Mit hjem skal dufte...
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 01-10-02 20:36

Jeg har gået og fået mig en (fiks) idè Mit hjem skal dufte året
igennem - og ikke af parfumetilsætninger i rengøringsmidler,
badeværelsesluftfriskere, bamseholdigt skyllemiddel osv. osv. Ikke at
jeg er fanatiker, men jeg undgår helst den slags.

Det gik for nyligt pludselig op for mig, at min lille næsetip faktisk
"sonderer terrænet", når jeg kommer rundt omkring. Idag har den
iøvrigt fornøjet sig med sådan noget som grønne cherrytomater tilsat
citron og ingefær - ikke værst

Sommeren (og til dels også i foråret) igennem er det rimeligt nemt at
låne en masse dufte fra naturen i form at buketter.

Lige nu blomstrer min duftranke bedøvende dejligt. Men hvordan skaber
jeg spændende "efterårsdufte" - og ditto "vinterdufte" sidenhen. Hvor
henter jeg dem henne?

Hjertelig løvfaldshilsen
Dorte

Fra : Kat

Dato : 01-10-02 21:13

"Dorte R.M. Hansen" skrev:

> [...]
skaber
> jeg spændende "efterårsdufte" - og ditto "vinterdufte" sidenhen.

Har du overvejet en aromalampe til æteriske olier?
Det kan være sjovt og spændende at blande de forskellige olier for at
få en ny duftoplevelse.
Bodyshop plejer at have lamper og olier.
--
Kat
---

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-10-02 22:16

"Kat" skrev i en meddelelse

> [...]
> få en ny duftoplevelse.
> Bodyshop plejer at have lamper og olier.

Har du nogensinde prøvet at bage en gammeldags sirupskage. Jeg brugte for
nogle år siden en opskrift, hvor siruppen skule smelte langsomt ved svag
varme.
sikken dog en duft der fyldte huset.

En uge efter bagte jeg så en honningkage, hvor honningen også skulle smeltes
i en gryde. Iiiih jeg siger dig, det var en endnu dejligere duftoplevelse.
Kog også nogle
æbler med vanilie.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-10-02 21:14

On Tue, 1 Oct 2002 23:16:08 +0200, "Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote:

> [...]
>i en gryde. Iiiih jeg siger dig, det var en endnu dejligere duftoplevelse.

Så stop dog, inden tastaturet kortslutter, fordi jeg savler Sirup
mmmmm det lyder som en god ide.

Men du har faktisk fanget en anden af mine ideer, som er indført nu,
hvor jeg har et ordentlig, stort, lækkert, nyt køkken. Jeg har valgt
at være "hjemmeløbende" (ihvertfald indtil tøserne er mere ude end
hjemme , så nu skal der prioriteres "ordentlig" mad. Dermed mener
jeg, at bl.a. duften af den skal kildre appetitten udover det rent
ernæringsmæssige.

Forleden var der en duft af grønne tomater, cintron og ingefær, som
simrede i flere timer for at ende med at blive en (lidt tynd)
marmelade, der både dufter og smager godt.

Dagen efter blev de sidste sørgelige rester af hyld sammen med et surt
æble forvandlet til llidt saft. Det tog ganske vist kun kort tid, men
hang i luften resten af dagen.

Æblerne har jeg endnu kun brugt til en varm æblekage med kanel og
rosiner. Men jeg har lovning på en masse, som bare skal
hentes/plukkes. Æbler med vanille - hvad bruger du dem til (jeg er
nysgerrig)?

Takker.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-10-02 15:58

"Dorte R.M. Hansen" skrev i en meddelelse
"Ruth Nielsen" wrote:

(snip)

> Så stop dog, inden tastaturet kortslutter, fordi jeg savler Sirup
> mmmmm det lyder som en god ide.

he he ...

(snip igen)....

Jeg er ked af at jeg blev sat ud af spillet fordi min helt nye PC gik ned
med et brag på grund af et giftigt virusangreb. Nu har alle vel i
mellemtiden forladt denne tråd.

> Forleden var der en duft af grønne tomater, cintron og ingefær, som
> simrede i flere timer for at ende med at blive en (lidt tynd)
> marmelade, der både dufter og smager godt.

Uhmmm, det kunne jeg tænke mig at prøve...

> [...]
> rosiner. Men jeg har lovning på en masse, som bare skal
> hentes/plukkes. Æbler med vanille - hvad bruger du dem til (jeg er

Jah fx. kogt i små både til de kun lige er blevet møre, de skal ikke koge i
smadder. Så lægger jeg æblebådene på dessert-tallerkener, lægger en stor
klat flødeskum på hver og vupti - har du en dejlig dessert.

Selv synes jeg det smager så godt med den milde naturlige smag af bare
æblerne og flødeskum, men man kan jo sagtens gøre mede ud af det. Brug een
af de der rørformede fiduser til at hugge ned i det hele
skrællede æble og tage kernehuset ud, så du har de hele æbler med
hul i midten. Dem skærer du nu i skiver med et hul i midten. Du koger dem i
lidt vand med sukker og en flækket stang vanillie.

Disse æbleringe må selvfølgelig heller ikke koges så møre at de går i
stykker, når man tager dem op af gryden. Men læg et par stykker på hver
tallerken, knus nogle makroner og drys dem over æblerne, hvorefter du lægger
igen en skefuld flødeskum over. Måske skal du
pynte med eet eller andet rødt bær i toppen, så har man en fin dessert.

Noget helt tredie som jeg lærte i det indre Jugoslavien, hvor de har
meget akaciehonning: skræl 6 store æbler og hug kernehusene ud.
Placer de hele æbler stående i et smurt ovnfast fad. Hak 75 - 100 g
valnødder, rør ca en spiseskefuld blødt smør med 2 spiseskf. akaciehonning
og rør de hakkede nødder i. Ved hjælp af to theskeer
fylder du massen i æblerne.

Jeg kan godt nok ikke huske hvor længe de skal bage i ovnen, men
man kan vel prøve med 20 -30 minutter ved 200 grader.

Dét vil vil også dufte skønt. Server de lune æbler med een eller anden
gammeldags cremesauce.

Velbekomme.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-10-02 21:12

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har gået og fået mig en (fiks) idè Mit hjem skal dufte året
> igennem -

Det lyder da som en dejlig ide!

Jeg kender ikke din smag, men kunne tænke mig:
- et par af årstidens frugter i en skål (æbler, appelsiner, citroner,
kvæder, pærer, etc., etc.), evt. et stykke porre eller lign.
- hak nogle kaffebønner i persillekværnen
- lidt knuste krydderier i en skål
- et stykke duftende sæbe
- vask gulvene i sæbespåner eller brun sæbe
- en skål med eddike (fjerner alle trælse lugte)
- sommer: pluk nogle rosenblade fra en hybenrose ved alfarvej
- i den mørke tid: gran- eller fyrregrene i krukker, poser med tørret
lavendel, potpourri i skåle eller krukker på radiatoren, evt. tilsat
duftolie (fås på apoteket eller helsekostbutikker), fremdrevne vintergækker
og hyacinter
- kog en gryde suppe, der står og "putrer" døgnet rundt, fyld nyt kød og
grønsager i efterhånden som I spiser det
- diverse krydderurter i en potte i vindueskarmen
- hvis du har have: plant rigeligt med buske og stauder med duftende
blomster, så kan du tage dem ind efterhånden - eller plant et hyldebærtræ
eller en kaprifolie tæt ved huset
- hvis du har altan: krukker med duftende stauder, lavendel og vintergæk,
hyacint og andre løgplanter til at tage ind

God fornøjelse!
Hilsen Inger

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-10-02 20:52

On Tue, 1 Oct 2002 22:12:09 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det lyder da som en dejlig ide!

Tak.

Ja nu klipper jeg lidt frækt i alle dine gode ideer - ikke at de er
glemt, men lige et par spørgsmål

>- diverse krydderurter i en potte i vindueskarmen

Hvilke krydderurter, som jeg kan have i vindueskarmen vil man forbinde
med h.h.v. efterår og vinter?

Krydderurtehavens mysterier er endnu... mysterier for mig Jeg har
meget lidt af den slags i haven - men det kommer. Hvor køber jeg
krydderurter på denne årstid: supermarkedet planteskolen, kan de sås i
vindueskarmen nu?

Takker for hjælpen.

Hjerteligst
Dorte
(beklager min sene reaktion jvf. svar til Trine Kornum Christiansen)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-10-02 21:48

On Sat, 05 Oct 2002 21:51:56 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Hvilke krydderurter, som jeg kan have i vindueskarmen vil man forbinde
>med h.h.v. efterår og vinter?

Jeg syntes timian er en vinterkrydderurt. Jeg forbinder den især med
gule ærter og det er hovedsageligt om vinteren vi får det. Derfor.

> [...]
>meget lidt af den slags i haven - men det kommer. Hvor køber jeg
>krydderurter på denne årstid: supermarkedet planteskolen, kan de sås i

Du kan stadig købe dem i planteskolen. At så dem nu er nok for sent -
der bliver jo absolut ikke lysere, og nyspirede planter skal normalt
have masser af lys. Men har du frøene, eller kan du finde et sted at få
dem, så er det da alligevel værd at forsøge - forvent bare ikke
alverden.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-10-02 11:51

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse>
> Hvilke krydderurter, som jeg kan have i vindueskarmen vil man forbinde
> med h.h.v. efterår og vinter?

God bedring til både dit barn og "dyret"!

Som Mads skriver: Timian! Evt. også salvie.
Min svigerinde kan få rosmarin til at overvintre - hos mig går de ud
indendøre.
Timian er den sikreste, og det er dejligt bare at fnuldre den mellem
fingrene, hvis man ikke lige skal bruge den til maden.

Hvor køber jeg
> krydderurter på denne årstid: supermarkedet planteskolen, kan de sås i
> vindueskarmen nu?

Køb dem alle andre steder end i supermarkedet: de bleggrønne duft- og
smagsløse stakler, du kan købe der, er ikke noget at avle videre på.
Nogle grønthandlere har kraftige planter, ellers i plantecentre/-skoler.
Jeg tror, det vil være spild af både frø, tid og vindueskarm at så
krydderurter nu.
Men du kan sætte hvidløgsfed i en urtepotte med jord. Du kan også stille
hele løg eller hvidløg oven på et smalt glas med vand (samme princip som
hyacinter). Så vil løgene sende rødder ned til vandet, og der vil komme
grønne stængler, som du kan bruge i stedet for purløg (signalerer måske
vinter/forår i stedet for efterår/vinter?).

God fornøjelse.
Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-02 21:12

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> writes:

[snip]

> Lige nu blomstrer min duftranke bedøvende dejligt. Men hvordan skaber
> jeg spændende "efterårsdufte" - og ditto "vinterdufte" sidenhen. Hvor
> henter jeg dem henne?

Der er ikke noget der dufter som gran og det lugter oven i købet
forskelligt alt efter hvilken type det er. Appelsiner hører også
vinteren til, for slet ikke at snakke om juleappelsiner med nelliker
i. Et fad med krydrede småkager giver også vinterhygge.

Efteråret er straks værre, det er jo sådan noget som svampe og den
slags og de dufter altså ikke altid lige rart. Jeg kan faktisk ikke
rigtig komme i tanke om noget.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-10-02 20:44

On 01 Oct 2002 22:12:05 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

Allerførst vil jeg lige beklage mit "glimrende fravær" overfor alle i
denne tråd. Jeg har været lidt mere ophængt end ellers p.g.a., at min
ældste har været syg - og så er "dyret" her blevet opgraderet, og den
slags går ikke altid lige ubemærket hen ;o(

> [...]
>vinteren til, for slet ikke at snakke om juleappelsiner med nelliker
>i. Et fad med krydrede småkager giver også vinterhygge.

Ved du, hvilken gran der dufter kraftigst?

Appelsiner, ja dem kommer vi ikke uden om. De ligger allerede og
dufter svagt i trådkurven i køkkenet. Der plejer de at gøre deres
entre med efterårets komme. Men jeg må jo nok tage mig sammen og futte
de 30 km. til den nærmeste, rigtige frugthandler, for jeg er meget
skuffet over duftstyrken/smagen på dem fra supermarkedet.

Jeg holder _meget_ af appelsiner med nelliker. Men jeg er en tumpe til
at sætte bånd på til ophængning, så de ender ofte liggende i
vindueskarmen ;o(

Tak for input.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Dot

Dato : 02-10-02 07:55

Dorte R.M. Hansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>badeværelsesluftfriskere, bamseholdigt skyllemiddel osv. osv. Ikke at
>jeg er fanatiker, men jeg undgår helst den slags.

Skøn ide!

Jeg afskyr kommentare som: "Ih hvor her lugter rent", når det er
parfumen i rengørings midlet der lugter. Vasker man uden tilsatte
lugte er der sjælden nogen kommentare....

Held og lykke
Dot

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-10-02 21:22

On Wed, 2 Oct 2002 08:55:08 +0200, "Dot" <xxx@xxx.dk> wrote:

>Skøn ide!

Tak.

>Jeg afskyr kommentare som: "Ih hvor her lugter rent", når det er
>parfumen i rengørings midlet der lugter. Vasker man uden tilsatte
>lugte er der sjælden nogen kommentare....

Jeg bærer lidt over med kommentaren: der var engang, hvor jeg tænkte
sådan. Idag lever jeg helst med det naturlige (uparfumerede). Og kan
jeg fjerne fokus på rengøring - og flytte det til andre og mere
interessante udfoldelser af mine evner, ja så er jeg såmænd tilfreds.

Hjerteligst
Dorte

Fra : PH

Dato : 02-10-02 09:12

Vu har en stor flot Gardenia, og med de rette forhold kan den vist blomstre
året rundt. En enkelt blomst kan fylde hele vores over 80m2 store stue med
en herlig blomsterduft.

Det samme kan citusblomsterne på vores lime-træ.

Lavendler der tages ind og tørres kan også give en herlig frisk, ren
sæbeagtig duft.

mvh
Pia

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-10-02 21:28

On Wed, 2 Oct 2002 10:11:59 +0200, "PH" <pvh@danacomp.dk> wrote:

>Vu har en stor flot Gardenia, og med de rette forhold kan den vist blomstre
>året rundt. En enkelt blomst kan fylde hele vores over 80m2 store stue med
>en herlig blomsterduft.

Åh ja Gardenia. Den havde jeg ganske fortrængt. Sagen er, at jeg har
taget livet af 4-5 af slagsen i tidens løb. Den har en skøn duft, men
jeg trænger hårdt til en grundig vejledning i pasning af Gardenia, før
jeg tør vove forsøget igen.

>Det samme kan citusblomsterne på vores lime-træ.

Skal sådan et ikke have meget lys?

Tak for svaret.

Hjerteligst
Dorte

Fra : PH

Dato : 07-10-02 10:29

> [...]
> taget livet af 4-5 af slagsen i tidens løb. Den har en skøn duft, men
> jeg trænger hårdt til en grundig vejledning i pasning af Gardenia, før

Gadeniaen købte jeg for et par måneder siden. En meget stor og flot, og også
lidt kostbar plante, men den har været alle pengene værd.

Jeg vander den med kogt vand tilsat lidt gødning, og så bruser jeg den over
dagligt, da de sagde i butikken at det vigtigeste var at knopperne ikke
tørrer ud.
Vi har en meget stor og meget lys stue, hvor der her i de flotte
solskinsdage kan blive ret varmt, men det ser ud til at den trives fint med
overbrusningen. Den står lyst, men ikke i direkte sollys.

Limetræet derimod, står lige foran de store vinduer, og den har kvitteret
hele sommeren med et væld af duftende blomster, og med en del limefrugter
som dog endnu ikke er helt spiseklare.
Vi havde haft træet i flere år hvor det ikke har blomstret, men i år har vi
så købt speciel citrusgødning, og det var åbentbart lige det der skulle til.

Velduftende hilsener
Pia

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 03-10-02 18:20

> Sommeren (og til dels også i foråret) igennem er det rimeligt nemt at
> låne en masse dufte fra naturen i form at buketter.

Hvis du plukker skovmærker når de blomstrer, og hænger dem op i buketter
rundt om i huset, kommer der en fin duft fra dem resten af året,
og så siges det, at de frastøder " drilleånder", men det vil jeg ikke lægge
hovedet på blokken for.

mvh
Vibeke