Mandrake 8.2 problem med at logge på som "~
Fra : Kim Østerby

Dato : 27-09-02 09:23

I runlevel 3 og 5 kan jeg ikke logge på som "root" jeg får beskeden "login
failed".
Jeg kan godt logge på som almindelig bruger og i runlevel 1 bliver
passwordet også accepteret.
Jeg har prøvet at ændre password i runlevel 1, men jeg kan stadig ikke logge
på i 3 og 5.

Nogen forslag?

/Kim

Fra : Peter Lønberg

Dato : 27-09-02 19:38

du skulle vel ikke ved et uheld have fjernet /root ?

mvh Peter Lønberg

Fra : Kim Hansen

Dato : 27-09-02 12:59

" Kim Østerby" <ko@ginge.com> writes:

> [...]
> passwordet også accepteret.
> Jeg har prøvet at ændre password i runlevel 1, men jeg kan stadig ikke logge

Prøver du at logge på i X (grafisk)?

GDM er i Debian sat til at afvise root-login.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Kim Østerby

Dato : 28-09-02 11:10

"Kim Hansen" <k-tahf.qvxh@oek.dk> skrev i en meddelelse

> Prøver du at logge på i X (grafisk)?

Jeg har prøvet begge dele uden held

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-09-02 14:07

Kim Østerby wrote in <3d941a54$0$84661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> I runlevel 3 og 5 kan jeg ikke logge på som "root" jeg får beskeden "login
> failed".

Prøv at logge ind som almindelig bruger, og så brug su eller sudo.
fx:

su -
skriv root kodeord, og så er du logget ind som root, i den shell

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Kim Østerby

Dato : 28-09-02 11:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at logge ind som almindelig bruger, og så brug su eller sudo.
> fx:
>
> su -
> skriv root kodeord, og så er du logget ind som root, i den shell

Korrekt, men jeg har tidligere kunnet logge på som "root" både grafisk og
tegnbaseret?

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-02 11:44

Den Sat, 28 Sep 2002 12:11:12 +0200 skrev Kim Østerby:

>"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
>"login

>Korrekt, men jeg har tidligere kunnet logge på som "root" både grafisk og
>tegnbaseret?

Og hvad har du lavet om den dag det holdt op med at virke?

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Kim Østerby

Dato : 28-09-02 12:58

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Og hvad har du lavet om den dag det holdt op med at virke?

Jeg kom ved en fejl til at rette root-password i smbpasswd, det er rettet
tilbage, men det er efter det at problemet opstod.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-09-02 13:17

Kim Østerby wrote:

> Jeg kom ved en fejl til at rette root-password i smbpasswd, det er rettet
> tilbage, men det er efter det at problemet opstod.

Så er der vel en chance for at du er kommet til at ændre roots kodeord i
/etc/passwd. Hvis det forholder sig således kan du rette det tilbage ved at
boote med 'linux init=/bin/sh' fra LILO-prompten. Herefter kører du:

mount -o remount,rw /
passwd root
mount -o remount,ro

<genstart maskinen>

/Rasmus

It ain't possible for a dumb to sing no matter how good his
dice rolls are!
-- SmurfQuest rules

Fra : Kim Østerby

Dato : 28-09-02 13:46

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> boote med 'linux init=/bin/sh' fra LILO-prompten. Herefter kører du:

Men hvis jeg bruger su - i en shell accepterer linux mit passwd?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-09-02 14:28

Kim Østerby wrote:

> Men hvis jeg bruger su - i en shell accepterer linux mit passwd?

Undskyld, jeg troede, at det slet ikke funkede.

Jeg kan næsten kun forestille mig at din display manager ikke tillader
root-login (hvilket for så vidt er fornuftigt nok i mine øjne).

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Kim Østerby

Dato : 28-09-02 14:29

> Undskyld, jeg troede, at det slet ikke funkede.
>
> Jeg kan næsten kun forestille mig at din display manager ikke tillader
> root-login (hvilket for så vidt er fornuftigt nok i mine øjne).

Det kan du selvfølgelig have ret i, men jeg har kunnet det før?

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-09-02 15:07

Kim Østerby wrote in <3d9580c0$1$84703$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Korrekt, men jeg har tidligere kunnet logge på som "root" både grafisk og
> tegnbaseret?

Hvis su og sudo virker, så er alt i orden. Jeg synes det er meget praktisk
hvis du ikke kan logge "normalt" ind som root, så bliver du nemlig ikke
fristet til at gøre det. :)

Fra : Peter Lønberg

Dato : 28-09-02 21:09

er du ved et uheld kommet til at slette /root ?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-09-02 12:53

"Peter Lønberg" wrote:
> er du ved et uheld kommet til at slette /root ?

Man kan godt logge på, selv om ens hjemmekatalog mangler.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger: