Syrisk rose og mamelukærme
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-09-02 10:52

Jeg har set at de ligner hinanden en del. Mamelukærmebusken har nu blomstret
i snart 3 måneder, helt fuld af smukke blomster, anbefalelsesværdig. Men
taber den Syriske Rose blomsterne med det samme som den indendørs Hibiscus?
Hvordan formeres de to, jeg ser at Mamelukærmen kun har umodne frø endnu?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-09-02 13:50

On Sat, 28 Sep 2002 11:52:06 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>taber den Syriske Rose blomsterne med det samme som den indendørs Hibiscus?

Nej, havehibiscus/syrisk rose er slet ikke slem til at smide blomsterne.
Den skal dog stå et lunt sted, for den er meget længe om at springe ud
om foråret og den er ret sen til at blomstre.

>Hvordan formeres de to, jeg ser at Mamelukærmen kun har umodne frø endnu?

Man kan så frø og havehibiscus, men de planter man køber er podet så
vidt jeg lige kan se. Jeg har selv nogle frøplanter af den stående, det
bliver spændende at se hvad de bliver til.

Mamelukærmebusken den stiklingeformeres.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 28-09-02 15:30

> [...]

> Mamelukærmebusken den stiklingeformeres.

> http://www.gartneriet.dk
> - nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten

Jeg har også frøplanter, de blomstre for første gang i år og er meget
smukke, de sætter tilsyneladende ikke frøkapsler som de andre gør.
Man kan formere dem ved stiklinger, det har jeg gjort flere gange med stort
held.
Med venlig hilsen
Eigil Gregersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-09-02 17:12

On Sat, 28 Sep 2002 16:30:26 +0200, "Eigil Gregersen"
<eigilgregersen@get2net.dk> wrote:

>Jeg har også frøplanter, de blomstre for første gang i år og er meget
>smukke, de sætter tilsyneladende ikke frøkapsler som de andre gør.

Frøplanter af hibiscus?

>Man kan formere dem ved stiklinger, det har jeg gjort flere gange med stort
>held.

Også hibiscus?

(Ja, undskyld, men det er lidt svært at se nøjagtigt hvilke af disse 2
planter du snakker om i dit indlæg)

Fra : Zoëga

Dato : 29-09-02 02:28

> Frøplanter af hibiscus?

> Også hibiscus?
>

> (Ja, undskyld, men det er lidt svært at se nøjagtigt hvilke af disse 2
> planter du snakker om i dit indlæg)

Jeg snakker kun om hibiccus, du har jo allerede nævnt, at marmelukærme kan
stiklingeformeres.
Dog vil det være en fordel at bruge roddannerhormon til
hisbiscusstiklinger - har man ikke noget
roddannerhormon stikker man bare en pilestikling ved siden af - så er der
masser af hormon i potten.

mvh

søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-09-02 19:11

On Sat, 28 Sep 2002 18:28:23 -0700, "Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote:

>Jeg snakker kun om hibiccus, du har jo allerede nævnt, at marmelukærme kan
>stiklingeformeres.

Ja, jeg kan godt se hvad du svarer på i dit indlæg. Men det indlæg du
har svarer på, det var et svar (eller spørgsmål om man vil) til Eigil
Gregersen.

Bare for lige at få det på plads.

>Dog vil det være en fordel at bruge roddannerhormon til
>hisbiscusstiklinger - har man ikke noget
>roddannerhormon stikker man bare en pilestikling ved siden af - så er der
>masser af hormon i potten.

Hov! Det lyder interessant, det med pilestiklingen. Er det noget du har
testet, altså stukket 2 potter af en slags stikling samtidig og sat en
pilestikling i den ene potte?

Jeg har aldrig hørt det før, men det lyder spændende.

Fra : Zoëga

Dato : 29-09-02 17:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> pilestikling i den ene potte?
>
> Jeg har aldrig hørt det før, men det lyder spændende.

Da det ikke er min opfindelse, har jeg ikke lavet testforsøg. Jeg mener at
det var på havebrugsskolen Vilvorde ( hvor jeg gik i 64-65 ) at jeg hørte
det første gang.
Måske skulle man prøve at teste det næste gang man skal stikke noget.
Man kan jo lave 3 slags: stiklinger uden noget, stiklinger med pil i potten
og stiklinger stukket med roddannerhormon.
Så kunne man oveni også lave en portion der vandes med med en knust
børnemagnyl ( jeg mener at det aktive stof i roddanner er
acetylsalisylsyre ).

mvh

søren

Fra : Karoline Larsen

Dato : 29-09-02 09:40

"Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote in message

> [...]
> Så kunne man oveni også lave en portion der vandes med med en knust
> børnemagnyl ( jeg mener at det aktive stof i roddanner er

Jeg mener at have hørt der er salisylsyre i pilebark.

mvh Karoline

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 11:05

Karoline Larsen <SPAMAWAYdsl65072a@post.cybercity.dk> skrev >
> Jeg mener at have hørt der er salisylsyre i pilebark.
>
> mvh Karoline

Der er store mængder, man kan vælge hovedpinepiller eller pileblade. Navnet
salisylsyre kommer iøvrigt fra Pil, Salix. Men at det skulle være et
væksthormon vil jeg stille store spørgsmålstegn ved, men afventer spændt en
forklaring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 29-09-02 12:38

> [...]
> salisylsyre kommer iøvrigt fra Pil, Salix. Men at det skulle være et
> væksthormon vil jeg stille store spørgsmålstegn ved, men afventer spændt

Jeg har roddannerhormon, i brugsanvisningen står der at det aktive stof er
Alfa-naftyl-eddikesyre 1-promille. Det jeg bruger hedder Floramon A, der
findes også B og C der er stærkere.
Eigil Gregersen

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 29-09-02 11:12

Zoëga skrev

> [...]
> Så kunne man oveni også lave en portion der vandes med med en knust
> børnemagnyl ( jeg mener at det aktive stof i roddanner er

I Politikens "Min havebog" fra 1953 er nævnt et (endnu ældre)
husråd til formering af potteplanter, nemlig at stikke en
havrekerne i stiklingens snitflade. Forfatteren formodede at
det var hormonerne fra den spirende kerne der fremmede
roddannelsen.

--
Merethe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-09-02 12:05

On Sun, 29 Sep 2002 09:27:03 -0700, "Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote:

>børnemagnyl ( jeg mener at det aktive stof i roddanner er
>acetylsalisylsyre ).

Bogen 'Planteskoledrift' siger at det er hhv indolyl-3-eddikesyre,
indolyl-3-smørsyre og nafthyl-1-eddikesyre som bruges som
roddannerhormon.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 22:54

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Bogen 'Planteskoledrift' siger at det er hhv indolyl-3-eddikesyre,
> indolyl-3-smørsyre og nafthyl-1-eddikesyre som bruges som
> [...]

Det ser ud til at være naftyl-1-eddikesyre der kommer tættest på
acetylsalicylsyre, uden at jeg har helt check på hvad billedet jeg fandt
skal 'oversættes med'. Men acetylsalicylsyre er i hvert fald en forbindelse
mellem en nafta og eddikesyre. Så mon ikke man heraf må konkludere, at pil
kan bruges som roddanner, jeg tror det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-09-02 00:11

jeg skrev>
> [...]
forbindelse
> mellem en nafta og eddikesyre. Så mon ikke man heraf må konkludere, at pil

Har nu fået svar fra .dk.videnskab, det er ikke helt det samme, her er
svaret:

Nej Naphtyl, er to aromatiske ringe bundersammen C12H10 mens Acetyl
salicylsyre kun består af en aromatisk ring C6H6. I jeres forslag ligger i
kun op til at der skal være en carboxylsyre -COOH mens der på acetyl
salicylsyre er en plus en ester -COO-... Det kemiske navn for
Acetylsalicylsyre må være 2-Acetyloxybenzoesyre.

Naphtyl-1-eddikesyre C12H9-CH3COOH
Acetyl salicylsyre: CH3-COO-C6H4-COOH

Mvh Mads Jungersen

Det forhindrer imidlertid ikke at der er en god hormonvirkning alligevel,
det må være værd at teste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 29-09-02 12:21

> Frøplanter af hibiscus?

> Også hibiscus?
>

> (Ja, undskyld, men det er lidt svært at se nøjagtigt hvilke af disse 2
> planter du snakker om i dit indlæg)
Ja det kan jeg godt se undskyld. Men det er Hibiscus jeg snakker om
Mamelukærme kender jeg godt men har dem ikke i min have.
Jeg ved ikke om frøplanter er sterile men der kommer ikke frøkapsler på dem
jeg har, det kommer der til gengæld på dem jeg har købt og dem jeg har
formeret ved stiklinger.
Eigil Gregersen

Fra : Zoëga

Dato : 29-09-02 02:12

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

Hibiscus?

Havehisbiscus taber også hurtigt blomsterne, men det opvejes af masser af
nye knopper.

> [...]
> bliver spændende at se hvad de bliver til.
>
> Mamelukærmebusken den stiklingeformeres.

Havehisbiscus kan også stiklingeformeres - jeg har selv en der er formeret
på denne måde i haven.
Fordelen er, at man har styr på hvilken faeve man får.

mvh

søren