Reperation af tegltag
Fra : Peter Koch

Dato : 30-09-02 19:15

Hej NG.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at der er en murer el.l. her i NG der kan
hjælpe mig med.

Vi overvejer at købe et hus hvor der er nogle problemer med tegltaget. For
det første er teglstenene en smule ujævnt lagt, for det andet mangler det
understrygning (en K3) og for det tredje er der ikke anvendt bindere til
fastgørelse af teglstenene (kun karakteriseret som K1 i tilstandsrapporten).

Ligner dette noget der kommer til at koste mange penge? Sælger vil give
35.000 i nedslag pga. taget, men svarer det overhovedet til hvad en rep.
løber op i? Hvis hele taget skal lægges om kan det vel blive en dyr sag.

Huset er et et-plans et-families hus på 130 kvm.

Håber at der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med denne.

Hilsen Peter

Fra : John Jensen

Dato : 30-09-02 20:31

Davs Peter.
Det lyder ikke som det helt store problem.
Det tager ca en murersvend 1 dag at slå nye binder på og
ca. 20 timer at understryge taget, det er ca.10000kr i arbs. løn
og der går ca. for 1500kr i martrialer.
Så slå du hellere til og hvis det ligger op hopper tager det ca. en dag
at lægge på plads
Hilsen en muresvend

Fra : Peter Koch

Dato : 30-09-02 21:06

Hej John.

1000-tak for dit præcise svar.

Hilsen Peter

Fra : Gert

Dato : 30-09-02 21:39

> [...]
>
> Huset er et et-plans et-families hus på 130 kvm.
>
> Håber at der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med denne.

Hejsa

tjaaee hvis det var mig,
ville jeg da nok undersøge hvad et nyt tag ville komme til at koste,
nu ved jeg selvfølgelig ik hvilket stand de tegl der ligger på huset nu er
i,
men hvis man selv kan (og med lidt venners hjælp)
så er det ikke overvældende dyrt at skifte taget selv.
det kostede mig ca 20.000,- kr med nye lægter og undertag for omkring 80kvm
tag.
og så får man et tag der er lige og helt tæt

det kan for i øvrigt ses på http://www.lynghoy.dk
under rundtur på gården.

Med Venlig Hilsen
Gert Møller

Fra : Peter Koch

Dato : 30-09-02 22:00

Tjaaa, hvis jeg bare havde en smule talent på det håndværksmæssige område,
men hverken dette eller mit temperament er vist indrettet til at jeg tør gå
i gang med sådan et projekt.

Jeg tør slet ikke tænke på hvad det koster for en håndværker at sætte nyt
tegltag op - men det er vel over 100.000 kroner, så jeg satser på rep. af
det gamle.

Hilsen Peter

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-10-02 09:00

> men hvis man selv kan (og med lidt venners hjælp)
> så er det ikke overvældende dyrt at skifte taget selv.
> det kostede mig ca 20.000,- kr med nye lægter og undertag for omkring
80kvm

Hvilke tegl lagde du ?

Jeg er ved at lægge 300m2 ståltag på udhuset (har foreløbigt taget ~tæt på
150 mandetimer, hvoraf størstedelen er gået til at rette op på det gamle
tag. Spærene på 2 af de 3 længer er granrafter med variende diameter ...Jeg
tror at de ny lægter er løftet godt 8cm hvor det var værst) til erstatning
af panneplader. Så jeg er ikke længere så højderåd og nervøs ved at gå på
gyngene underlag.

De 80m2 er det tagareal eller grundplan af huset ?
Hvad brugte du til undertag ?

Huset har et gammelt skiffereternit tag, som også godt må udskiftes. Der er
128m2 i grundplan, men høj resning så der er også ret mange m2 der.

/A

Fra : Gert

Dato : 04-10-02 11:43

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> 80kvm
>
> Hvilke tegl lagde du ?

de billige fra det lokale byggemarked, Benders de røde

> [...]
> af panneplader. Så jeg er ikke længere så højderåd og nervøs ved at gå på

ok jeg har ikke regnet på hvad det ville ha kostet ik mande timer,
for der gik selfølgelig en del til, for på et hus fra 1887 er der ikke
ligefrem lige spær
og men der gik vel ca 14 dage efter fyraften fra jeg startede med at pille
det gamle af og til det nye var lagt.
og vi var 2 mand om det,

> De 80m2 er det tagareal eller grundplan af huset ?

det er tagareal

> Hvad brugte du til undertag ?

Monarfol plast undertag, dejligt nemt at lægge.

> Huset har et gammelt skiffereternit tag, som også godt må udskiftes. Der
er
> 128m2 i grundplan, men høj resning så der er også ret mange m2 der.
>
> /A

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://www.lynghoy.dk

Fra : John Jensen

Dato : 02-10-02 20:45

Hej Igen
Tegltag en vingesten . undertag af god kvalitet og lægter, tryk lister,
tomme 1*5 til opretning til 130 km hus det er ca 160 km tag koster ca.
30000kr dertil kommer sternbrædder plus det løse.
Arb. for tagstenen for en murer er ca. 35000kr og det samme for en tømmer ,
derefter kommer blik arb. til tagrender det er 350kr pr. løbne meter
Hilsen Jensen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-10-02 08:38

> 30000kr murer er ca. 35000kr og det samme for en tømmer ,

Jeg havde troet at materialerne var dyrere ... Hmm måske jeg alligevel
afsætte 2 ugers ferie i foråret (og indklade venners hjælp) til at lægge nyt
tag på stuehuset.

/A - der lige skal være færdig med stål-taget på udhuset først. Der er brugt
150 timer og resterer nok ca. 50 (plus det løse til at grave dræn og sætte
tagrender i rendejernene)