Bærbar PC på 2 forskellige netværk uden DH~
Fra : Erik Hansen

Dato : 27-09-02 07:00

Hejsa.

Jeg har en bærbar computer som jeg gerne vil kunne tilslutte til 2
forskellige netværk.

Det ene netværk (mit private) er den bærbare konfigureret med ip
192.168.2.10, og gateway er 192.168.2.1

I det andet netværk (der hvor jeg arbejder dagligt) er den bærbare
konfigureret med IP 10.10.10.10 og gateway 10.10.10.5.

Umiddelbart kan jeg ikke få den til at få forbindelse til Internette
uden jeg rette i IP opsætninge hver gang, og det er temmelig
besværligt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om jeg kan gøre noget i IP
opsætninge som gør at den kan køre på begge netværk uden jeg skal
ændre i opsætningen.?

Nu vil nogen sikkert sprøge "hvorfor bruger du ikke DHCP".?
Der er også en DHCP-server i mit firma, men jeg har ikke nogen
DHCP-server i mit private netværk. Min gateway 192.168.2.1 er en Linux
server som fungere som firewall/webserver/ftp osv. for min ADSL. Der
er ikke installeret noget DHCP på min linux server.
Jeg har ikke selv opsat min Linux server, da jeg kun kender "meget"
lidt til Linux, og jeg har derfor ikke særlig meget lyst til at
installere en HDCP-server selv.

Det er derfor jeg sprøger om det kan lade sig gøre at få den bærbare
på 2 forskellige netværk uden brug af DHCP?. Jeg har Windows 98 på min
bærbare.

Hvis det ikke er muligt så må jeg jo prøve at få installeret en
HDCP-server på min, selvom jeg ikke er meget for det.

....:Hilsen Erik

Fra : Allan Bruhn

Dato : 27-09-02 12:04

du kommer nok ikke udenom en dhcp server
eller hvad med at køre samme ip range som dit firma ??

_Allan

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-09-02 11:19

"Allan Bruhn" <Allan@ultima_remove.dk> writes:

> [...]

Du kan isntallere to IP-adresser på dit netkort, men det har jeg ikke
lige som paratviden.

Til gengæld vil jeg seriøst foreslå dig at sætte en DHCP-server op
derhjemme. Det er ikke supersvært, og det vil spare dig en del tid.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 27-09-02 19:53

Erik Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er derfor jeg sprøger om det kan lade sig gøre at få den bærbare
> på 2 forskellige netværk uden brug af DHCP?. Jeg har Windows 98 på min

Uden at være sikker, - skal du så ikke bare lave to brugerprofiler, det
vil jeg tro at du kan få til at virke....

Elmer