følsom overfor disse uddunstninger.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : muj

Dato : 21-01-03 20:15

> [...]
næse der
> er særlig følsom overfor disse uddunstninger.

Hej igen bjarne
Det er lidt sjovt du nævner det, jeg har også en SRE 166 og oplevet
det samme.
Med netto´s lampeolie, vil den med årene lugte mere når den tænder og
slukker.
Det kan jeg desværre ikke give nogen logisk forklaring på. (min far
har en SRE 176 og oplevet det samme )
Men ivørigt siger de kloge hoveder, at man altid en gang om dagen
skal sørge for at lufte ud pga. indeklimaet støv
osv. Så det kan man jo passende gøre inden man tænder sin kamin el.
efter...

Mvh. Morten

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 21-01-03 22:33

> [...]
og
> slukker.
> Det kan jeg desværre ikke give nogen logisk forklaring på. (min far

Gad vide om man skal/kan skille ovnen ad og se om man kan rense den for
aflejringer mm..

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Torbenth

Dato : 22-01-03 22:08

"Bjarne Kunckel" <ikke@min.email> skrev i en meddelelse
> Gad vide om man skal/kan skille ovnen ad og se om man kan rense den for
> aflejringer mm..

Hvis laseren brænder for fuld knald i 2 timer foretager ovnen selv en
afrensning. Det er prøvet i et sommerhus ved 0 grader. Derfor kørte ovnen i
så lang tid ved fuld knald og foretog en rensning. Læs i manualen.

Mvh.
Torben

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 29-01-03 15:58

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message news:b0n17c$2a2k$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> afrensning. Det er prøvet i et sommerhus ved 0 grader. Derfor kørte ovnen i
> så lang tid ved fuld knald og foretog en rensning. Læs i manualen.

Det vil jeg prøve. Endvidere har jeg fundet ud af at dunsten bliver slemmere hvis kaminen ikke står helt lige (vatter)

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel