Æblehøsten i år
Fra : edob

Dato : 27-09-02 20:01

Hej NG

Æblehøsten fra mine 8 æbletræer tegnede rigtig godt i starten af sommeren.

Men, men, jeg oplevede voldsomme angreb af insekter og senere fuldte
svampeangreb af "gul monelia". Det har virkelig reduceret udbyttet til 5-10
pct af det forventede.

Er der andre der har oplevet det samme i år - eller har jeg bare været meget
uheldig. Sommeren har jo været usædvanlig, så måske ligger svaret der.

Jeg bor ved Køge bugt.

P.S. Er netop kommet hjem fra ferie i Spanien hvor vi besøgte en utrolig
stor og flot planteskole. Der sælger man stadig alle de sprøjtemidler som
ikke kan købes i Danmark. F.eks. Captan, Ziram og Biteranol. Alle
svampemidler som anvendes ved frugtdyrkning. Yderligere en række her
forbudte insektmidler.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 27-09-02 20:18

"edob" <frankhan@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men, men, jeg oplevede voldsomme angreb af insekter og senere fuldte
> svampeangreb af "gul monelia". Det har virkelig reduceret udbyttet til

Hej

Samme historie om mit enlige æbletræ, som gav så godt sidste år.
Ved dog ikke hvilke sygdomme æblerne led af. De blev bare dårlige og faldt
til sidst af.

VH Birgitte - bor ved Køge

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-09-02 20:45

Birgitte Abkjær skrev:

> Samme historie om mit enlige æbletræ, som gav så godt sidste år.
> Ved dog ikke hvilke sygdomme æblerne led af. De blev bare dårlige og faldt
> til sidst af.

Det er nok en god idé, at finde ud af hvilken sygdom der er tale om, så du
(evt.) kan forebygge den til næste år. Hvis nu det f.eks. var gul monilia,
så skal du fjerne de tilbageblevne frugtmumier (indskrumpne frugter) --
ellers overvintrer svampen i disse, og inficerer dine æbler til næste år.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-02 21:15

On Fri, 27 Sep 2002 21:44:47 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>så skal du fjerne de tilbageblevne frugtmumier (indskrumpne frugter) --
>ellers overvintrer svampen i disse, og inficerer dine æbler til næste år.

Det er vel næsten lige godt hvilken sygdom det er, så skal visne blade
og frugter fjernes, både fra træet og fra jorden unden dem. Og her kan
det være en fordel at smide noget halvt omsat kompost under træerne når
man har revet bladene sammen. Det vil trække orme til, som igen vil
trække de sidste blade ned i jorden så disse også kommer væk.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Jakob Bock

Dato : 27-09-02 21:49

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> man har revet bladene sammen. Det vil trække orme til, som igen vil
> trække de sidste blade ned i jorden så disse også kommer væk.

Jeg var tidligere på året oppe og se Den Økologiske Have i Odder. Her havde
men planten forskellige insektplanter under frugttræerne. Det var meget pænt
og havde efter sigende også en effekt på træernes sundhed. F.eks. er
svirrefluer og deres afkom, som er lette at tiltrække med de rigtige
planter, vilde med bladlus. Vi har en række potter frugttræer stående, som
vi podede i foråret. Midt på sommeren blev en af pærerne angrebet af
bladlus, der sad klumpet sammen i spidserne på de to skud træet har. Efter
at have set på det et stykke tid, besluttede jeg mig for, at stille potten
klods op af vores krydderbed, hvor der vrimlede med svirrefluer pga. den
blomstrende koriander. I løbet af få dage var der ikke een bladlus tilbage
på pærretræet. Jeg tror næppe det er tilfældigt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 29-09-02 19:43

Jeg forstod ikke helt dit ps...

Synes du vi skal genindføre de midler? eller hva?

Personligt får jeg det lidt skidt, når jeg ser "store og flotte"
planteskoler /haver, hvis det er i "barjords / lige græskanter/ ingen
skadedyr" forstand "Store og flotte" skal forståes. For enten er der
usædbanligt mange penge bag, eller de holder "slaver" eller også er der
kraftig gift involveret - og kun den første mulighed kan jeg gå ind for

mvh
Gitte Tj.