Hvordan er det muligt at opsnappe al den d~
Fra : Kristian Krautwald

Dato : 02-10-02 12:20

Hej Alle!

Da jeg læste Computerworld Online idag
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16351,
undrede jeg mig - rent teknisk - hvordan det kan lade sig gøre at
opsnappe så mange e-mails, ftp strømme og websites.

Mon det overhovedet er muligt at gøre det rent praktisk, uden at alle
ISP'ere world wide er med på ideen?

Kristian Krautwald <kristian@krautwald.dk>
http://www.krautwald.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 02-10-02 12:55

Kristian Krautwald <kristian@krautw!fjerndette!ald.dk> wrote:
> Mon det overhovedet er muligt at gøre det rent praktisk, uden at alle
> ISP'ere world wide er med på ideen?

Korrekt. Yderligere har mange regeringer, f.eks. den danske, hjulpet NSA
med opgaven ved at stille tekniske resourcer til raadighed. Cryptome har
links til meget mere information:

http://cryptome.org/cryptout.htm#Echelon

Fra : Alex Holst

Dato : 02-10-02 13:06

Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> Korrekt. [..]

Erhm, godt laest af mig. Det er ikke muligt at overvaage trafik paa et
netvaerk medmindre man har en sensor paa det. Mange store ISP'er har
placeret en saadan paa deres netvaerk, og jeg *mener* at have laest at
TDC er een af dem. Jeg kan ikke finde en reference lige nu.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-10-02 13:35

Alex Holst wrote:
> Erhm, godt laest af mig. Det er ikke muligt at overvaage trafik paa et
> netvaerk medmindre man har en sensor paa det. Mange store ISP'er har

Er dette ikke afhængigt af hvilke sikkerhedsproblemmer en ISP har?

> placeret en saadan paa deres netvaerk, og jeg *mener* at have laest at
> TDC er een af dem. Jeg kan ikke finde en reference lige nu.

En sensor kan i denne sammenhæng være hvad som helst, inkl. aflytning af
de fysiske forbindelser.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 02-10-02 14:25

"Alex Holst" skrev:
> [...]
> placeret en saadan paa deres netvaerk, og jeg *mener* at have laest at
> TDC er een af dem. Jeg kan ikke finde en reference lige nu.

Det lyder spændende.
Hvis du finder den reference, så må du da meget gerne dele den med
resten af gruppen.
Hvad er det denne sensor angiveligt bliver brugt til?

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Anders Lund

Dato : 02-10-02 15:14

Thomas B. Maxe <toxicthomas@nospam.hotmail.com>, wrote in

> Hvad er det denne sensor angiveligt bliver brugt til?

Mit gæt - opsnapning af trafik.

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Alex Holst

Dato : 03-10-02 21:17

Thomas B. Maxe <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:

> Det lyder spændende.
> Hvis du finder den reference, så må du da meget gerne dele den med
> resten af gruppen.

Jeg har ikke kunnet finde den, saa jeg forstaar hvis nogen vaelger at
tro, at jeg er paa stoffer. Jeg mindes en artikel hvor en navngivet
dansk politiker beskrev den danske involvering i Echelon.

Den mest oplagte, men ikke mest trovaerdige, henvisning til TeleDanmark
og Echelon er tilsyneladende:

http://www.dr.dk/harddisk/tema/overvaagning/Smil.htm

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 04-10-02 10:24

"Alex Holst" skrev:
> [...]
> dansk politiker beskrev den danske involvering i Echelon.
>
> Den mest oplagte, men ikke mest trovaerdige, henvisning til

Tjah. Det er en interessant hypotese, der ligger bag.
Bemærk i øvrigt, at det er Anders K. Christensen, som står bag temaet.

Anders K. Christensen er sammen med blandt andre Kim Elmose,
ComputerWorld, meget aktiv i bl.a. uddelingen af Big Brother Awards.
D'herrer har nogle meget fascinerende forestillinger om, hvad der
foregår.
http://www.privatliv.net/OmPrivatliv.net/
http://www.bigbrotherawards.dk/Nyheder_Files/bba-dk-Presse-20011023.html

For journalister er det et ædelt princip, at man forsøger at være
uafhængig af f.eks. partipolitiske interesser - eller at man i hvert
fald skilter tydeligt med dem.
Nogen tænker mere over det end andre:
http://www.nyteuropa.dk/index.asp?id=196

Se f.eks. denne artikel, der handler om en påstand om, EU vil overvåge
helt vildt:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=14939
I artiklen er der (ligesom i de oprindelige kilder) ingen dokumentation
for påstandene. Der er blot tale om påstande fra
"borgerretsorganisationer", der klart må være part i diskussionen.

Faktisk er der tale om en europæisk pendant til Digital Rights:
http://www.digitalrights.dk/index.htm
Prøv at tænke lidt over, hvem de samarbejder med (banneret med reklame
for Big Brother Awards kunne give et hint).

Interessant også, at Kim Elmose vælger at citere dagbladet Information
for, at danskere tager afstand.
Udover politikerne er det formanden for Digital Rights og den tidl.
formand for PROSA, Peter Christensen, som bliver citeret.
Sidstnævnte har også lavet en artikel for ComputerWorld i anledning af
1-året for 11/9-terrorangrebene:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=16045
Her er han bare ikke "tidl. formand for PROSA", men repræsentant for
privatliv.net (som er initiativtageren bag BigBrotherawards.dk, som
uddeles af et panel bestående af blandt andre Kim Elmose)

Men sådan er der jo så mange sjove ting på nettet, hvis man giver sig
til at lave lidt research med efterfølgende kildekritik.

Jeg skal ikke kunne afvise, at der foregår mystiske "ting". Det gør der
sikkert. Også "ting", som jeg ville blive forarget og vred over, hvis
jeg vidste noget om det.
Men jeg finder det betænkeligt at påstå "ting" uden at kunne
dokumentere, hvem der gør hvad. Og så er det jo så nemt at påstå, at der
foregår "ting", for enhver kan regne ud, at det vil være fuldstændig
umuligt at dokumentere, at noget _ikke_ foregår. Så er det let at påstå,
at "så er der nok noget om det alligevel..."

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne diskussion alene repræsenterer sig selv og ikke TDC
Internet)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-10-02 11:55

In article <anjmnv$q1m$1@sunsite.dk>, Thomas B. Maxe wrote:

> http://www.privatliv.net/OmPrivatliv.net/

Tjaeh, en side der har link til GRC er vist diskvalificeret på forhånd:
http://www.privatliv.net/nogl/

--
Andreas Plesner Jacobsen | Money doesn't talk, it swears.

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-10-02 17:45

Hej.

"Kristian Krautwald" <kristian@krautw!Fjerndette!ald.dk> wrote in message
> [...]
> undrede jeg mig - rent teknisk - hvordan det kan lade sig gøre at
> opsnappe så mange e-mails, ftp strømme og websites.

Hva' med diverse løsninger, som angiveligt er for at modvirke spam?
<http://ravenclaw.opasia.dk/pub/Erhverv/csirt/sforce21.pdf>

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen