Er ikke herre over min egen Kmenu :-(
Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 11:56

Går jeg ind i menueditoren, står alting som det skal. Jeg kan også sagtens
få lov at lægge nye genveje ind. Jeg fjernede for nyligt StarOffice5.2 og
installerede OpenOffice1, og det er også slået fint igennem i
indstillingerne i menueditoren.

Men intet sker i selve menuen?? Den ser ud som altid.
Hvorfor?

Jeg har forsøgt at finde nogle "applnk" fil(mapp)er, men kan ikke finde
nogle tekstbaserede konfigurationsfiler. Er der én der kan fortælle mig i
hvilken fil jeg skal kigge, for at se konfiguratioen på den Kmenu, som jeg
bruger(ie, ikke den der er sat op i menueditoren).

Mvh

Stig

(Dette blev tidligere forsøgt postet i news.sslug.dk/novice)

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-09-02 12:58

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> indstillingerne i menueditoren.
> Men intet sker i selve menuen?? Den ser ud som altid.

Har du genstartet kpanel/kicker?

> [...]
> hvilken fil jeg skal kigge, for at se konfiguratioen på den Kmenu, som jeg
> bruger(ie, ikke den der er sat op i menueditoren).

~/.kde/share/applnk
/usr/share/applnk

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 13:19

> Har du genstartet kpanel/kicker?

Ja...uden effekt.

> ~/.kde/share/applnk

Hér finder jeg en filmappe, med ikoner og Kmenu genveje(i MS-windowsstil),
men ikke nogen tekstbaseret configfil. Kigger jeg efter det forkerte?
Ændrer jeg i noget herinde, slår det heller ikke igennem i Kmenuen.

> /usr/share/applnk

Jeg har hverken fil eller mappe i /usr/share/ der hedder applnk?

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-09-02 13:38

Stig Mogensen wrote:
> Hér finder jeg en filmappe, med ikoner og Kmenu genveje(i MS-windowsstil),
> men ikke nogen tekstbaseret configfil. Kigger jeg efter det forkerte?

Der er en .directory, men det er formodentligt applnk-filerne du er
interesseret i at rette.

> Ændrer jeg i noget herinde, slår det heller ikke igennem i Kmenuen.

Hvad ændrer du?

> Jeg har hverken fil eller mappe i /usr/share/ der hedder applnk?

locate /applnk/ | sed 's%/applnk/.*%/applnk%' | uniq

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 13:50

> Der er en .directory, men det er formodentligt applnk-filerne du er
> interesseret i at rette.

Ja, men jeg finder ingen applnk filer? Laver jeg en søgning på "applnk" i /
via "find filer", finder jeg kun filmapper.

> Hvad ændrer du?

Ikon og navn på genvejen.

> locate /applnk/ | sed 's%/applnk/.*%/applnk%' | uniq

stig@linux> locate applnk | sed 's%/applnk/.*%/applnk%' | uniq
locate: /var/lib/locatedb: Ingen sådan fil eller filkatalog

og,

linux:/home/stig # locate applnk | sed 's%/applnk/.*%/applnk%' | uniq

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-09-02 14:01

Stig Mogensen wrote:

> Ja, men jeg finder ingen applnk filer? Laver jeg en søgning på "applnk" i /
> via "find filer", finder jeg kun filmapper.

Det er vel fordi du ikke har nogen applnk-filer selv, men bruger de
fælles applnk-filer, som hører med til kde-distributionen.

> linux:/home/stig # locate applnk | sed 's%/applnk/.*%/applnk%' | uniq
> locate: /var/lib/locatedb: Ingen sådan fil eller filkatalog

Prøv

find / -name applnk -ls

og kør ved lejlighed updatedb som root, så du får en locate-database til
hurtigere søgning.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 14:18

> Prøv
>
> find / -name applnk -ls

Som root;

linux:/home/stig # find / -name applnk -ls
2572470 4 drwxr-xr-x 3 root root 4096 sep 27 19:15
/usr/local/OpenOffice.org1.0/share/kde/net/applnk
3826427 4 drwxr-xr-x 5 root root 4096 sep 28 14:43
/etc/opt/kde3/share/applnk
2992455 4 drwx------ 3 root root 4096 sep 17 22:40
/root/.kde/share/applnk
1749841 4 drwxr-xr-x 3 root root 4096 sep 27 19:15
/root/.kde2/share/applnk
1471725 4 drwx------ 16 stig users 4096 sep 28 14:14
/home/stig/.kde/share/applnk
3434045 4 drwxr-xr-x 3 stig users 4096 sep 27 19:09
/home/stig/.kde2/share/applnk
507015 4 drwx------ 4 carina users 4096 sep 27 19:30
/home/carina/.kde/share/applnk
752227 4 drwxr-xr-x 3 carina users 4096 sep 27 19:30
/home/carina/.kde2/share/applnk
4627621 4 drwxr-xr-x 17 root root 4096 sep 28 14:02
/opt/kde3/share/applnk
948458 4 drwxr-xr-x 4 root root 4096 sep 16 11:16
/opt/kde2/share/applnk

Som "mig";

stig@linux> find / -name applnk -ls
find: /lost+found: Adgang nægtet
find: /boot/lost+found: Adgang nægtet
find: /usr/lost+found: Adgang nægtet
find: /usr/lib/ircd: Adgang nægtet
find: /usr/lib/man-db: Adgang nægtet
find: /usr/lib/blt2.4: Adgang nægtet
2572470 4 drwxr-xr-x 3 root root 4096 sep 27 19:15
/usr/local/OpenOffice.org1.0/share/kde/net/applnk
find: /proc/1/fd: Adgang nægtet
find: /proc/2/fd: Adgang nægtet
find: /proc/3/fd: Adgang nægtet
find: /proc/4/fd: Adgang nægtet
find: /proc/5/fd: Adgang nægtet
find: /proc/6/fd: Adgang nægtet
find: /proc/7/fd: Adgang nægtet
find: /proc/8/fd: Adgang nægtet
find: /proc/9/fd: Adgang nægtet
find: /proc/16/fd: Adgang nægtet
find: /proc/96/fd: Adgang nægtet
find: /proc/97/fd: Adgang nægtet
find: /proc/452/fd: Adgang nægtet
find: /proc/467/fd: Adgang nægtet
find: /proc/470/fd: Adgang nægtet
find: /proc/506/fd: Adgang nægtet
find: /proc/679/fd: Adgang nægtet
find: /proc/723/fd: Adgang nægtet
find: /proc/759/fd: Adgang nægtet
find: /proc/782/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1064/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1075/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1120/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1125/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1131/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1153/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1162/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1164/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1222/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1268/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1371/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1376/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1382/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1394/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1395/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1396/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1398/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1413/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1443/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1444/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1445/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1446/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1447/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1448/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1750/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1751/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1767/fd: Adgang nægtet
find: /proc/1914/fd: Adgang nægtet
find: /proc/28285/fd: Adgang nægtet
find: /proc/28286/fd: Adgang nægtet
find: /proc/28287/fd: Adgang nægtet
find: /var/lib/gdm: Adgang nægtet
find: /var/lib/pam_devperm: Adgang nægtet
find: /var/lib/smpppd: Adgang nægtet
find: /var/lib/xdm/authdir: Adgang nægtet
find: /var/lib/YaST2: Adgang nægtet
find: /var/lib/support: Adgang nægtet
find: /var/adm/backup: Adgang nægtet
find: /var/run/sudo: Adgang nægtet
find: /var/run/sendmail: Adgang nægtet
find: /var/spool/atjobs: Adgang nægtet
find: /var/spool/clientmqueue: Adgang nægtet
find: /var/spool/lpd/color: Adgang nægtet
find: /var/spool/lpd/lp: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/maildrop: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/active: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/bounce: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/corrupt: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/defer: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/deferred: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/flush: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/incoming: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/private: Adgang nægtet
find: /var/spool/postfix/saved: Adgang nægtet
find: /var/spool/vscan/amavis: Adgang nægtet
find: /var/spool/vscan/virusmails: Adgang nægtet
find: /var/spool/cron: Adgang nægtet
find: /var/spool/atspool: Adgang nægtet
find: /var/spool/cups: Adgang nægtet
find: /var/spool/mqueue: Adgang nægtet
find: /tmp/YaST2.tdir: Adgang nægtet
find: /tmp/kde-root: Adgang nægtet
find: /tmp/ksocket-root: Adgang nægtet
find: /tmp/kde-carina: Adgang nægtet
find: /tmp/ksocket-carina: Adgang nægtet
find: /tmp/mcop-carina: Adgang nægtet
find: /tmp/YaST2-05378: Adgang nægtet
find: /tmp/YaST2-05420: Adgang nægtet
find: /tmp/YaST2-03887: Adgang nægtet
find: /tmp/YaST2-32213: Adgang nægtet
find: /tmp/YaST2-03354: Adgang nægtet
find: /etc/sysconfig/network/providers: Adgang nægtet
find: /etc/news: Adgang nægtet
3826427 4 drwxr-xr-x 5 root root 4096 sep 28 14:43
/etc/opt/kde3/share/applnk
find: /etc/mail/auth: Adgang nægtet
find: /etc/mail/certs: Adgang nægtet
find: /root: Adgang nægtet
1471725 4 drwx------ 16 stig users 4096 sep 28 14:14
/home/stig/.kde/share/applnk
find: /home/stig/.mplayer/font/iso-8859-1: Adgang nægtet
3434045 4 drwxr-xr-x 3 stig users 4096 sep 27 19:09
/home/stig/.kde2/share/applnk
find: /home/carina/.kde: Adgang nægtet
find: /home/carina/Desktop/Trash: Adgang nægtet
find: /home/carina/Mail: Adgang nægtet
find: /home/carina/.mozilla/default/dgx1pjf1.slt/Cache: Adgang nægtet
find: /home/carina/.gnome/application-info: Adgang nægtet
find: /home/carina/.gnome/mime-info: Adgang nægtet

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-09-02 14:26

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> 4627621 4 drwxr-xr-x 17 root root 4096 sep 28 14:02
> /opt/kde3/share/applnk
> 948458 4 drwxr-xr-x 4 root root 4096 sep 16 11:16

Ser lidt rodet ud, men mon ikke /opt/kde3/share/applnk er det bedste bud
på dit fælles applnk-katalog.

> Som "mig";
> stig@linux> find / -name applnk -ls
> find: /lost+found: Adgang nægtet

Ja, det glemte jeg - som ikke-root er det normalt rart med en "2>
/dev/null" når man kører find.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 13:39

Jeg har iøvrigt haft min SuSE Linux geninstalleret 3 gange, og denne fejl(?)
er konsekvent dukket op hver gang.

Iøvrigt opdateres ikoner i Kmenuen heller ikke(når jeg ændrer disse), og på
trods af at jeg for længst har installeret den danske oversættelse, så er
det kun ca halvdelen af teksten der er blevet oversat.

/Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-09-02 13:51

Stig Mogensen wrote:

> Hér finder jeg en filmappe, med ikoner og Kmenu genveje(i
> MS-windowsstil), men ikke nogen tekstbaseret configfil. Kigger jeg
> efter det forkerte?

Det tror jeg, biblioteksstrukturen her er den samme som i din menu. De
genvejsfiler du finder representerer dine rettelser i menuen.

> Ændrer jeg i noget herinde, slår det heller ikke igennem i Kmenuen.

Er du sikker på at menueditoren gemmer ændringerne i samme bibliotek som
KDE læser fra? Har du evt. en $HOME/.kde3/share/applnk ?

> Jeg har hverken fil eller mappe i /usr/share/ der hedder applnk?

Prøv så denne kommando for at se hvor du ender:
cd $KDEDIR/share/applnk
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 14:01

> Det tror jeg, biblioteksstrukturen her er den samme som i din menu. De
> genvejsfiler du finder representerer dine rettelser i menuen.

Ok....men disse genvejsfiler er jo som de skal være, ie som jeg har sat dem
i menueditoren.

> Er du sikker på at menueditoren gemmer ændringerne i samme bibliotek som
> KDE læser fra? Har du evt. en $HOME/.kde3/share/applnk ?

Se det er jo et interessant spørgsmål. Jeg har ingen /.kde3/share/applnk.
Derimod har jeg både /.kde/share/applnk og /.kde2/share/applnk, hvor mine
rettelser i menueditoren slår igennem i førstnævnte.

> Prøv så denne kommando for at se hvor du ender:
> cd $KDEDIR/share/applnk

stig@linux> cd $KDEDIR/share/applnk
bash: cd: /share/applnk: Ingen sådan fil eller filkatalog

Mvh

Stig
--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-09-02 15:07

Stig Mogensen wrote:

> [...]
> /.kde3/share/applnk. Derimod har jeg både /.kde/share/applnk og
> /.kde2/share/applnk, hvor mine rettelser i menueditoren slår igennem i

Det var dog noget værre rod. Du kan evt. løse problemet ved at erstatte
..kde2/share/applnk med et symlink som peger på .kde/share/applnk

> stig@linux> cd $KDEDIR/share/applnk
> bash: cd: /share/applnk: Ingen sådan fil eller filkatalog

Meget mystisk. Du skal have sat $KDEDIR, hvad er indholdet af filen
/etc/profile.d/kde.sh

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-09-02 15:33

> Det var dog noget værre rod.

Ja, og det på trods af at min installation er 3 uger gammel, og kun er
blevet opdateret via Yast2. Er det standard for SuSE ?

> Meget mystisk. Du skal have sat $KDEDIR, hvad er indholdet af filen
> /etc/profile.d/kde.sh

Jeg har ingen fil ved navn kde.sh i /etc/profile.d/ ?

Mvh

Stig

--
SuSE Linux 8.0 Prof. & KDE 3.0.2 på
GeForce2 MX-200, Asus p4s333

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 29-09-02 09:11

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> indstillingerne i menueditoren.
>
> Men intet sker i selve menuen?? Den ser ud som altid.

Har du prøvet at køre det lille program Kaapfinder? ( måske Kapfinder)

Jeg synes da at det plejer at ordne alle de ting.

Hilsen Claus

Fra : Claus Christian lars~

Dato : 29-09-02 12:07

Claus Christian larsen wrote:

> Har du prøvet at køre det lille program Kaapfinder? ( måske Kapfinder)

kappfinder