/ Forside / Teknologi / Udvikling / SQL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
SQL
#NavnPoint
pmbruun 1704
niller 962
fehaar 730
Interkril.. 701
ellebye 510
pawel 510
rpje 405
pete 350
gibson 320
10  smorch 260
Start/Stop af Oracle
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-09-02 11:16

Hej

Jeg har en Oracle kørende (eller rettere, ikke kørende - det er det
der er selve problemet :) på Solaris 8.

Den kørte, men drillede, så jeg kastede en '/etc/init.d/oracle stop'
efter for noget tid siden. Efterfølgende prøvede jeg så
'/etc/init.d/oracle start', men det vil den ikke. Her er lidt output:

oracle@armstrong$ /etc/init.d/oracle stop
Stopping Oracle

SQL*Plus: Release 9.0.1.0.0 - Production on Fri Sep 27 12:08:14 2002

(c) Copyright 2001 Oracle Corporation. All rights reserved.

SQL> Connected to an idle instance.
SQL> SQL> ORA-01089: immediate shutdown in progress - no operations are permitted
SQL> Disconnected
oracle@armstrong$ /etc/init.d/oracle start
Starting Oracle

SQL*Plus: Release 9.0.1.0.0 - Production on Fri Sep 27 12:08:17 2002

(c) Copyright 2001 Oracle Corporation. All rights reserved.

SQL> Connected to an idle instance.
SQL> SQL> ORA-01081: cannot start already-running ORACLE - shut it down first
SQL> Disconnected
oracle@armstrong$ ps -elf|grep oracle
8 S oracle 12586 12568 0 51 20 ? 118 ? 12:08:29 pts/7 0:00 grep oracle
8 S oracle 12568 12312 0 61 20 ? 443 ? 12:08:07 pts/7 0:00 -bash
oracle@armstrong$

Som det ses kører der slet ikke nogen oracle-processer, så jeg
mistænker at det blot er en lock-fil eller tilsvarende der ligger og
flyder et sted. Hvor finder jeg den, så jeg kan få liv i min Oracle
igen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Jealousy is all the fun you think they have.

 
 
Claus Rasmussen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 27-09-02 18:30

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Som det ses kører der slet ikke nogen oracle-processer, så jeg
> mistænker at det blot er en lock-fil eller tilsvarende der ligger og
> flyder et sted. ...

Det giver i hvert de symptomer, du beskriver.


> ... . Hvor finder jeg den, så jeg kan få liv i min Oracle
> igen.

Use the force - read the source.

-Claus



Jacob Bunk Nielsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-09-02 19:26

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Use the force - read the source [til Oracle(?)].

Ehhh, har jeg den?

Ja, undskyld jeg spørger dumt, men jeg har først lige overtaget
administrationen af maskinen, og kender absolut intet til Oracle.

--
Jacob - www.bunk.cc
Think honk if you're a telepath.

Lars Kongshøj (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 27-09-02 19:39

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
> > Use the force - read the source [til Oracle(?)].
> Ehhh, har jeg den?

Nej. Kun til diverse scripts, men det er jo tilsyneladende ikke dér
problemet opstår.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Claus Rasmussen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rasmussen


Dato : 27-09-02 19:50

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
>
>> Use the force - read the source.
>
> Ehhh, har jeg den?

Ja. /etc/init.d/oracle er et shell script (medmindre Oracle har lavet
noget helt specielt og temmeligt åndssvagt på Sun). Og det script
kalder typisk to andre scripts: $ORACLE_HOME/bin/dbstart og dbshut.

Al håndteringen af lock-filer osv. ligger typisk i scriptsene. Og
vær i øvrigt forberedt på, at der kan være fejl i dem, så du skal
ned og hakke i koden. Sådan er det i hvert fald tit med Oracle på
linux.

-Claus


Lars Kongshøj (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 30-09-02 15:38

Claus Rasmussen wrote:
> Ja. /etc/init.d/oracle er et shell script (medmindre Oracle har lavet
> noget helt specielt og temmeligt åndssvagt på Sun). Og det script
> kalder typisk to andre scripts: $ORACLE_HOME/bin/dbstart og dbshut.
>
> Al håndteringen af lock-filer osv. ligger typisk i scriptsene. Og
> vær i øvrigt forberedt på, at der kan være fejl i dem, så du skal
> ned og hakke i koden. Sådan er det i hvert fald tit med Oracle på
> linux.

Oracle bruger da vist ikke lock-filer i de scripts. Lock-filer bruges af
hjemme-strikkede Oracle-init-scripts, og af init-scripts til andre
dæmoner.

Desuden kom den angivne fejlmeddelelse jo tilsyneladende fra sqlplus,
kaldt fra dbstart-scriptet.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:
http://counter.li.org/enter-person.php

Michael Hjorth (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Hjorth


Dato : 30-09-02 23:10

Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
> Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
>
> > Use the force - read the source [til Oracle(?)].
>
> Ehhh, har jeg den?
>
> Ja, undskyld jeg spørger dumt, men jeg har først lige overtaget
> administrationen af maskinen, og kender absolut intet til Oracle.
>

Hvorfor sætter man folk som ikke har en dyt forstand på Oracle til at
administrere en Oracle server ????

Michael.

Jakob Andersen (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 01-10-02 07:28

"Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> wrote
> Hvorfor sætter man folk som ikke har en dyt forstand på Oracle til at
> administrere en Oracle server ????

Hvorfor lader man folk der rakker ned istedet for at hjælpe til at skrive i
nyhedsgrupperne.

--
Jakob Andersen



Michael Hjorth (02-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Hjorth


Dato : 02-10-02 21:50

Jakob Andersen wrote:
>
> "Michael Hjorth" <mhjorth1@netscape.net> wrote
> > Hvorfor sætter man folk som ikke har en dyt forstand på Oracle til at
> > administrere en Oracle server ????
>
> Hvorfor lader man folk der rakker ned istedet for at hjælpe til at skrive i
> nyhedsgrupperne.
>
Jeg rakker ikke ned. Jeg undrer mig bare over at man når man ansætter en
som man åbenbart forventer kan sørge for at holde databasen kørende at
man så ikke sørger for at få ham givet den nødvendige information om
Oracle-basen så hurtigt som muligt - helst inden han får brug for det
for alvor. Det er, som Jacob jo fandt ud af, absolut ikke noget man
kommer ind fra gaden og gør uden videre, uanset hvor meget man så i
øvrigt ved om det operativsystem serveren kører på.

Michael.

Jacob Bunk Nielsen (27-09-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-09-02 19:57

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Ja. /etc/init.d/oracle er et shell script (medmindre Oracle har lavet
> noget helt specielt og temmeligt åndssvagt på Sun).

Ja, du helt ret i at det er et shellscript. Så mere specielt er det
ikke.

> Og det script kalder typisk to andre scripts:
> $ORACLE_HOME/bin/dbstart og dbshut.

OK - det har jeg vist ikke været. Det vil jeg kigge på når jeg igen er
i SSH-afstand af maskinen

> Al håndteringen af lock-filer osv. ligger typisk i scriptsene. Og
> vær i øvrigt forberedt på, at der kan være fejl i dem, så du skal
> ned og hakke i koden. Sådan er det i hvert fald tit med Oracle på
> linux.

Hmmm, besværligt.

Jeg siger foreløbig tak for hjælpen og vender frygteligt tilbage når
jeg har kigget noget mere på det.

--
Jacob - www.bunk.cc
If it's worth doing, it's worth doing for money.

Jacob Bunk Nielsen (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 01-10-02 11:31

Michael Hjorth <mhjorth1@netscape.net> writes:

> Hvorfor sætter man folk som ikke har en dyt forstand på Oracle til at
> administrere en Oracle server ????

Vi skal vel alle lære det på et eller andet tidspunkt, ikke? Nu er det
så bare min tur.

I den anledning har jeg så været taknemmelig for den hjælp jeg har
kunnet hente her i gruppen. Så kan jeg forhåbentlig hjælpe andre i
andre grupper.

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't guess -- check your security regulations.

Michael Hjorth (02-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Hjorth


Dato : 02-10-02 21:52

Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
> Michael Hjorth <mhjorth1@netscape.net> writes:
>
> > Hvorfor sætter man folk som ikke har en dyt forstand på Oracle til at
> > administrere en Oracle server ????
>
> Vi skal vel alle lære det på et eller andet tidspunkt, ikke? Nu er det
> så bare min tur.

Hvis der ikke er en DBA hos jer, så vil jeg foreslå at du så hurtigt som
muligt får taget dig et grundlæggende Oracle DBA kursus, det vil gøre
livet lettere for dig.

Michael.

Jacob Bunk Nielsen (02-10-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 02-10-02 22:40

Michael Hjorth <mhjorth1@netscape.net> writes:

> Jeg rakker ikke ned. Jeg undrer mig bare over at man når man ansætter en
> som man åbenbart forventer kan sørge for at holde databasen kørende at
> man så ikke sørger for at få ham givet den nødvendige information om
> Oracle-basen så hurtigt som muligt - helst inden han får brug for det
> for alvor.

Heldigvis kan man købe sig til ekstern hjælp når man ikke selv kan
klare problemerne. Vi har *slet* ikke arbejde nok til at have en
dygtig Oracle-mand gående.

I dette tilfælde var det dog, takket være hjælp her fra gruppen, ikke
nødvendigt at købe sig til hjælp.

--
Jacob - www.bunk.cc
Weekend, where are you?

Jakob Schwartz (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schwartz


Dato : 30-09-02 17:36


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m3ofajn3f7.fsf@abbeden.bunk.cc...
> Hej
>
> Jeg har en Oracle kørende (eller rettere, ikke kørende - det er det
> der er selve problemet :) på Solaris 8.
>
> Den kørte, men drillede, så jeg kastede en '/etc/init.d/oracle stop'
> efter for noget tid siden. Efterfølgende prøvede jeg så
> '/etc/init.d/oracle start', men det vil den ikke. Her er lidt output:
>
> oracle@armstrong$ /etc/init.d/oracle stop
> Stopping Oracle
>
> SQL*Plus: Release 9.0.1.0.0 - Production on Fri Sep 27 12:08:14 2002
>
> (c) Copyright 2001 Oracle Corporation. All rights reserved.
>
> SQL> Connected to an idle instance.
> SQL> SQL> ORA-01089: immediate shutdown in progress - no operations are
permitted
> SQL> Disconnected
> oracle@armstrong$ /etc/init.d/oracle start
> Starting Oracle
>
> SQL*Plus: Release 9.0.1.0.0 - Production on Fri Sep 27 12:08:17 2002
>
> (c) Copyright 2001 Oracle Corporation. All rights reserved.
>
> SQL> Connected to an idle instance.
> SQL> SQL> ORA-01081: cannot start already-running ORACLE - shut it down
first
> SQL> Disconnected
> oracle@armstrong$ ps -elf|grep oracle
> 8 S oracle 12586 12568 0 51 20 ? 118 ? 12:08:29
pts/7 0:00 grep oracle
> 8 S oracle 12568 12312 0 61 20 ? 443 ? 12:08:07
pts/7 0:00 -bash
> oracle@armstrong$
>
> Som det ses kører der slet ikke nogen oracle-processer, så jeg
> mistænker at det blot er en lock-fil eller tilsvarende der ligger og
> flyder et sted. Hvor finder jeg den, så jeg kan få liv i min Oracle
> igen.
>
> --
> Jacob - www.bunk.cc
> Jealousy is all the fun you think they have.

Hej Jacob

Prøv at "greppe" efter pmon, smon, dbwr, lgwr eller bare ora. Det er ikke
sikket Oracle kører under brugeren "oracle"!! (eks. ora901).

Har du sat den rigtige ORACLE_SID? "SQL> Connected to an idle instance"
tyder på at den ikke er sat eller sat til en database der ikke kører. Du kan
formodenligt finde dit ORACLE_HOME og ORACLE_SID i bunden "/etc/oratab" hvis
du er i tvivl.
Eksporter ORACLE_SID og start sqlplus og "connect / as sysdba" som brugeren
der "ejer" installtionen eller er medlem af gruppen "dba" og lav en
"shutdown immediate" ellter "shutdown abort" (så kommer den ihvartfald ned).
Derefter kan du bare skrive "startup" hvis din parameter fil ligger i/linket
til ORACLE_HOME/dbs

mvh
Jakob




Jacob Bunk Nielsen (30-09-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 30-09-02 21:12

"Jakob Schwartz" <dsl69712@vip.cybercity.dk> writes:

> Prøv at "greppe" efter pmon, smon, dbwr, lgwr eller bare ora. Det er ikke
> sikket Oracle kører under brugeren "oracle"!! (eks. ora901).

Fjong - det prøver jeg lige i morgen.

> Har du sat den rigtige ORACLE_SID? "SQL> Connected to an idle
> instance" tyder på at den ikke er sat eller sat til en database der
> ikke kører.

Det ved jeg virkelig ikke

> Du kan formodenligt finde dit ORACLE_HOME og ORACLE_SID i bunden
> "/etc/oratab" hvis du er i tvivl.

OK - jeg kigger der.

> Eksporter ORACLE_SID og start sqlplus og "connect / as sysdba" som
> brugeren der "ejer" installtionen eller er medlem af gruppen "dba"
> og lav en "shutdown immediate" ellter "shutdown abort" (så kommer
> den ihvartfald ned).

'shutdown abort' er det samme som 'kill -9' eller hvad?

--
Jacob - www.bunk.cc
I've already told you more than I know.

Jacob Bunk Nielsen (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 01-10-02 11:29

"Jakob Schwartz" <dsl69712@vip.cybercity.dk> writes:

> Eksporter ORACLE_SID og start sqlplus og "connect / as sysdba" som brugeren
> der "ejer" installtionen eller er medlem af gruppen "dba" og lav en
> "shutdown immediate" ellter "shutdown abort" (så kommer den
> ihvartfald ned).

Jakob, du er min helt! 'shutdown abort' fik den ned, og med en
efterfølgende 'startup' kom den i luften.

Jeg kan i øvrigt sige at jeg fik læst grundigt på /etc/init.d/oracle,
men det script laver ikke nogle lock-filer af nogen art.

--
Jacob - www.bunk.cc
I've already told you more than I know.

Jakob Schwartz (02-10-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Schwartz


Dato : 02-10-02 17:35


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m3adly5u6x.fsf@abbeden.bunk.cc...
> "Jakob Schwartz" <dsl69712@vip.cybercity.dk> writes:
>
> > Eksporter ORACLE_SID og start sqlplus og "connect / as sysdba" som
brugeren
> > der "ejer" installtionen eller er medlem af gruppen "dba" og lav en
> > "shutdown immediate" ellter "shutdown abort" (så kommer den
> > ihvartfald ned).
>
> Jakob, du er min helt! 'shutdown abort' fik den ned, og med en
> efterfølgende 'startup' kom den i luften.
>
> Jeg kan i øvrigt sige at jeg fik læst grundigt på /etc/init.d/oracle,
> men det script laver ikke nogle lock-filer af nogen art.
>
> --
> Jacob - www.bunk.cc
> I've already told you more than I know.

Hej Jacob

Check evt. dit "dbshut" script. Det ligger i ORACLE_HOME/bin (sikkert linket
fra /etc/init.d/oracle). I scriptet skal du finde det sted hvor shutdown
commandoen bliver fyret af . Hvis der kun står shutdown uden noget argument
bør du istedet skrive "shutdown immediate". Hvis der ikke er noget argument
svarer det til at du skriver "shutdown normal" hvilket betyder at Oracle
venter at alle brugere/sessioner logger af, hvilket ikke er særligt
hensigtsmæssigt - som du allerede har oplevet (hvis bare en enkelt session
hænger). Immediate lukker alle brugere pænt af og ruller ikke commit'ede
transaktioner pænt tilbage.
Jeg ved ikke om dbshut-script'et er sådan i Oracle9i, da jeg har arbejdet så
meget med den version, men det har ihverfald den "uhensigtsmæssighed" i
Oralce7/8/8i.

Håber det kan hjælpe dig

mvh
Jakob



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste