OpenOffice og russisk
Fra : Martin AJ

Dato : 01-10-02 17:56

Hej NG!

Måske et off-topic, men jeg spørger alligevel, fordi det er her de kloge
er (smiske! smiske!).

Et familiemedlem er begyndt at læse russisk og behøver derfor et
tekstbehandlingssystem som ikke koster en klejne. Derfor OpenOffice. Men
det ser ud til at der ikke findes referencer til russiske ordbøger på
openoffice.org. Kun en orddelingsfil. Google giver samme resultat.

Men er der ikke noget med at aspell-ordbøger eller ispell-ordbøger er
kompatible med openoffice? I så fald, hvordan installere jeg disse
ordbøger i OpenOffice?

Jeg har iøvrigt set at der i nogle NG'ere findes svar på mine spørgsmål,
men de er formuleret på russisk med kyriliske tegn (det ser meget
mærkeligt ud (jeg troede russerne havde tabt Den kolde Krig))!

Det skal bemærkes at han kører Windows (derfor off-topic).

Det skal også bemærkes at han nok ikke vil køre emacs i kombination med
TeX/LaTeX/LaTeX2e (selvom det ville være rigtig fornuftigt).

mvh
Martin

Fra : Claus Sørensen

Dato : 01-10-02 20:44

Martin AJ wrote:

> [...]
>
> Men er der ikke noget med at aspell-ordbøger eller ispell-ordbøger er
> kompatible med openoffice? I så fald, hvordan installere jeg disse

De skal konverteres til myspell filer.

Prøv at søge efter ispell på OpenOffice.org, så skulle der gerne dukke en
vejledning op til hvordan man genererer en myspell fil fra en ispell fil.

De herligste hilsner

Fra : Martin AJ

Dato : 02-10-02 07:21

Hej igen,

Claus Sørensen wrote:

> De skal konverteres til myspell filer.
>
> Prøv at søge efter ispell på OpenOffice.org, så skulle der gerne dukke en
> vejledning op til hvordan man genererer en myspell fil fra en ispell fil.

Jeg har fundet den. Suk - det er sommetider besværligt at leve.

-Martin

Fra : Claus Sørensen

Dato : 02-10-02 17:58

Martin AJ wrote:

> Jeg har fundet den. Suk - det er sommetider besværligt at leve.

Og mest hvis man har med IT at gøre...

De herligste hilsner