XP vs. Norton firewall
Fra : ps

Dato : 29-09-02 16:57

Er der nogen her, der kan give en kortfattet sammenligning af de to
firewalls? Jeg synes Nortons giver så meget "bøvl" og ofte må disables, at
jeg har lyst til at droppe den helt, og kun bruge XP`s indbyggede -
medmindre der er meget store ulemper ved det? Jeg har ikke brug for mange af
funktionerne i Nortons, f.eks. partental control og Ad blocking..
Preben

Fra : Alex Holst

Dato : 29-09-02 18:16

ps <psi@vestnet.dk> wrote:
> [...]
> medmindre der er meget store ulemper ved det? Jeg har ikke brug for mange af
> funktionerne i Nortons, f.eks. partental control og Ad blocking..

Hvis du tilfaeldigvis skulle vaere interesseret i helt at undgaa brug af
personlige firewalls kan OSS'en hjaelpe dig.

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : ps

Dato : 30-09-02 12:20

> Hvis du tilfaeldigvis skulle vaere interesseret i helt at undgaa brug af
> personlige firewalls kan OSS'en hjaelpe dig.
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/

Nej, jeg er ikke interesseret i helt at droppe en firewall, derfor mit
spørgsmål ang. sammenligning mellem XP` s og Nortons.
Er der nogen, der kan belyse forskellen her?
Ps.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 30-09-02 14:29

On Mon, 30 Sep 2002 13:19:51 +0200, ps <psi@vestnet.dk> wrote:
> Nej, jeg er ikke interesseret i helt at droppe en firewall, derfor mit
> spørgsmål ang. sammenligning mellem XP` s og Nortons.
> Er der nogen, der kan belyse forskellen her?

Hvad med at finde ud af, hvad du skal bruge din firewall til først?

--
Jesper

Fra : Eskil Frantzen

Dato : 30-09-02 17:44

> Hvis du tilfaeldigvis skulle vaere interesseret i helt at undgaa brug af
> personlige firewalls kan OSS'en hjaelpe dig.

Som jeg har skrevet her i gruppen et andet sted, så blev jeg udsat for
angreb for en masse maskiner i usa, hvilket medførte at min internet
forbindelse var helt gone.

I den sammenhæng var det godt med en firewall, for så kunne jeg se præcist
hvilke maskiner der angreb mig, og derved klage til de forskellige udbydere.
Uden en firewall ville jeg i teorien ikke ane at jeg blev angrebet, men kun
vide at mit internet af en eller anden grund var nede, og der er da ikke så
smart ;)

Fra : Alex Holst

Dato : 30-09-02 18:37

Eskil Frantzen <lampen68@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> vide at mit internet af en eller anden grund var nede, og der er da ikke så

Hvis du havde brugt hovedet i stedet for at have tiltro til din
firewall, havde den orm eller trojan nok ikke sluppet ind paa din
maskine.

Fra : Eskil Frantzen

Dato : 30-09-02 21:45

> Hvis du havde brugt hovedet i stedet for at have tiltro til din
> firewall, havde den orm eller trojan nok ikke sluppet ind paa din
> maskine.

Ja det har du selvfølgelig ret i, det er bare kedeligt at skulle bruge sit
hoved hele tiden :)

Men altså, rent teoretisk kunne jeg blive angrebet, fordi en eller anden
hacker ser sig ond på mig, og ikke fordi jeg havde en orm eller trojan inde
på min maskine.

Fra : ps

Dato : 01-10-02 09:50

....men der kom nu aldrig noget svar på mit oprindelige spørgsmål:
Sammenligning mellem XP firewall og Nortons.
Hvad er det Norton har og kan, som XP ikke har/kan?
Ps.

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 01-10-02 12:19

On Tue, 1 Oct 2002 10:50:22 +0200, ps <psi@vestnet.dk> wrote:
> ...men der kom nu aldrig noget svar på mit oprindelige spørgsmål:
> Sammenligning mellem XP firewall og Nortons.
> Hvad er det Norton har og kan, som XP ikke har/kan?

Hvad skal du bruge? At du kan filtrere forskellige porte fra og til? At
filtreringen er stateful? At alt webtrafik analyseres også?

Du går efter hammeren før du har fundet ud af om boremaskinen kan gøre
det.

--
Jesper

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-10-02 20:16

ps skrev:

> Hvad er det Norton har og kan, som XP ikke har/kan?

Ikke at jeg bruger nogle af dem, men jeg gætter på at Norton har nogle
farverige og skræmmende dialogbokse.
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-10-02 20:15

Eskil Frantzen skrev:

> Ja det har du selvfølgelig ret i, det er bare kedeligt at skulle
> bruge sit hoved hele tiden :)

Øhh, det gør vel ikke ligefrem fysisk ondt?

> Men altså, rent teoretisk kunne jeg blive angrebet, fordi en eller
> anden hacker ser sig ond på mig, og ikke fordi jeg havde en orm
> eller trojan inde på min maskine.

Ja, hvis du havde en fast IP-adresse på nettet, kunne man gøre meget
slemme ting ved dig. Det er nok bedst hvis du låser din kæreste inde
i et pengeskab, bare rolig hun kan sagtens holde vejret til den grimme
hacker er væk igen.

Din yndlingshacker ville ikke kunne gøre noget ved noget, som din in-
ternetudbyder ikke vil være i stand til at få stoppet, regner jeg med.

Hvis der sker noget grimt, kan du sikkert få hjælp hos din udbyder.