fugt, hoste ?
Fra : Brian K

Dato : 28-09-02 22:02

Hej

Min datter (5 år) har de sidste 2 år lidt meget af hoste om natten når hun
ligger sig ned, vi holder rent i huset og vasker sengetøj og dyner jævnligt
!

Vi har et hygrometer og det er gerne når luftfugtigheden er høj hun hoster.

Det der undre mig er at vi altid har en luftfugtighed på mindst 60 %, for
det meste så er den på 70 - 85%.

Er det også sådan hos jer andre ?

Vi tørrer ikke tøj indendørs, så det er ikke derfor.

Lige nu er den feks på 79 %

Jeg ville være glad hvis så mange som muligt ville skrive tilbage her i
gruppen hvad jeres luftfugtighed er (skriv lige hvad tidspunkt i målte
jeres )

Mvh
brian

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-09-02 22:38

> Det der undre mig er at vi altid har en luftfugtighed på mindst
60 %, for
> det meste så er den på 70 - 85%.

Hvis det er i en nomal opvarmet stue er niveauet ret højt. Det
burde ligge omkring 40-60% om sommeren og 30-50% om vinteren.

> Vi tørrer ikke tøj indendørs, så det er ikke derfor.

Mennesker afgiver en del fugt og madlavning mm kan hæve niveauet.
Mit råd er at I prøver at lufte mere ud. Specielt nye huse er
nærmest for tætte og så kræves der en god ventilation for at
holde et godt indeklima, herunder en fornuftig relativ fugtighed.
For høje fugtigheder kan give problemer med skimmelsvampe. Har I
mørke skjolder bag skabe mod en ydervæg er det et alvorligt
advarselstegn. Jeg kunne dog godt tro at jeres fugtniveau faldt
lidt i denne tid hvor I begynder at fyre. Den relative fugtighed
er meget afhængig af temperaturen. Varm luft kan indeholde meget
mere fugt end kold luft og det er også derfor, at man på kolde
dage kan sænke den relative fugtighed i rummet ved at udlufte,
selvom det regner udenfor, hvilket betyder 100% RF.

Vi har dog haft en del problemer i vores kælder i år, hvor
fugtniveauet har været højt i lange perioder (>80%). Det formoder
jeg dog skyldes den endog meget våde juli vi havde i år.

> Lige nu er den feks på 79 %

Her hos mig er den lige nu (28-09 kl 23:29) inde 59% og udenfor
81% RF.

Lars Thomsen Nielsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-02 00:31

Brian K wrote:
> Hej
>
> Min datter (5 år) har de sidste 2 år lidt meget af hoste om natten
> når hun ligger sig ned, vi holder rent i huset og vasker sengetøj og
> dyner jævnligt !

min søn har lidt af det samme siden han var 3 år, dog udelukkende i forårs
og efterårsmånederne...
for nogle år siden tog vi ham til børnelægen og fik konstateret noget astma
eller bronkitis lignende, og ordineret bricanyl(?)
de sidste år har hosten ikke været udtalt og derfor har vi ikke haft brug
for medicin til ham, men i år gik de thelt amok for ca 1½ uge siden, og jeg
kontaktede lægen og fik igen bricanyl til ham.... han har dog kun været i
behandling weekenden over og efterom han er hos sin far, ved jeg reelt ikke
om virkningen har været mærkbar......
det finder jeg ud af i morgen aften.....

> Vi har et hygrometer og det er gerne når luftfugtigheden er høj hun
> hoster.

det er også fornemmelsen jeg har haft, idet min søns hoste især tog til når
efterårsregnen startede.... og altid uden ledsagelse af nogen form for
forkølelse....

> Jeg ville være glad hvis så mange som muligt ville skrive tilbage her
> i gruppen hvad jeres luftfugtighed er (skriv lige hvad tidspunkt i
> målte jeres )

det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med da jeg ikke ejer et hygometer*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Michael Joergensen

Dato : 01-10-02 08:54

[snip]
> [...]
>

> Jeg ville være glad hvis så mange som muligt ville skrive tilbage her i
> gruppen hvad jeres luftfugtighed er (skriv lige hvad tidspunkt i målte

Check efter med et andet hygrometer - helst et elektronisk. Specielt de
gamle mekaniske hygrometre er meget upræcise (virker ved
udvidelse/sammentrækning af et hestehår!), men selv et nyt, elektronisk
hygrometer kan have meget stor fejlvisning.

Derfor, inden der konkluderes for meget - check måleudstyret!

Hvis det viser sig at være korrekte målinger, har i et problem. Enten
kommer der fugt ind gennem gulv, vægge eller tag, eller også lufter i
helt enkelt for lidt ud. 2x10 min med gennemtræk - *hver dag* er det
mindste. Også selvom det fryser 20 grader udenfor!

Indeluftfugtigheden skal gerne holdes under 60%, men over 40% (af hensyn
til statisk elektricitet, som også kan give indeklimagener).

--
Michael Jørgensen

Warning: Dates in Calendar are closer than they appear.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 01-10-02 13:03

"Michael Joergensen" <michael.jorgensen@lmd.ericsson.se> wrote in
message
> [...]
> udvidelse/sammentrækning af et hestehår!), men selv et nyt,
elektronisk
> hygrometer kan have meget stor fejlvisning.

Det er ikke nødvendigvis helt korrekt. Man kan sagtens bruge et
mekanisk hygrometer, men det kræver regelmæssig kalibrering, fx.
hvert halve år. Tag hygrometeret og svøb et fugtigt viskestykke
omkring. Vent nogle timer. På bagsiden indstilles det med en
lille skrue visningen til ca. 98%. Herefter burde hygrometeret
vise rimeligt korrekt.

Lars

Fra : Brian K

Dato : 03-10-02 20:36

"Lars Thomsen Nielsen" <LTN@CarlBro.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omkring. Vent nogle timer. På bagsiden indstilles det med en
> lille skrue visningen til ca. 98%. Herefter burde hygrometeret

Hej

jeg gjorde som du skrev (og som der står her
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad_gl_uds/220101.htm)

og ja hygrometeret viste forkert !

Jeg købte det for ca 1 år siden og undrede mig meget over det høje tal det
viste og tog det med ned i den forretning jeg havde købt det i (en urmager),
der stillede hun det ved sidan af 2 andre tilsvarende hygrometer og de viste
alle sammen det samme så hun konkluderede at det viste rigtigt *SUK*, i det
sidste år har vi derfor invisteret i følgende :

1 stk kørretumbler til 12000 kr
1 stk affugter til 4500 kr

ialt 16500 kr for at bringe fugten ned til under 50 % (som jeg fik af vide
fra astma allergi forbundets "hotline" var det bedste tal for indeklima.

Jeg vender lige tilbage om et par dage med de "rigtige" tal for vores
lejlighed

Og ja...vi lufter ud 2 - 3 gange om dagen (med alle vinduer fuldt åbne så
der bliver godt med gennemtræk i 3 - 4 minutter).

mvh og tak for hjælpen til jer alle

Brian

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-10-02 16:11

"Brian K" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
*SUK*, i det
> sidste år har vi derfor invisteret i følgende :

Et hårhygrometer kræver en del tid før det viser den korrekte
luftfugtighed. Derfor hjælper det ikke at tage det med ned til
urmageren med mindre du lader det blive der natten over.

Pengene til udstyret er da ikke spildt, men man bør altid først
lede efter hvad årsagen til fugten skyldes. Der kan være mange
parametre fx. tøjtørring, badning, vandkedler. Også utætte
nedløbsrør, manglende omfangsdræn osv. kan give fugtige vægge og
dermed høj fugtighed. Det er altid bedre at forebygge end at
udbedre.

Idag søndag eftermiddag kl 17:10 er der hos os:

Ude: 10°, 58% RF
Inde: 20°, 49% RF

mvh

Lars