Renovering af badeværelse - væg
Fra : Thïngmand

Dato : 01-10-02 08:07

Jeg har et lille 70'er badeværelse med skråvægge, som jeg er ved at
renovere. Da jeg begyndte at pille i væggen, fandt jeg ud af at den er lavet
af 40 cm. træplader med en fuge/samling lodret fra gulv til loft. På disse
træplader (ikke spån) var der limet brune plastic (!) plader, med trælook på
den synlige side.

Som man næsten kan udlede at teksten, er det meget lidt kønt og jeg ville
derfor gerne have fjernet disse plasticplader - men hvad skal op i stedet?
Hvordan og hvor meget fugtsikring skal der til?

Der er linolium på gulvet, men det går kun ca. 5 cm. op ad væggen - er det
nok?

Fra : ZIGGE

Dato : 01-10-02 16:43

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
men hvad skal op i stedet?

Hvad kunne du tænke dig? Malede vægge, træ, puds, tapet, fliser....

> Hvordan og hvor meget fugtsikring skal der til?

Det afhænger af hvilken vægbeklædning du vælger.

> Der er linolium på gulvet, men det går kun ca. 5 cm. op ad væggen - er det
> nok?

Det er ok.

/ZIGGE

Fra : Thïngmand

Dato : 01-10-02 18:03

> Hvad kunne du tænke dig? Malede vægge, træ, puds, tapet, fliser....

Tja, det skal helst være noget jeg selv kan lave, så bare noget a la malet
filt væg...

Fra : ZIGGE

Dato : 01-10-02 20:00

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, det skal helst være noget jeg selv kan lave, så bare noget a la malet
> filt væg...

Hvis ellers der er ok isoleret, kan du nøjes med primer, filt og maling.
Ellers må du lave en gibsvæg som Maria beskriver det. Hvis du må isolere
skal der omhyggeligt udført dampspærre op.

/ZIGGE

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-02 18:37

> Som man næsten kan udlede at teksten, er det meget lidt kønt og jeg ville
> derfor gerne have fjernet disse plasticplader - men hvad skal op i stedet?
> Hvordan og hvor meget fugtsikring skal der til?

Vådrumsgips, primer og fugtspær. Herefter kan du sætte fliser op i vådzone
og gøre med resten, som du har lyst til. Har du kun fugtigzone, kan du - så
vidt jeg husker - undvære fugtspær.

Mvh Maria