gyldenris - løg?!
Fra : Pia J

Dato : 27-09-02 09:11

Jeg er ved at flytte nogen gyldenris (som I måske husker I hjalp mig med at
identificere) fordi de står foran en solbærbusk og jeg har et helt tomt bed
ved siden af. Under den klump jeg får gravet op er der en masse små hvide,
kuglerunde løgting med små nye fimrerødder hele vejen rundt.

Er det en løgplante? Skal jeg forvente at selve klumpen derfor er ubrugelig
og lægge løgene istedet?

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-09-02 10:57

On Fri, 27 Sep 2002 10:11:01 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>kuglerunde løgting med små nye fimrerødder hele vejen rundt.
>
>Er det en løgplante? Skal jeg forvente at selve klumpen derfor er ubrugelig

Gyldenris er ikke en løgplante - den har nogle rødder som er ca. på
tykkelse med en blyant og ligger ret tæt påjordoverfladen så vidt jeg
lige husker.

Løgene er en form for forårsblomster, måske skilla eller perlehyacinter.
Klumpen er bestemt ikke ubrugelig, og løgene sikkert heller ikke.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Pia J

Dato : 27-09-02 11:13

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Løgene er en form for forårsblomster, måske skilla eller perlehyacinter.
> Klumpen er bestemt ikke ubrugelig, og løgene sikkert heller ikke.

Det var også min konklusion, men da det er min første have så undersøger jeg
bare ALT jeg kan komme i tanke om. Men jeg burde egentlig ikke have været
overrasket. Alt i denne have er plantet ud fra konceptet: 10 meter tomt
bed - 3 planter indeni hinanden, mere tomt bed, flere planter ovenpå
hinanden. Fx. en hyld indeni en kirsebærkaurbær klods op af en kæmpe weigela
som vokser op i den gamle tjørn ved siden af. Eller gyldenris som
fuldstændig dækker solbærbusken. osv. Og 70% af stauderne er gule og
blomstrer samtidig...

:Pia

Fra : Helle Skoett

Dato : 27-09-02 23:43

> On Fri, 27 Sep 2002 10:11:01 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:
> Løgene er en form for forårsblomster, måske skilla eller perlehyacinter.

Kunne det ikke også være vintergækker? De er hvide i øjeblikket, mens
perlehyacinter og scilla er brune... (Måtte tømme et bed for nylig, da det
var blevet indtaget af ensidig klokke - jo, jo, alle løgene blev lagt pænt
på plads igen...)

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Pia J

Dato : 28-09-02 06:51

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote in message
> Kunne det ikke også være vintergækker?

De var en del større end perlehyacinter i hvert fald - og lå i store
klumper. Jeg har spredt dem lidt - så må vi se om der kommer noget op! Samt
de flyttede stauder - jeg føler mig lidt klodset, når jeg sådan bakser rundt
med dem

:Pia