Switch kontra router ??
Fra : Jp J

Dato : 28-09-02 15:07

Jeg har lige fået in ADSL ( med 2 dyn.ip'ere ) fra tdc.
Jeg benytter to maskiner på den - h.h.v. Me og '95. De ser i-net gennem en
gammel 10'er hub, som jeg gerne vil have skiftet med en switch.

Nu er mit spørgsmål, vil det være en fordel at skifte til en router ( kan
finde en D-link på www.edbpriser.dk til ca. 500,- ) i stedet. - Jeg mener,
routeren har jo switchen indbygget ( 4 porte ) og den kan styre min externe
ip, samtidig med at jeg kan sætte mine interne ip'ere op, så jeg slipper for
at installere ipx/spx......

Samtidig har routeren, så vidt jeg har forstået, nogle firewall lignende
funktioner indbygget, hvilket jo igen er en fordel.

Har jeg ret, eller er jeg totalt i skoven ?

JpJ
Wannabe net-nørd

Fra : Cubus

Dato : 28-09-02 16:10

> [...]
> funktioner indbygget, hvilket jo igen er en fordel.
>
> Har jeg ret, eller er jeg totalt i skoven ?

Jo, routeren er en fordel mht det lokale netværk og de firewall-lignende
egenskaber. Efter hvad folk siger, skulle der dog ikke være mange ben i
at give netkortene en ekstra IP-adresse, således også en beregnet for
private netværk. Så lokalnetværket skulle kunne fungere også uden
IPX/SPX og lign.

Ulempen med routeren er visse programmer, der ikke helt kan finde ud
af det, når computeren har en privat IP-adresse, fx Netmeeting og diverse
fildelings-programmer. Der skal ofte arbejdes lidt med det for at få det til
at virke (forwarde porte), og alligevel er det ikke sikkert det kommer til at
virke med fuld funktionalitet.

Jeg synes dog en router er en rigtig god løsning, ikke mindst pga de
firewall-lignende egenskaber.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Jp J

Dato : 28-09-02 16:21

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> virke med fuld funktionalitet.
>
> Jeg synes dog en router er en rigtig god løsning, ikke mindst pga de

Jeg har sådan set også bestemt mig ( 99,99% ) - I øvrigt har jeg lige fundet
den jeg vil have, til under 400,- så nu begynder det at blive rigtig sjovt
!!

Den jeg har bestemt mig for, er en D-link 604, og efter D-L's web side, er
der en rigtig lille sjover. (
http://www.dlink.dk/presse/2002-08/DI-604.htm )

Microlan har den til 399,-
http://www.microlan.dk/detaljer.asp?varenr=DI%2D604

Fra : Cubus

Dato : 28-09-02 16:44

> Microlan har den til 399,-
> http://www.microlan.dk/detaljer.asp?varenr=DI%2D604

Ja, men når du får lagt momsen til er den billigere andre steder.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-09-02 16:52

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> Ja, men når du får lagt momsen til er den billigere andre steder.

Hmm, der skal da ellers ifl. lovgivningen altid stå. hvis prisen er ex.
moms.. Og det gør der jo ikke på linktet... Kun andre steder på deres
homepage!

Anyway, det er da stadig "kun" 500...

Hvor fås den billigere, mere end 10 kroner?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-09-02 10:23

On Sat, 28 Sep 2002 17:52:28 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Hmm, der skal da ellers ifl. lovgivningen altid stå. hvis
> prisen er ex. moms..

Hvis man handler med private skal prisen faktisk angives inkl.
moms. (Det er ikke nok, at man skriver, det er prisen uden moms).

Men i handel mellem firmaer er der ingen krav om, at man skal
angive begge dele.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/