Er dette en trojansk hest?
Fra : Lars 12

Dato : 29-09-02 15:23

Jeg har (lovligt) downloadet nogle programmer til MP3-encoding, og jeg tror,
der har været en trojansk hest med i sækken.

Kort efter fandt jeg nogle filer i mappen C:\Programmer\Steinberg\Cubasis
AV, som jeg aldrig havde set før, bl.a. pfmchkda.exe og unwise.exe. (Som jeg
slettede.)

Ved næste opstart fik jeg en meddelelse fra min firewall om at WIN32 Network
Interface Service Proces prøvede at tage kontakt til internettet via file
and printer sharing. (Jeg kan mærkeligt nok ikke finde meddelsen i loggen,
så jeg kan ikke sige den præcise ordlyd.)

Er det en trojansk hest, eller lignende? Og hvad skal jeg i så fald gøre?
Det eneste antivirusprogram jeg har (som ikke er installeret) er ikke
opdateret, og jeg kan ikke få adgang til webbaserede virus-scans pga.
Cybercitys lidet funktionelle hacker-smacker. Kan det hjælpe at slette nogle
filer, eller måske formattere harddisken?

Mvh.
Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 29-09-02 16:02

Lars 12 <nospam@vip.cybercity.dk> wrote:
> Jeg har (lovligt) downloadet nogle programmer til MP3-encoding, og jeg tror,
> der har været en trojansk hest med i sækken.

Hvilke programmer er det? Hentede du dem fra deres officielle site? Hvis
nej, hvorfor ikke?

> Kort efter fandt jeg nogle filer i mappen C:\Programmer\Steinberg\Cubasis
> AV, som jeg aldrig havde set før, bl.a. pfmchkda.exe og unwise.exe. (Som jeg
> slettede.)

Wise er et Windows installer system, og unwise.exe bruges, sammen med en
install.log, til at fjerne programmer igen. Enhver kan bruge de navne
til deres eget lille program, naturligvis. Jeg kan ikke huske om Cubasis
bruger Wise.

> [...]
> and printer sharing. (Jeg kan mærkeligt nok ikke finde meddelsen i loggen,
> så jeg kan ikke sige den præcise ordlyd.)

Din firewall lyder som et fantastisk produkt.

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

> [...]
> opdateret, og jeg kan ikke få adgang til webbaserede virus-scans pga.
> Cybercitys lidet funktionelle hacker-smacker.

HA! I love it. Hvad skal du med din firewall eller Hacker-Smacker
hvis du ikke forstaar hvad de kan goere, og hvad de ikke kan goere?

> Kan det hjælpe at slette nogle filer, eller måske formattere
> harddisken?

Maaske. Hvad faar dig til at tro, at du har noget paa dit system som
ikke burde vaere der?

Fra : Lars 12

Dato : 29-09-02 23:35

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Hvilke programmer er det?

EAC og Lame.

>Hentede du dem fra deres officielle site?

Næ, det var fra et sted, der hed download.com.

Hvis
> nej, hvorfor ikke?

Jeg fulgte nogle telefoniske instruktioner fra en ven. Men er det virkelig
relevant?

> [...]
> install.log, til at fjerne programmer igen. Enhver kan bruge de navne
> til deres eget lille program, naturligvis. Jeg kan ikke huske om Cubasis

Tak for oplysningen.

> Maaske. Hvad faar dig til at tro, at du har noget paa dit system som
> ikke burde vaere der?

Fremgik det ikke af mit oprindelige indlæg? Dels forekomsten af nogle
exe-filer inde i en mappe, hvor jeg ikke mindes at have set dem før (hvoraf
den ene hed 'unwise') og dels meddelelsen fra min firewall, som i sig selv
virkede meget mistænkelig. Og dette sker få timer efter at jeg har
downloadet nogle programmer fra et i mine øjne usikkert websted.

Mvh.
Lars

Fra : Alex Holst

Dato : 30-09-02 00:58

> Fremgik det ikke af mit oprindelige indlæg? Dels forekomsten af nogle
> exe-filer inde i en mappe, hvor jeg ikke mindes at have set dem før (hvoraf
> den ene hed 'unwise')

Jeg tillod mig at tro, at du huskede forkert.

> og dels meddelelsen fra min firewall, som i sig selv
> virkede meget mistænkelig.

Jeg har set utallige fejl i personlige firewalls, saa umiddelbart
betyder saadan en besked fra en firewall intet.

> Og dette sker få timer efter at jeg har downloadet nogle programmer
> fra et i mine øjne usikkert websted.

Her har vi det egentlige problem. Lad vaere med at hente programmer fra
steder du ikke har grund til at stole paa.

Fra : F.Larsen

Dato : 30-09-02 08:09

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> Her har vi det egentlige problem. Lad vaere med at hente programmer fra
> steder du ikke har grund til at stole paa.

I tilfælde af spyware er det ikke engang nok at det er nogen du stoler på
(se mit tidl. indlæg). Jeg anbefaler derfor at man lige smutter forbi google
og indtaster programnavn efterfulgt af søgeordet "spyware". Hvis der er
rigtig mange hits - så bør man som minimum udvise forsigtighed :=)

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 30-09-02 11:14

On Mon, 30 Sep 2002 09:08:40 +0200, F.Larsen <n0spam@spamfilter.dk> wrote:
> [...]
> og indtaster programnavn efterfulgt af søgeordet "spyware". Hvis der er
> rigtig mange hits - så bør man som minimum udvise forsigtighed :=)

Bedre endnu. Hold dig væk. Det er den eneste måde at vise dem at det
ikke er spyware vi ønsker. Jeg synes at det er en uheldig udvikling, at
det der engang var reklame på nettet, er flyttet ind på ens egen
personlige maskine.

--
Jesper

Fra : F.Larsen

Dato : 29-09-02 20:54

"Lars 12" <nospam@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg har (lovligt) downloadet nogle programmer til MP3-encoding, og jeg
tror,
> der har været en trojansk hest med i sækken.

måske spyware ... har du prøvet at scanne din PC med ad-aware:
http://www.lavasoftusa.com/downloads.html

Selv om det er nok så officielt download kan det sagtens være bundlet med
spyware/ad-ware. Jeg fik sidste år en alvorlig omgang da jeg hentede en MP3
converter fra Tucows. Efter noget skriveri med tucows gik de med til at
ændret kategorien af softwaren fra "free" til "adware":
http://tucows.worldonline.dk/mmedia/preview/196008.html
http://tucows.worldonline.dk/mmedia/preview/209308.html

Ovenstående indeholder WebHancer spyware.

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Lars 12