Ethernet og kabler
Fra : Niels Prins

Dato : 01-10-02 01:01

Firmaet har købt en Xante Filmaker 4 printer. Nu er problemet at
ethernetkablet der sad i den tidligere printer ikke virker med den nye
printer.

Længden på det eksisterende kabel er ca 10 m, hvis jeg prøver
et kortere kabel virker alt som det skal, så jeg har etableret en
løsning med 2 kabler af 5m og en gammel 10mb hub imellem og alt virker.

Med det lange kabel kan computeren godt se printeren men printjobbet
bliver aldrig sendt til printeren. Jeg har prøvet de kombinationer jeg
kan komme i tanke om med forskellige switche (10/100 mb), forskellige
porte på switchen (Asante 10/100), forskellige kabler og det eneste jeg
kan komme frem til er at det er længden på kablet mellem printer og
switch der er årsagen. Kablerne jeg bruger er Cat 5 kabler jeg selv
monterer stik på og det har hidtil fungeret upåklageligt.

Noget bud på en løsning så printeren kan benytte lange kabler?

Netværket består af 10 computere (Mac OS9.x) og 3 printere. Kabelerne er
cat5 kabler som jeg selv har monteret og alt har virket uden problemer i
flere år.

Jeg har spurgt i mac gruppen og har fået en del gode råd omkring
montering af stik på netkabler, strømførende ledninger der kan skabe
problemer, udskiftning af original kabel o.s.v. men desværre ikke nogle
råd der løste problemet.

Under mit arbejde med at teste forskellige kabler på netværket meldte
sig ønsket om at måle på et kabel om det er OK - hvordan gør man det.
Hvilket måleinstrument kan man bruge for at tjekke om der er hul igennem?

Hilsen Niels

Fra : morten L

Dato : 01-10-02 04:25

"Niels Prins" <niels_antispam_@nprins.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> montering af stik på netkabler, strømførende ledninger der kan skabe
> problemer, udskiftning af original kabel o.s.v. men desværre ikke nogle

Tror det er fordi den nye printer er sat til at køre 10Mbps. det er derfor
det virker når du bruger Hub, se om du ikke kan lave den om til at
køre100Mbps.

Mvh. Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-10-02 06:14

On Tue, 01 Oct 2002 02:00:53 +0200, Niels Prins
<niels_antispam_@nprins.dk> wrote:

> Kablerne jeg bruger er Cat 5 kabler jeg selv monterer stik på og det har
> hidtil fungeret upåklageligt.

Hvordan monterer du stikkene? Mange tror fejlagtigt, at det er
ligegyldigt, hvordan stikkene monteres, og sætter dem på i en
eller anden tilfældig rækkefølge, som de nu synes er pæn. Det
skal gøres sådan her:

http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html

Hvis det ikke er gjort ordentligt, kan man netop opleve, at det
virker med noget udstyr, men ikke med andet, og især at det kan
virke med korte kabler men ikke med lange.

Det er selvfølgelig også muligt, at printeren simpelthen har et
defekt netkort.

> Under mit arbejde med at teste forskellige kabler på netværket meldte
> sig ønsket om at måle på et kabel om det er OK - hvordan gør man det.

Tja, med en kabeltester. De er dog så dyre, at det i dit tilfælde
langt bedre kan betale sig simpelthen at købe 10 m kabel og se,
om det virker.

> Hvilket måleinstrument kan man bruge for at tjekke om der er hul igennem?

De findes fra et antal forskellige leverandører:
http://www.kabling.dk/kabling/dokumentation/maaleudstyr.htm

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Prins

Dato : 01-10-02 08:45

In article <q4bipugnij2014p495m0bev30aled5tg4d@news.worldonline.dk>,
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> virker med noget udstyr, men ikke med andet, og især at det kan
> virke med korte kabler men ikke med lange.

En af de mange er nok mig. Men hvorfor gør det en forskel i hvilken
rækkefølge ledningerne ligger i stikket? Oftest når jeg montere et kabel
bliver rækkefølgen på lederne som de ligger sig til rette med de snoede
par ved siden af hinanden - det siger sig selv at de skal ligge ens i de
2 stik.

Niels

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-10-02 09:12

On Tue, 01 Oct 2002 09:44:38 +0200, Niels Prins

> [...] hvorfor gør det en forskel i hvilken rækkefølge ledningerne
> ligger i stikket?

Lederne i kablet er jo snoet parvist, og netop snoningen er helt
afgørende for kablets egenskaber. (Man siger at det er balanceret
og det giver altså en beskyttelse mod støj).

Arne Keller har sikkert mere info på www.kabling.dk.

> Oftest når jeg montere et kabel bliver rækkefølgen på lederne som
> de ligger sig til rette med de snoede par ved siden af hinanden

Ja, så har du helt overvejende sandsynligt forklaringen på, at
det ikke virker (og at det virker med kortere kabler eller hubs
skubbet ind).

Hver gang denne slags spørgsmål kommer op, spekulerer jeg på, om
det får folk til at overveje, om det nu også var en god, billig
løsning at lave kablerne selv.

-A

Fra : Niels Prins

Dato : 02-10-02 00:35

In article <6klipu4v88riokrijr6ou47tusurc3nb2e@news.sunsite.dk>,

> [...]
>

> Hver gang denne slags spørgsmål kommer op, spekulerer jeg på, om
> det får folk til at overveje, om det nu også var en god, billig

At montere sine egne kabler er vel ikke anderledes end selv at
installerer sit styresystem på computeren, eller skifte en pakning i
vandhanen. Man skal blot være instillet på at der kan opstå problemer og
tage sig tid til at finde en løsning på problemet, evt. ved at betale
fagfolk for at gøre arbejdet eller læse bøger/nettet. I mit tilfælde
ville der ikke være et netværk i firmaet hvis jeg ikke havde etableret
det selv for 5 år siden, og i alle årene har det fungeret fint. I dag
har jeg så lært her i netværks gruppen at rækkefølgen på ledningerne i
stikket er vigtig og ikke blot en "rækkefølge", og denne viden vil jeg
da benytte i fremtiden.

- og tak for gode fyldige svar på mit spørgsmål.

Niels

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 01-10-02 09:51

> [...]

> bliver rækkefølgen på lederne som de ligger sig til rette med de snoede
> par ved siden af hinanden - det siger sig selv at de skal ligge ens i de

Har du set på linket? Dine ledere skal _ikke_ ligge parvis ved siden af
hinanden, pin 3 og 6 er et par.

/Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-10-02 17:21

In article <niels_antispam_-CC5C68.02005301102002@news010.worldonline.dk>, Niels Prins wrote:
> [...]
> monterer stik på og det har hidtil fungeret upåklageligt.
>
> Noget bud på en løsning så printeren kan benytte lange kabler?

Prøv et længere kabel. Der var engang noget udstyr der havde problemer
med specifikke kabellængder. Så prøv etc med 15 meter kabel.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-10-02 19:40

meddelelse news:slrnapjirb.fm.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
Niels Prins wrote:
> [...]

par 1 => 1hvid -2 orange
par 2 => 3hvid -6 grøn
par 3 => 4hvid -5 blå
par 4 => 7hvid -8 brun

Alle andre opsæt ødelægger balancen i forbindelsen, og er lig med bl.a.
større mulighed for ind & udstråling fra og til kablet. Impedancen ændrer
sig i transmisionsledningen, hvilket bl.a. giver sig udslag i det ovenfor
skitserede. Ligeledes tabes der også effekt i signalet.

Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94, Tebstrup
8660 Skanderborg

Hans L. Jørgensen