Nyt æbletræ
Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 29-09-02 20:41

Her i week-enden fandt jeg nogle gode æbler et sted i det fri. Jeg kunne
godt tænke mig ad åre at have et tilsvarende træ i haven. Hvordan griber jeg
sagen an. Jeg plukkede rigeligt, så kerner har jeg nok af.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-09-02 21:24

On Sun, 29 Sep 2002 21:41:03 +0200, "Tappe & Bang-Mortensen"
<sbm@mortensen.mail.dk> wrote:

>Her i week-enden fandt jeg nogle gode æbler et sted i det fri. Jeg kunne
>godt tænke mig ad åre at have et tilsvarende træ i haven. Hvordan griber jeg
>sagen an. Jeg plukkede rigeligt, så kerner har jeg nok af.

Kernerne kan du ikke - i denne sammenhæng - bruge til noget.

Hvis du vil have et træ magen til det du så, så skal det formeres
vegetativt, dvs. stikling, podning eller lign. I praksis poder man æbler
om foråret eller man okulerer dem sidst på sommeren.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 30-09-02 06:14

> Kernerne kan du ikke - i denne sammenhæng - bruge til noget.

Det anede mig. Hvad gør de så godt for?

> Hvis du vil have et træ magen til det du så, så skal det formeres
> vegetativt, dvs. stikling, podning eller lign. I praksis poder man æbler
> om foråret eller man okulerer dem sidst på sommeren.

Podning er noget med at snitte i bark og få det til at vokse sammen. Hvad er
okulering?

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-02 08:44

On Mon, 30 Sep 2002 07:13:37 +0200, "Tappe & Bang-Mortensen"
<sbm@mortensen.mail.dk> wrote:

>jeg

>Det anede mig. Hvad gør de så godt for?

Det er planternes naturlige måde at formere sig på. I naturen er det
ikke så vigtigt hvordan de smager eller ser ud. Fuglene ser ud til at
være glade for alle æbler, om det er nogle gode havesorter som vi syntes
smager godt, paradisæbler eller nogle tilfældige frøplanter.

>Podning er noget med at snitte i bark og få det til at vokse sammen. Hvad er
>okulering?

Okulering er også en form for podning. Men ved okulering tager man kun
en enkelt knop fra den sort man vil have, og sætter ind bag et snit i
barken på planten som skal bruges til rod.

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 30-09-02 14:12

Hvordan stiklingeformerer man æbletræer, fortæl fortæl.

--
Helge.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-02 14:55

On Mon, 30 Sep 2002 15:12:17 +0200, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Hvordan stiklingeformerer man æbletræer, fortæl fortæl.

Nå, det var vist en smutter... det var for lige at få med at 'vegetativ
formering' også dækker over stiklinger ol.

Men det skulle vel være muligt at få rod på en træagtig stikling af
æble. Men det er ikke sikkert resultatet er særlig godt. Og det er
sikkert også vældig svært.

Grundstammer til æbler formeres ved at hyppe jord op om moderplanterne,
så alle de skud som bliver dækket med jord slår rod. Efter et år kan man
forsigtig fjerne jorden og klippe skuddene, som nu har rod, af, og
plante ud. Det kan man sikkert også med 'rigtige' æbler, men igen, der
er sikkert meget stor forskel på hvordan de enkelte sorter vil udvikle
sig på egen rod.