Er det rigtigt at gemte tagetesfrø's bloms~
Fra : \(: Cocoo :\)

Dato : 29-09-02 18:42

Gemte nogle frø fra Tagetes, som jo burde være en pæn lille busk.
Plantede dem godtnok i noget jord med "hønsekrudt" i, men de er blevet
ENORMT høje.

Nu påstår Svigermor at gemte frø kan gå hen og blive høje planter året
efter.

Hvad siger I til den??

Co

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-09-02 19:06

(: Cocoo :) skrev:

> Nu påstår Svigermor at gemte frø kan gå hen og blive høje planter året
> efter.
>
> Hvad siger I til den??

Jeg har hørt og læst (http://www.havenyt.dk/2002/uge34/) det samme om
tagetes.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Per H

Dato : 29-09-02 19:11

On Sun, 29 Sep 2002 20:05:56 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
skrev:

> [...]

det er rigtigt. det bliver små buske. har prøvet det

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-09-02 20:03

"Jakob Bock" <jakobb@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt og læst (http://www.havenyt.dk/2002/uge34/) det samme om
> tagetes.

Ja-a-a.... Citat: "Med tiden bliver planterne højere. Med års mellemrum er
det en god ide at købe nye frø."
Men det betyder altså ikke, at planterne bliver højere, jo længere frøene
bliver gemt )
Det betyder, at F1 generationen (et ganske planlagt resultat af en
krydsning) - altså F1 generationens afkom er ikke som forældrene, og
generation efter generation bliver afkommet højere, fordi man krydser sig
væk fra den lave vækst, man sikrede sig med F1 generationen.
Jeg tror roligt, du kan bruge hjemmeavlede tagetesfrø (også til foråret) -
men du kan ikke regne med, at de bliver præcis som forældrene.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-09-02 20:12

wrote:

>Jeg har hørt og læst (http://www.havenyt.dk/2002/uge34/) det samme om
>tagetes.

Det er jo ikke fordi frøene gemmes at de bliver høje. Og det er -
normalt - heller ikke noget som sker fra et år til et andet. Det er en
process som sker i løbet af nogle år, fordi tagetes krydser meget let
med hinanden.

Har man både en høj sort og en lav sort i nærheden af hinanden, og man
høster frø af den lave sort, så kan man godt risikere at de bliver høje
næste år, fordi de høje egenskaber slår mest igennem.

Har man kun lave sorter, så vil processen tage nogle år, men de bliver
efterhånden større og større. Og farverne bliver heller ikke
nødvendigvis ens hvert år.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jakob Bock

Dato : 29-09-02 23:59

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er jo ikke fordi frøene gemmes at de bliver høje.

Sådan forstod jeg nu heller ikke spørgsmålet.

> Og det er - normalt - heller ikke noget som sker fra et år til et andet.

Det er det vel ikke noget til hinder for.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-09-02 08:41

On Mon, 30 Sep 2002 00:59:19 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Det er det vel ikke noget til hinder for.

Næh, hvis planter med de rigtige egenskaber krydser, så kan det godt ske
at de fra et år til det næste bliver høje. Sandsynligheden er bare ikke
voldsomt stor. Medmindre altså der står høje tagetes i nærheden.

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 30-09-02 22:16

Hvornår skal de sås? Og hvordan?
Lars

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 30-09-02 23:25

Lars Lienhøft Larsen wrote:
> Hvornår skal de sås? Og hvordan?
> Lars

Hej Lars.
Lige nu har jeg en masse lave tagetes af frø, jeg selv har høstet. De
blev sået uden dikkedarer sent i foråret på voksestedet (da jeg
reviderede de visne tulipaner). Spireevnen var meget god taget i
betragtning at frøene var flere år gamle.
Venlig hilsen
Bente

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 01-10-02 07:54