header tags i CSS?
Fra : Anne Petersen

Dato : 27-09-02 20:22

Jeg bruger ikke <h x> tags i mit html fordi jeg ikke vil ha den
blanke linie der følger efter - jeg synes overskriften bliver for
fjern fra teksten - men når jeg begynder at skrive css, er de
rare at bruge så man kan lave definitioner på dem.

Er der nogen måde vha CSS at slippe for den blanke linie?

Jeg vil ha det ser sådan her ud:
http://www.afan.dk/laustsen/enmand.html
men det er lavet med bold.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-09-02 20:46

Fri, 27 Sep 2002 19:21:35 +0000 (UTC), skrev Anne Petersen
<amap@mobilixnet.dk>:

>Er der nogen måde vha CSS at slippe for den blanke linie?

display: inline

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-09-02 18:37

Knud Gert Ellentoft wrote:

> display: inline

Dette synes jeg ikke er løsningen på det problem som Anne angiver.

Hun synes, det er irriterende, at der er en blank linje mellem overskrifter
og brødtekst.

Ikke at overskriften skal stå på samme linje som brødteksten, som netop
"display: inline" giver.

Den rigtige måde er at mindske margin som Jonas angiver.

Dog vil jeg personligt foretrække, at der kommer lidt luft før en overskrift
og mellem de enkelte afsnit:

<!--
h1 {margin-top:5px;margin-bottom:2px;font-size:110%;}
p {margin-top:0px;margin-bottom:7px;}
-->

De herligste hilsner

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-09-02 19:28

Sun, 29 Sep 2002 19:36:43 +0200, skrev Claus Sørensen
<cs@chbs.dk>:

>Ikke at overskriften skal stå på samme linje som brødteksten, som netop
>"display: inline" giver.

Så er det jo tilladt at sætte en <br>

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 27-09-02 21:42

Anne Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg vil ha det ser sådan her ud:
> http://www.afan.dk/laustsen/enmand.html

h1 {margin:0px;font-size:110%;}
p {margin:0px;}

<h1>Header</h1>

Mvh
Jonas

Fra : Anne Petersen

Dato : 28-09-02 02:07

Jonas - tak for eksemplet - det virker som jeg ønskede det.

Og samtidig fik jeg et hint om hvordan man angiver skriftstørelse
til mindst mulig gene for brugerne.

Nu skal jeg bare rette i div dokumenter - og fjerne font og font
face mens jeg allligevel er igang.

Jeg glæder mig til at bliver bedre til CSS - så bliver det noget
nemmere at opdatere og ændre. Jeg har hidtil haft for travlt med
at lave indhold til at holde pause og lære CSS. Det svier så nu,
men det går nok - nu har jeg i hvert fald udskrevet en masse
sider fra w3.org jeg kan studere i sofaen.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-09-02 14:36

Anne Petersen wrote:

> [...]
> men det går nok - nu har jeg i hvert fald udskrevet en masse
> sider fra w3.org jeg kan studere i sofaen.

Det er rigtig rart at høre.

Håber flere vil følge dit eksempel, da det vil lette brugen af World Wide
Web - især for de handicappede brugere.

De herligste hilsner

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-09-02 13:37

On Fri, 27 Sep 2002 19:21:35 +0000 (UTC), Anne Petersen
<amap@mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>fjern fra teksten - men når jeg begynder at skrive css, er de
>rare at bruge så man kan lave definitioner på dem.

Jeg kan se, at du har fået svaret fra Jonas, så blot en lille
kommentar:
Det er en dårlig idé at vælge HTML tags ud fra 'hvordan de ser ud'. De
skal vælges ud fra *hvilken funktion* de udfylder.

Faktisk er det hele ideen i opdelingen mellem HTML og CSS: HTML bruges
til at lave *struktur* i dit dokument, mens CSS bruges til at give
layout, udseende, præsentation, eller hvad man nu vil kalde det.

Det vil give dig - og ikke mindst brugerne - en langt større
fleksibilitet. Hvis der ikke er tvivl om, hvad der (som i dit
tilfælde) er overskrift (h1, h2, hn ...) og hvad der er brødtekst (p),
så kan du selv formattere din tekst med CSS (som du er på vej til :).

Men faktisk kan brugerne også lave deres eget stylesheet, hvis de
foretrækker overskrifter og brødtekst vist på en bestemt måde.
Hvis der derimod er tvivl om hvad der er overskrifter og hvad der er
brødtekst, så er det rigtigt svært for såvel forfatter som brugere at
få vist teksten som man foretrækker.

Dette argument bliver så endnu vigtigere hvis vi snakker om at tage
hensyn til svagtseende, som gerne vil forbedre fremvisningen, eller
til blinde og andre som anvender talemaskiner. Her er man helt
afhængige af, at selve HTML-grundlaget er markeret fornuftigt op.

Så: Jeg glæder mig over, at du vil kigge nærmere på CSS

--
Jørn Andersen,
Brønshøj