Kan trojanere mv. overleve en hardiskforma~
Fra : Lars 12

Dato : 29-09-02 15:23

Hvis jeg formatterer harddisken, kan jeg så være sikker på, at alt hvad der
hedder trojanske heste, virus og andre skadelige filer er væk, eller kan de
overleve på en eller anden måde?

Mvh.
Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 29-09-02 15:33

Lars 12 <nospam@vip.cybercity.dk>, wrote in

> Hvis jeg formatterer harddisken, kan jeg så være sikker på, at alt hvad
> der hedder trojanske heste, virus og andre skadelige filer er væk, eller
> kan de overleve på en eller anden måde?

Nej, formatering sletter fil-tabellen. Så medmindre at du søger aktivt med
"undelete" programmer - så kan disse ikke gøre noget mere. Vira, billeder,
programmer osv. forsvinder også ... med andre ord: ALT DATA

--
Anders Lund - spam2002q3@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : rea721

Dato : 29-09-02 15:48

Anders Lund wrote:

> [...]
> aktivt med "undelete" programmer - så kan disse ikke gøre noget mere.
> Vira, billeder, programmer osv. forsvinder også ... med andre ord:

Kan en trojaner ikke ligge i hukommelsen... RAM ??

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-09-02 15:53

rea721 wrote:

> Kan en trojaner ikke ligge i hukommelsen... RAM ??

Jo, men RAM tømmes jo ved en genstart og hvis man formaterer sin harddisk er
det vel for at installere et OS påny - hvilket normalt kræver genstart.

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-09-02 17:41

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Jo, men RAM tømmes jo ved en genstart og hvis man formaterer sin harddisk er
> det vel for at installere et OS påny - hvilket normalt kræver genstart.

Korrekt, man skal bare sørge for at boote maskinen fra en uinficeret
disk når man starter installationen. Sæt installationsdisken i maskinen
og brug den til boot. Og bed om at formatere harddisken under installation,
så skulle intet overleve. ( Bortset fra PC finder )

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : rea721

Dato : 29-09-02 18:22

Kasper Dupont wrote:

> Korrekt, man skal bare sørge for at boote maskinen fra en uinficeret
> disk når man starter installationen.

Det var faktisk dèt der var min pointe. Det er ikke "godt nok" at
formatere
sin HD... og så gå igang med en instalation _uden_ at der er rebootet eller
bootet fra et medie der er garenteret virusfri.

Fra : Lars 12

Dato : 29-09-02 23:28

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
installation,
> så skulle intet overleve. ( Bortset fra PC finder )

Kan jeg ikke i stedet bare formattere harddisken, slukke computeren, og så
derefter boote fra bootdisken?

Mvh.
Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 30-09-02 05:36

> "Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg ikke i stedet bare formattere harddisken, slukke computeren, og så
> derefter boote fra bootdisken?

I teorien kunne en virus så gemme sig i hukommelsen og når du formatere din
disk, så ligger virusen sig ned på disken igen inden du genstarter.
Men hvis det er spyware du vil af med, så virker det nok kun under Windows
og er slet ikke så "smart".

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-02 07:31

Anders Lund wrote:

> I teorien kunne en virus så gemme sig i hukommelsen og når du formatere
din
> disk, så ligger virusen sig ned på disken igen inden du genstarter.

Ved blot at formatere disken vil man forøvrigt heller ikke slippe af med
master boot record-vira - kun vira, som ligger i filsystemet.

> Men hvis det er spyware du vil af med, så virker det nok kun under Windows
> og er slet ikke så "smart".

Enig.

/Rasmus

I haven't lost my mind;
I have backed it up on tape somewhere........

Fra : Lars 12

Dato : 30-09-02 13:39

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> din
>
> Ved blot at formatere disken vil man forøvrigt heller ikke slippe af med
> master boot record-vira - kun vira, som ligger i filsystemet.

Hvad er det for noget, og hvordan slipper man så af med dem?

Windows

Næ, jeg tænker mere på deciderede trojanske heste og lignende
'hacker-programmer'.

Mvh.
Lars

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-02 15:40

Lars 12 wrote:

> Hvad er det for noget, og hvordan slipper man så af med dem?

Master boot record er de første data på disken. Den indeholder typisk en
bootloader samt partitionstabellen. I denne bootloader kan der potentielt
set ligge en virus (jeg mener at de findes, men har aldrig selv haft med
dem at gøre).

Man slipper af med dem ved at overskrive den første del af harddisken og
oprette en ny partitionstabel.

> Windows
>
> Næ, jeg tænker mere på deciderede trojanske heste og lignende
> 'hacker-programmer'.

Nej, *de* kan ikke være i master boot record (i hvert fald ingen, jeg kender
til)

/Rasmus

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Lars 12

Dato : 30-09-02 17:45

> [...]

> dem at gøre).
>
> Man slipper af med dem ved at overskrive den første del af harddisken og

Det lyder avanceret. Hvordan gør man det?

Okay, så er jeg lidt mere rolig...

Tak for svaret.

Mvh.
Lars

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-02 18:48

Lars 12 wrote:

> Det lyder avanceret. Hvordan gør man det?

Under diverse unix-systemer kan det f. eks. gøres med 'dd if=/dev/zero
of=/dev/<harddisknavn> bs=1M count=1' (så er den første MB overskrevet -
det skulle være *rigeligt*). Der findes sikkert værktøjer til det i andre
OS'er - jeg ved bare ikke hvilke (måske er fdisk /mbr nok?).

/Rasmus

Windows NT: Insert Wallet into Drive A: and press any key to empty.
--Matt Garrison, MacLine

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-10-02 06:57

Hej.

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message
> set ligge en virus (jeg mener at de findes, men har aldrig selv haft med
> dem at gøre).

<historie>
Ja eller har fandtes.
Det var nogle af de første vira (i mit univers), vi reelt stiftede
bekendtskab med. Det var engang i slut firserne jeg personligt stiftede
bekendskab med sådan nogle.

Spredningen foregik typisk ved at en bruger glemte at tage sin floppy ud.
Ved boot var der ikke noget OS, og den sædvanlige melding 'remove osv'
fremkom.
Inden meddelelsen var boot incl virus eksekveret, og virus kopieret til
harddisk.
Spredningen til floppyer foregik typisk ved inficering af COPY kommandoen.

Basalt fungerede den ved at udnytte den 'friplads', der er i MBR'en, og
ændre boot sekvensen til at kalde dette lille program i stedet for bios
loader.

Der er kun nogle hundrede bytes til noget 'rå' assembler, så funktionaliten
var typisk begrænset.

</historie>
--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-09-02 13:25

Lars 12 wrote:

> Kan jeg ikke i stedet bare formattere harddisken, slukke computeren, og så
> derefter boote fra bootdisken?

Det første skridt hjælper ikke.

Du skal først slukke computeren for at slippe af med alt fra RAM. Så
booter du fra en ren bootdisk, og først på det tidspunkt hjælper det
at formatere harddisken.

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Lars 12

Dato : 29-09-02 23:35