Håndværkertilbud
Fra : Web Woman

Dato : 26-09-02 12:32

Jeg har lige modtaget et tilbud fra en VVS-mand på nyt badeværelse.
Undrer mig over tilbuddet - men er også usikker på, om det bare er mig, der
er uvant med håndværkertilbud?

Eksempelvis er der nævnt pris på håndvask, brusesæt og på blandingsbatterier
til håndvask samt bruser.
Der er derimod ikke nævnt pris på toilet og radiator. Og jeg kan ikke se,
hvad
der er udgift til materialer og hvad der er udgift til arbejdsløn.

Alt i alt løber det op i 36.000 kr...... og så er murer, tømrer og gulvmand
ikke med, så udgiften til dem kommer oveni.

Er det almindeligt med så uoverskuelige/uigennemskuelige tilbud?

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-02 14:14

"Web Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gulvmand
> ikke med, så udgiften til dem kommer oveni.
>
> Er det almindeligt med så uoverskuelige/uigennemskuelige tilbud?

Som med alle andre tilbud. Er du ikke tilfreds så bed om at få det mere
udspecificeret. Vil han ikke det så drop den pågældende håndværker.
Du har ret til at vide præcist hvad du betaler for, og hvordan udgifterne
fordeler sig.
Da jeg fik lagt centralvarme ind fik jeg meget præcise tilbud, men det var
fordi jeg først havde sendt et brev til de 3 vvs firmaer hvori jeg
forklarede hvad jeg ønskede, det var en slags "licitation". Resultatet var
at jeg havde mulighed for at se hvad delene kostede og så konfrontere VVS
firmaerne med pris forskellene.

Er du meget usikker så find en håndværker der kan give et samlet tilbud på
hele enterprisen. Men stadigvæk udspecificeret.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jensen

Dato : 26-09-02 17:15

> [...]
gulvmand
> ikke med, så udgiften til dem kommer oveni.
>
> Er det almindeligt med så uoverskuelige/uigennemskuelige tilbud?

Bed ham om at udspecificere det. både med tidsplaner osv
Det samme med murer, tømrer, gulvmand
Bed dem komme med et tidspunkt hvor de skal til på f.eks. gulvmand efter
murer er færdig med gulvet el.lign
Når/hvis du afgiver en ordre til dem så sæt dig ned og lav en tidsplan på
baggrund af det de har sagt og få dem til at skrive den ind i en
ordrebekræftigelse
så har du styr på hvem, hvad og hvornår, og endelig så har du noget at hænge
dem op på

Ellers kan du risikere at de ikke dukker op, liiige skal ud og lave noget
andet osv osv

Jensen

Fra : Web Woman

Dato : 26-09-02 20:32

"Jensen" <jtn@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Når/hvis du afgiver en ordre til dem så sæt dig ned og lav
> en tidsplan på baggrund af det de har sagt og få dem til at
> skrive den ind i en ordrebekræftigelse

Tak for rigtig gode tip!

Havde slet ikke tænkt på, at jeg selvfølgelig også skal have dem til at
"give tilbud" på, hvornår de udfører arbejdet etc.

Takker!

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-09-02 12:31

> [...]
> hvad
> der er udgift til materialer og hvad der er udgift til arbejdsløn.

Ups.. jeg vil bestemt råde dig til, at få udspecificeret tilbuddet ned i, om
ikke mindste, så næst-mindste detalje. Sørg for, at håndværkeren klart
beskriver, hvilke materialer osv., der er tale om.

> Alt i alt løber det op i 36.000 kr...... og så er murer, tømrer og
gulvmand
> ikke med, så udgiften til dem kommer oveni.
>
> Er det almindeligt med så uoverskuelige/uigennemskuelige tilbud?

Formentlig ja - men det _burde_ det ikke være!!!

Håndværksrådet & Forbrugerrådet har i fællesskab udviklet en formular til
den slags tilbud; den kan hentes på denne side:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/haandvrk/hdvaftale/

Jeg har indtryk af, at mange håndværkere føler, at de risikerer at blive
"fanget", hvis man binder dem op på et 100% specificeret tilbud - men det er
jo slet ikke det, der er meningen!! Et veldokumenteret tilbud har den store
fordel, at _begge_ parter har helt rene linier at arbejde efter: Kunden véd,
hvad han/hun kan/skal forvente at modtage, og håndværkeren véd, hvad han/hun
skal levere.

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart sende det tilbud, du har modtaget,
tilbage til håndværkeren påført de kommentarer og spørgsmål, du har. Søg
evt. råd hos 3.part (familie, venner, bekendte, kolleger) og hør deres
kommentarer til tilbuddet, hvis ikke du selv kan gennemskue det. Hvis
håndværkeren ikke kan/vil tilføje/ændre de ønskede oplysninger - og ikke kan
argumentere godt for, at han ikke vil - så ville jeg fyre ham og finde en
anden, hvis jeg var dig.

Bemærk i øvrigt, at man skelner mellem 3 forskellige former for tilbud:
"Fast pris", "Overslag" og "Regningsarbejde" (se dokumentet på ov.st. link).
Hvis dit tilbud er givet som "Fast pris", kan du principielt være ligeglad
med, hvor stor en del der er løn og hvor stor en del der er materialer -
bare arbejdet bliver udført, som du ønsker det, og til den pris, I har
aftalt..
Da "din" håndværker oplyser priser på nogle af materialerne, lyder det som
om, han regner med at udføre arbejdet som "Regningsarbejde". Pas på med det,
for så bliver prisen også derefter, hvis der er dele af arbejdet, der tager
længere tid (= koster mere) end oprindeligt forventet.

God fornøjelse med "kampen"..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Per H

Dato : 06-10-02 12:09

On Sun, 29 Sep 2002 13:30:49 +0200, "Bo Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> skrev:

> [...]
>hvad han/hun kan/skal forvente at modtage, og håndværkeren véd, hvad han/hun

I en del tilfælde må man tage forbehold i et fast tilbud, f.eks hvis
man ikke har mulighed for at kontrolere en tilstand i en bygningsdel.

Dette skal så stå tydeligt angivet i tilbuddet.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Rolli

Dato : 06-10-02 11:30

On Thu, 26 Sep 2002 13:31:50 +0200, "Web Woman" <anaeitis @ pc.dk>
wrote:

Kan i forestille jer hvor mange timer en håndværker bruger på at
udarbejde sådanne tilbud, som så mange gange ikke bliver til noget
alligevel. Disse timer giver ingen betaling.

Fra : Per H

Dato : 06-10-02 11:57

On Sun, 06 Oct 2002 12:30:27 +0200, Rolli <rolli@stofanet.dk> skrev:

> [...]
>udarbejde sådanne tilbud, som så mange gange ikke bliver til noget
>alligevel. Disse timer giver ingen betaling.

En del håndværker er vist begyndt at tage en lille beløb for at afgive
et tilbud, da det viser sig at det er fætter knud, der ender med at
udføre arbejdet.

Beløbet bliver så modregnet, hvis tilbuddet går i hus.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Web.Woman

Dato : 06-10-02 19:48

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> En del håndværker er vist begyndt at tage en lille beløb for at afgive
> et tilbud, da det viser sig at det er fætter knud, der ender med at
> udføre arbejdet.

Jeg vil gerne betale ham for at komme med et tilbud - hvis han til gengæld
kommer med et ordentligt og reelt tilbud!

Mvh. Lisbeth

Fra : Per H

Dato : 06-10-02 20:41

On Sun, 6 Oct 2002 20:47:52 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg vil gerne betale ham for at komme med et tilbud - hvis han til gengæld
>kommer med et ordentligt og reelt tilbud!

jaja godt ord igen rolig nu

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Web.Woman

Dato : 06-10-02 19:47

"Rolli" <rolli@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan i forestille jer hvor mange timer en håndværker bruger på at
> udarbejde sådanne tilbud, som så mange gange ikke bliver til noget
> alligevel. Disse timer giver ingen betaling.

Det tilbud jeg har fået er så elendigt udformet, at håndværkeren har spildt
både min og sin egen tid. Han burde derfor helt have afstået fra at komme
med et.

Jeg tog fri fra arbejde for at han kunne komme på besøg og afgive et tilbud.

Havde han udarbejdet et ordentligt tilbud, havde han fået jobbet!

Mvh. Lisbeth

Fra : Per H

Dato : 06-10-02 20:42

On Sun, 6 Oct 2002 20:46:42 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
skrev:

>Havde han udarbejdet et ordentligt tilbud, havde han fået jobbet!

Lyder som om at prisen ikke er så afgørende.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-10-02 14:00

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse news:3da0871d$0$779

> Det tilbud jeg har fået er så elendigt udformet, at håndværkeren har
spildt
> både min og sin egen tid. Han burde derfor helt have afstået fra at komme
> med et.

Og du er sikker på at håndværkeren har fået et ordentligt grundlag
(materiale) til at regne sit tilbud på, såsom:

- Tegninger før og efter
- Udførlig beskrivelse af hvilket arbejder der skal udføres, og hvordan mv.

> Jeg tog fri fra arbejde for at han kunne komme på besøg og afgive et
tilbud.

Og han har sat tid af til og brugt tid på at komme.

Mvh - Martin

Fra : Web.Woman

Dato : 07-10-02 19:17

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Og du er sikker på at håndværkeren har fået et ordentligt grundlag
> (materiale) til at regne sit tilbud på, såsom:

Det ved jeg ikke!

Men jeg ved, at når JEG udfører MIT arbejde, så giver jeg besked om, hvad
jeg har brug for, så kunden får mulighed for at opfylde de krav jeg måtte
have for at kunne løse opgaven.

Har han ikke fået de nødvendige oplysinger, burde han slet ikke afgive
tilbud.

> tilbud.
>
> Og han har sat tid af til og brugt tid på at komme.

Jep. Og bruger man på den måde hinandens tid, bør man vise hinanden den
respekt at gøre sit bedste.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-10-02 19:25

> Jep. Og bruger man på den måde hinandens tid, bør man vise hinanden den
> respekt at gøre sit bedste.

Og måske har han gjort sit bedste på det grundlag der nu forelå.?

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-02 19:31

Martin Christiansen wrote:
> "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og måske har han gjort sit bedste på det grundlag der nu forelå.?

Men håndværkeren er den professionelle i denne sammenhæng, så det er
helt rimeligt at stille krav om professionelt udført arbejde, også når
det gælder et tilbud. Kunden har (normalt) ikke fagkundskab, derfor kan
man ikke kræve tilsvarende professionalisme af kunden.

Det er der desværre håndværkere som udnytter til egen fordel.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 20:24

On Mon, 7 Oct 2002 20:31:19 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev:

> [...]
>man ikke kræve tilsvarende professionalisme af kunden.
>
>Det er der desværre håndværkere som udnytter til egen fordel.

Nej . det er det ikke. I mange tilfælde ved kunden ikke lige her og nu
hvad han/ hun præsis ønsker sig af mærker.

Det kan være at kunden er i tvivl om nogle ting, så derfor kan der
ikke afgives pris på dette.

Hvis derfor kunden præsis oplyser at hun vil havde det, og det
matrialevalg, så er der ingen problemer, men hvis mesteren skal bruge
dagevis på at skaffe brosurematrialer til alle sine kunder, så er
det for sygt.
Nej Kunden må komme med de fakta der pt ønskes. og det er det der
gives tilbud på. ik en skid andet.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-02 20:42

Per H wrote:

> Hvis derfor kunden præsis oplyser at hun vil havde det, og det
> matrialevalg, så er der ingen problemer ...

Hvor mange almindelige kunder er i stand til det?

> ... men hvis mesteren skal bruge dagevis på at skaffe brosurematrialer
til alle sine kunder, så er det for sygt.

Sygt? Mester kan vælge på forhånd at yde den service, at meddele kunden
at den service koster xx kr, eller at meddele kunden at han ikke kan
afgive et tilbud. Han kan også foreslå kunden at henvende sig til
nærmere angivne leverandører for at afklare spørgsmålene.

> Nej Kunden må komme med de fakta der pt ønskes. og det er det der
> gives tilbud på. ik en skid andet.

Jeg synes det er helt i orden hvis mester fortæller kunden hvilke
oplysninger han har brug for for at kunne lave et tilbud som "hænger
sammen". Men det er uprofessionelt at udarbejde et tilbud hvor der er
"huller" i, sådan at opgaven reelt ikke kan løses inden for tilbuddets
rammer.

Hvis der er stor usikkerhed om enkelte punkter i en opgave, må mester
tage forbehold i tilbuddet, f. eks. "forudsætter at xxx ikke kræver
udbedring". Kunden kan også forvente at mester oplyser om konsekvensen
hvis forudsætningen ikke holder, f. eks. hvad udbedring af xxx normalt
vil koste.

Men den går bare ikke hvis mester må forvente at xxx rent faktisk kræver
udbedring, f. eks. hvis det er tilfældet i 9 ud af 10 opgaver.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 21:24

On Mon, 7 Oct 2002 21:42:02 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev:

>Hvor mange almindelige kunder er i stand til det?

De fleste tror jeg. De har som regl en god ide til opgaven syndtes
jeg.

Men jeg er også ude for kunder der bare vil have jeg udfører jobbet,
som jeg selv syndtes. (vælge fliser) osv.

>til alle sine kunder, så er det for sygt.
>
>Sygt? Mester kan vælge på forhånd at yde den service, at meddele kunden
>at den service koster xx

Man kan ikke sige til fru olsen at det koster alså 300 kr pr time,
hvis han skal køre rundt efter brocure.
Hvis man starter ud med det, så er sagen tabt på forhånd.
Man kan have de gængse med i vognen som kunden kan se/låne,

Som håndværker yder man ofte en servise som man ikke får noget for.
Jeg bruger meget spildtid som ikke skrives noget sted.
jeg vil tro ca 20 -30 %

>kr, eller at meddele kunden at han ikke kan
>afgive et tilbud. Han kan også foreslå kunden at henvende sig til
>nærmere angivne leverandører for at afklare spørgsmålene.

Præsis.

Nu kender vi kun trådens historie fra den ene side. Men det er alså
ikke altid at det er håndværkeren der bærer skylden til" dårlig
kundepleje"

> [...]
>sammen". Men det er uprofessionelt at udarbejde et tilbud hvor der er
>"huller" i, sådan at opgaven reelt ikke kan løses inden for tilbuddets

præsis
For mig må der også ligge mere i den sag.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-10-02 21:30

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange almindelige kunder er i stand til det?

Så må man jo først alliere sig med en arkitekt eller anden rådgiver som så
kan udarbejde det materiale der er nødvendigt. Man ser desværre alt for
mange private som tror at de lige selv kan klare det og derved spare
omkostningerne til rådgivning.

Man skal huske på at en tømrermester er uddannet tømrer og ikke
bygningssagkyndig! Han er ej heller uddannet til at rådgive folk om fordele
og bagdele ved at vælge forskellige løsninger. Han har ej heller kendskab
til alle de forskellige produkter der findes på markedet.

> [...]
> afgive et tilbud. Han kan også foreslå kunden at henvende sig til
> nærmere angivne leverandører for at afklare spørgsmålene.

Og hvor mange kunder tror du så ville betale for den ydelse..?

En komplet arkitekt/ingeniørbeskrivelse koster ca. 15% af de totale
håndværkerudgifterne. Hvor mange kunder tror du er villige til at betale 10
% ekstra for at håndværkermesteren laver dette inden for at kunne udarbejde
et ordentligt tilbud.

> Jeg synes det er helt i orden hvis mester fortæller kunden hvilke
> oplysninger han har brug for for at kunne lave et tilbud som "hænger
> sammen".

Problemet er ofte at kunder ikke forstår hvor meget der egentligt skal til
et byggeprojekt, og hvis håndværkeren begynder at kræve materialet synes
kunderne at han er for besværlig og vælger en anden.

> [...]
> udbedring". Kunden kan også forvente at mester oplyser om konsekvensen
> hvis forudsætningen ikke holder, f. eks. hvad udbedring af xxx normalt

Igen, hvor stort arbejde tror du det er. Det er virkeligt mange timers
arbejde.

> Men den går bare ikke hvis mester må forvente at xxx rent faktisk kræver
> udbedring, f. eks. hvis det er tilfældet i 9 ud af 10 opgaver.

Man kan tydeligt læse at du ikke aner en brik om hvor kompleks et
byggeprojekt kan være! Og hvor stort arbejde der ofte ligger bag.

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-02 21:40

Martin Christiansen wrote:

> Man kan tydeligt læse at du ikke aner en brik om hvor kompleks et
> byggeprojekt kan være! Og hvor stort arbejde der ofte ligger bag.

Tværtimod. Jeg arbejder med industrianlægsprojekter som er langt mere
komplekse end byggeprojekter

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-10-02 21:53

> Tværtimod. Jeg arbejder med industrianlægsprojekter som er langt mere
> komplekse end byggeprojekter

Og min fars bil er større end din fars!

Er det fordi du arbejder med industrianlægsprojekter at du ved at det er
langt mere kompleks end et byggeprojekt...? Hvori er det lige at du
sammenligner kompleksibiliteten..?

Du har vist aldrig stået ude hos en privat kunde som gerne vil det hele men
ved alligevel ikke rigtigt hvad og vil da slet ikke betale noget særligt for
det.

Jeg har haft med byggerier til over 100 mio. kr. som var nemmere end et
byggeri hos en privat mand til 0.5 mio. kr.

Mvh - Martin

Fra : Web.Woman

Dato : 07-10-02 20:49

> Nej . det er det ikke. I mange tilfælde ved kunden ikke lige her og nu
> hvad han/ hun præsis ønsker sig af mærker.

Det har du ret i. Jeg har eksempelvis ikke forholdt mig til, hvilket mærke
brusesæt jeg ville have - men det er ikke desto mindre angivet med pris.

Jeg ved, hvilket toilet, jeg vil have - men her er der ikke angivet nogen
pris. Der er i øvrigt ikke mindre end to forskellige toiletter med i
tilbuddet - ingen af dem har pris angivet.

Der er ikke oplyst timeløn - ligesom det ikke er oplyst, hvor mange timer
han mener at skulle bruge.

Jeg har fortalt, hvilken vask, jeg ønskede - tilbuddet indeholder en ikke
navngivet vask til en helt, helt anden pris end den jeg har ønsket.

> Det kan være at kunden er i tvivl om nogle ting, så derfor kan der
> ikke afgives pris på dette.

Og så vil kunden næppe brokke sig over manglende pris - eller forslag om,
hvad det kan gøres for?

Mvh. Lisbeth

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 20:28

On Mon, 7 Oct 2002 20:16:33 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
skrev:

>"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

>Det ved jeg ikke!

Har du oplyst hvilke matrialer wc osv som du præsis ønskede,

Det er lidt tosset at tilbyde dig et wc fra harald nyborg, hvis du
ønsker et IFØ med lukumsbræt i teaktræ.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 19:27

Ja præsis.

Men vi har åbenbart ikke andet at lave.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : M. Knudsen

Dato : 07-10-02 20:22

On Mon, 07 Oct 2002 20:27:20 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Ja præsis.
>Men vi har åbenbart ikke andet at lave.

Tilbud, fast pris....

De færreste tror det, men man er bedst tjent med at få et overslag
og ellers få udført arbejdet i regning.

Skal der gives en fast pris på en opgave hos en kunde, vil de fleste
firma'er være nødt til at indregne et risikotillæg, hvilket fordyrer
opgavens udførelse og dermed samlede pris.

Men som sagt - de fleste tror, at de er bedst tjent med en fast pris.
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 20:32

On Mon, 07 Oct 2002 19:22:18 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk (M.
Knudsen ) skrev:

> [...]

klip

>Men som sagt - de fleste tror, at de er bedst tjent med en fast pris.

Præsis.
det er en general misforståelse.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Web.Woman

Dato : 07-10-02 21:04

"M. Knudsen " <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men som sagt - de fleste tror, at de er bedst tjent med en fast pris.

Jeg har ikke bedt om at få en fast pris.
Jeg havde ikke engang forventet at få en sådan.

Det er nemlig kanonsvært i mit tilfælde, da der er en vandskade indblandet -
og vandskadens omfang og præcise årsag er ikke kendt.

Også derfor synes jeg det er forunderligt, at der ikke er nævnt en
timepris - og heller ikke noget forbehold for, hvad der kan dukke op af
skader og reparationsbehov i den anledning.

Men det skyldes måske, at den del af regningen forventes betalt via et
drænrør til min forsikring.....

Det er en fast pris, han tilbyder at udføre arbejdet for. Jeg kan bare ikke
se, hvor mange timer han mener at skulle bruge og hvad han vil have for dem.

Jeg kan kun se, at materialerne sandsynligvis udgør 4-5.000 kr. Måske 6.000

Der er mindst 30.000 kr tilbage til arbejdsløn .... og det forekommer mig at
være forunderligt, når han på et tidspunkt har oplyst mig, at det vil tage
højst 2-3 dage for både ham, gulvmand, murer og tømerer at udføre arbejdet.

Selv en velbetalt VVS-mand tager næppe 30.000 kr. for 1-2 dages arbejde i et
lille badeværelse. Det er ikke engang stort nok til, at han kan have et par
svende med sig - og der skal i løbet af de dage også være tid til, at de
øvrige håndværkere laver deres del af arbejdet. Faktisk vil jeg tro, at
VVS-manden kan klare sin del på 1 dag. Han skal opsætte ny radiator, nyt
toilet, ny håndvask og to blandingsbatterier. Han skal desuden lave lidt ved
brusenichens afløs.

Synes ikke det kan passe, at det arbejde skal koste 31.0000 kr..

Udgiften til de øvrige håndværkere er ikke med i det tilbud jeg har fået.

Mvh. Lisbeth

Fra : M. Knudsen

Dato : 07-10-02 21:18

On Mon, 7 Oct 2002 22:03:35 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
wrote:

>Jeg har ikke bedt om at få en fast pris.
>Jeg havde ikke engang forventet at få en sådan.

Rolig nu - det var bare en orientering

>Men det skyldes måske, at den del af regningen forventes betalt via et
>drænrør til min forsikring.....

Svært, når "tingene" mixes

>Det er en fast pris, han tilbyder at udføre arbejdet for.

Og dog.

>Jeg kan bare ikke se, hvor mange timer han mener at skulle bruge
>og hvad han vil have for dem.

Vel ikke hvis det er en fast pris, som du skriver.
Der bør dog være gennemsigtelighed i prisen.

> [...]
>brusenichens afløs.
>Synes ikke det kan passe, at det arbejde skal koste 31.0000 kr..

Det lyder lidt dyrt, hvis man regner timelønnen ud på basis af
ovennævnte.....
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-10-02 21:43

> Jeg har ikke bedt om at få en fast pris.
> Jeg havde ikke engang forventet at få en sådan.

Hvad havde du så forventet....? Noget må du jo have bedt om.

> Det er nemlig kanonsvært i mit tilfælde, da der er en vandskade
indblandet -
> og vandskadens omfang og præcise årsag er ikke kendt.

Og en håndværker skal have røgtenøjne og kunne se det hele..?

> Men det skyldes måske, at den del af regningen forventes betalt via et
> drænrør til min forsikring.....

Forsikringen har skønsfolk som tager sig af dette. Og tro mig de ved godt
hvad ting pljer at koste. Og de holder øje med det. Så det er ikke noget
drænrør.

> Det er en fast pris, han tilbyder at udføre arbejdet for. Jeg kan bare
ikke
> se, hvor mange timer han mener at skulle bruge og hvad han vil have for
dem.

Hvorfor skal du se hvor mange timer han skal bruge og hvad de koster når det
er fast pris.? Det kan du jo være totalt ligeglad med. Du skal jo kun
forholde dig til den samlede pris. Eller har du specifikt angivet alle
arbejderne punkt for punkt og bedt om delpriser på disse.?

> [...]
> være forunderligt, når han på et tidspunkt har oplyst mig, at det vil tage
> højst 2-3 dage for både ham, gulvmand, murer og tømerer at udføre

Se ovenover!

> [...]
> VVS-manden kan klare sin del på 1 dag. Han skal opsætte ny radiator, nyt
> toilet, ny håndvask og to blandingsbatterier. Han skal desuden lave lidt

Du må jo selv være byggesagkyndig når du er i stand til at vurdere hvor lang
tid tingene tager.

Du har selvfølgeligt taget højde for evt. følgearbejder mv, samt risikoen
for hvad der kan være når man åbner konstruktionen, for som du selv skrev
før " Det er nemlig kanonsvært i mit tilfælde, da der er en vandskade
indblandet - og vandskadens omfang og præcise årsag er ikke kendt."

> Synes ikke det kan passe, at det arbejde skal koste 31.0000 kr..

Men du har åbenbart røntgenøjne og kan se hvad der gemmer sig af uforudsete
arbejder, siden du kan vurdere om prisen er rigtig eller forkert.

Man er jo iøvrigt altid velkommen til at få priser fra andre håndværkere,
hvilket også er en god idé, da der ikke er noget værre end at bruge en som
man ikke stoler på, uanset pris.

Mvh - Martin

Fra : Web.Woman

Dato : 07-10-02 22:18

> Hvad havde du så forventet....? Noget må du jo have bedt om.

Jeg havde forventet at få et tilbud, hvor timelønnen er nævnt.

Havde forventet at få en pris på materialer over dimsedut-størrelse og
bagatelpris. Synes det er forunderligt at der er nævnt pris på et brusesæt
til få hundrede kroner - men ikke pris på toilet og radiator.

Havde også forventet - men forlanger ikke - at få et bud på, hvor mange
timer arbejdet forventes at tage.

Havde også troet, at der ville være et forbehold mod, hvad der kan dukke op
af overraskende problemer, når der er en vandskade involveret. Ikke at det
er afgørende for mig. Det er da slet ikke noget krav fra min side, at der
skal være forbehold mod uforudsete udgifter!!! VVS-manden om det.

Men når han ikke tager et sådant forbehold øger det blot min mistanke om, at
han er dækket rigeligt ind på andre måder.

> Og en håndværker skal have røgtenøjne og kunne se det hele..?

Nejda *S*

Men netop derfor undrer det, at der ikke er taget et vist forbehold for alle
eventualiteters skyld. Det kan selvfølgelig skyldes - hvad ved jeg - at
vandskaden højst sandsynligt vil koste tømrerarbejde - i højere grad end
VVS-arbejde. Der er måske hul i et rør, men det er nok træværket, der er
ramt i uforudset omfang.

> Forsikringen har skønsfolk som tager sig af dette. Og tro mig de ved godt
> hvad ting pljer at koste. Og de holder øje med det. Så det er ikke noget
> drænrør.

Forsikringen har ikke ønsket at kigge. De har blot bedt om prisen! Og det
ved VVS-manden, som blev bedt om at kontakte forsikringsmanden - hvad jeg
forventer han allerede har gjort.

> Hvorfor skal du se hvor mange timer han skal bruge og hvad de koster når
> det er fast pris.? Det kan du jo være totalt ligeglad med.

Hvis prisen forekom mig at være fornuftig, havde jeg været ligeglad.
Men jeg får et tilbud, der mildest talt lugter lidt lusket......

Jeg er derfor blevet nysgerrig efter at vide, om jeg betaler dobbelt
timeløn - eller, om det er guld-rør, han lægger under mit linoleumsgulv.

> Du skal jo kun forholde dig til den samlede pris.

SKAL jeg? *S*

Det gør jeg ikke, må jeg så erkende *S*

Jeg forholder mig også til, om han har tænkt sig at opsætte et toilet til
7.000 kr eller et til 2.500 kr. Om han vil have 500 i timen eller 1500 kr.
er heller ikke uden betydning for mig. Om han vil arbejde 14 timer eller 72
på mit badeværelse er aafgjort heller ikke uden betydning.

> Du må jo selv være byggesagkyndig når du er i stand til at vurdere hvor
lang
> tid tingene tager.

Nejda. Det aner jeg INTET om. INTET overhovedet. Det er jo derfor jeg gerne
vil have håndværkeren til at oplyse det! Han må vide det bedre end mig.

Og når han på et itdspunkt har oplyst at det tager dem 2-3 dage at lave
arbejdet - og når det ser ud til, at der er materialer for få tusinde
kroner - så formoder jeg, at resten af beløbet er arbejdsløn. Og så begynder
jeg at frygte, at jeg han har taget fejl af arbejdstiden og at jeg skal have
en VVS-mand på badeværelset i to uger! Eller også vil han have 30.000 for 2
dages arbejde - og det betaler jeg afgjort ikke.

> [...]
> før " Det er nemlig kanonsvært i mit tilfælde, da der er en vandskade
> indblandet - og vandskadens omfang og præcise årsag er ikke kendt."

Nejda. det har jeg ikke taget højde for. Det ser heller ikke ud til, at han
har. Og KAN han? Formoder, at ikke engang en VVS-mand har røntgenøjne.

> Men du har åbenbart røntgenøjne og kan se hvad der gemmer sig af
uforudsete
> arbejder, siden du kan vurdere om prisen er rigtig eller forkert.

Nejda! Jeg kan jo netop IKKE vurdere, om den er rigtig eller forkert. Det er
det, jeg er utilfreds med! Jeg ønsker såmænd bare et tilbud, hvor jeg får
mulighed for at vurdere, hvad jeg betaler for.

> Man er jo iøvrigt altid velkommen til at få priser fra andre håndværkere,
> hvilket også er en god idé, da der ikke er noget værre end at bruge en som
> man ikke stoler på, uanset pris.

Jada. Kan sagtens finde en løsning på sagen.

Men det ændrer ikke ved min undren over tilbuddet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-10-02 23:09

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse news:3da1fa30$0$819

> Jeg havde forventet at få et tilbud, hvor timelønnen er nævnt.

Hvis man afgiver en fast pris er timelønnen jo uinteressant, medmindre man
har afsat rådighedstimer som skal reguleres til sidst.

> Havde forventet at få en pris på materialer over dimsedut-størrelse og
> bagatelpris. Synes det er forunderligt at der er nævnt pris på et brusesæt
> til få hundrede kroner - men ikke pris på toilet og radiator.

Kan det være fordi at typen på brusesættet ikke er nævnt men beløbet er et
afsat beløb som kan bruges til dette..? Og at toilet og radiatortypen er
nævnt, hvorfor beløbet er uinteressant. Det er normal praksis at hvis kunden
ikke har bestemt typen, så afsætter man et beløb i tilbuddet og regulerer
senere når typen vælges.

> Havde også forventet - men forlanger ikke - at få et bud på, hvor mange
> timer arbejdet forventes at tage.

Har du bedt om dette..? Hvis du har bedt om dette får man det normalt også
opgivet i ca. timer, men hvis man ikke har bedt om det så får man det heller
ikke opgivet. Men jeg kan da godt forstå at hvis man afgiver en fast pris er
man ikke interesseret i at fortælle hvor mange timer man har regnet med. Det
er jo altid sådan at hvis arbejdet kommer til at tage længere tid end regnet
vil kunden jo ikke betale ekstra, men hvis arbejdet tager kortere tid ønsker
kunden et afslag i prisen, da håndværkeren så har taget "røven" på dem.

Ofte når man regner en tilbudspris kender man heller ikke det eksakte
timeforbrug. Dette kræver en ekstra udregning, da mange bruger
erfaringspriser, såsom montage af et toilet: i alt kr. 3.000,-.

> [...]
> er afgørende for mig. Det er da slet ikke noget krav fra min side, at der
> skal være forbehold mod uforudsete udgifter!!! VVS-manden om det.

Måske har manden fået forståelsen af at du ville have en komplet pris uden
overraskelser..?

Det lyder ihvertfald som om at du ikke har været god nok til at konkretisere
dine ønsker og behov, samt hvorledes du ønskede tilbuddet. Du skriver jo at
du "troede" og "forventede". Men har du rent faktisk gjort manden opmærksom
på alle disse ting. Du kan jo ikke bebrejde en anden din egen uvidenhed
omkrig hvorledes praksis er omkrig afgivelse af tilbud.

> [...]
> vandskaden højst sandsynligt vil koste tømrerarbejde - i højere grad end
> VVS-arbejde. Der er måske hul i et rør, men det er nok træværket, der er

For mig lyder det som om at manden har troet at du ville have en komplet
pris

> Forsikringen har ikke ønsket at kigge. De har blot bedt om prisen! Og det
> ved VVS-manden, som blev bedt om at kontakte forsikringsmanden - hvad jeg
> forventer han allerede har gjort.

Tro mig. Forsikringen godkender ingen arbejder over 3-5.000,- uden at de har
indsigt i hvad de betaler for.

> Hvis prisen forekom mig at være fornuftig, havde jeg været ligeglad.
> Men jeg får et tilbud, der mildest talt lugter lidt lusket......

Ja, det lyder lidt underligt... Men jeg tror at i er gået helt ved siden af
hinanden. Du har troet et og han har troet noget anden.

> Jeg er derfor blevet nysgerrig efter at vide, om jeg betaler dobbelt
> timeløn - eller, om det er guld-rør, han lægger under mit linoleumsgulv.

Få 2 priser. Eller få prisen udspecificeret. Du skulle blot have bedt om det
fra starten. Eller have rådført dig med nogle som kendte praksis herom. Men
hvis du ikke aner noget om byggeri kan det jo være svært at forholde sig til
en pris, hvis man ikke aner hvilket arbejder og materialer det medfører
f.eks. at lave et nyt gulvafløb eller skifte en radiator/rørinstallation.

> SKAL jeg? *S*

Nej.. Du bør.

> [...]

72
> på mit badeværelse er aafgjort heller ikke uden betydning.

Du har bedt om en pris. Har du bedt om delpriser...? hvis ja, så er det for
dårligt af manden.

Når du køber en ny bil får du heller ikke prisen fordelt på motor,
karrosseri mv. men en fast pris på hele "ordren".

Når man afgiver en pris på et stykke arbejde er det jo normalt en
forudsætning at hele arbejdet udføres, og på en gang. Hvis kunden ønsker at
splitte tilbuddet op og fravælge nogle arbejder vil priserne ændre sig. Det
er jo ikke ligemeget om man skal være på en arbejdsplads 2 dage eller 2
uger. Prisen for at sætte folkene i gang, etablere byggeplads mv. er jo den
samme.

> lang
>
> Nejda. Det aner jeg INTET om. INTET overhovedet. Det er jo derfor jeg
gerne
> vil have håndværkeren til at oplyse det! Han må vide det bedre end mig.

Igen, hvis du har bedt ham om det så oplyser han det nok også.

> [...]
2
> dages arbejde - og det betaler jeg afgjort ikke.

Formodninger, gætterier...

> Nejda. det har jeg ikke taget højde for. Det ser heller ikke ud til, at
han
> har. Og KAN han? Formoder, at ikke engang en VVS-mand har røntgenøjne.

Nej, men han kan indregne et risikobeløb, hvis kunden "kræver" at alle
omkostninger skal være indeholdt.

> [...]
> det, jeg er utilfreds med! Jeg ønsker såmænd bare et tilbud, hvor jeg får
> mulighed for at vurdere, hvad jeg betaler for.

Så bør du opstille dine ønsker på et stykke papir, f.eks.:

- Montering af toilet kr.
- Opsætning af radiator kr.
- Vådrumssikring kr.
- Ændring af rørinstallationer kr.
- Andet kr.

Med videre....

mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 08-10-02 06:14

On Tue, 8 Oct 2002 00:09:07 +0200, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>Hvis man afgiver en fast pris er timelønnen jo uinteressant, medmindre man
>har afsat rådighedstimer som skal reguleres til sidst.

megaklip

>Så bør du opstille dine ønsker på et stykke papir, f.eks.:
>
>- Montering af toilet kr.
>- Opsætning af radiator kr.
>- Vådrumssikring kr.
>- Ændring af rørinstallationer kr.
>- Andet kr.
>
>Med videre....

Man kan også blive så pineppel. at vvsmanden takker tak og farvel.
Jeg har været ude for at et stykke arbejde lugtede langt væk af
problemer, så jeg løb skrigende væk

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Web.Woman

Dato : 08-10-02 20:14

> Hvis man afgiver en fast pris er timelønnen jo uinteressant, medmindre man
> har afsat rådighedstimer som skal reguleres til sidst.

Ikke enig. Jeg vil vide, om det tager 8 timer eller 8 dage at lave mit
badeværelse!

> [...]
kunden
> ikke har bestemt typen, så afsætter man et beløb i tilbuddet og regulerer

Der er ikke nævnt type/navn på nogen materialer.

> Har du bedt om dette..?

Nej. Har ikke detaljeret, hvad jeg ønsker pris på.
Har eksempelvis ikke sagt, at jeg ønsker pris på brusesæt, men ikke på
radiator......

Jeg har bedt om at få tilbud på renovering af mit badeværelse.
Og jeg har, når det har været afgørende for mig, nævnt, hvilke materialer
jeg ønsker brugt. Jeg har specificeret de materialer, der har været
væsentlige for mig.

Jeg har fået "ting", jeg ikke har bedt om - og nogle af de ting jeg har bedt
om, er ikke blevet opfyldt.

> Ofte når man regner en tilbudspris kender man heller ikke det eksakte
> timeforbrug. Dette kræver en ekstra udregning, da mange bruger
> erfaringspriser, såsom montage af et toilet: i alt kr. 3.000,-.

Helt i orden med mig.

Men i dette tilfælde er der tale om, at det ser ud som om der er afsat
30.000 kr til arbejdsløn. Og det forekommer mig at være vildt, i betragtning
af, hvad han tidligere har fortalt om arbejdets varighed.

> Måske har manden fået forståelsen af at du ville have en komplet pris uden
> overraskelser..?

Nej. Det har han ikke.

Han har nemlig udtrykkeligt forklaret mig, at det kan være svært at forudse,
hvad der er af skader - og det har jeg udtrykkeligt tilkendegivet, at jeg er
helt klar over. Vi har snakket en del om det uforudsigelige i projektet.

Men jeg tror han forventer at hente lønnen for "det uforudsigelige" hos
forsikringen.....

> Det lyder ihvertfald som om at du ikke har været god nok til at
konkretisere
> dine ønsker og behov,

Det er meget muligt!

Jeg har ingen erfaring i at renovere badeværelser - det tillader jeg mig
derimod at forvente, at VVS-manden har! Jeg forventer derfor, at han er i
stand til at bede om de oplysninger han har behov for. Og forventer også, at
han er i stand til at afgive et tilbud, der er gennemskueligt.

Sådan arbejder jeg selv, når jeg skal leverer et stykke arbejde. Jeg læner
mig ikke tilbage i forvisning om, at kunden selv kan regne ud, hvilke
forudsætninger der skal opfyldes, for at jeg kan levere den ønskede vare.

> Du kan jo ikke bebrejde en anden din egen uvidenhed
> omkrig hvorledes praksis er omkrig afgivelse af tilbud.

Jo sørme kan jeg det!

Jeg har tilfældigvis set syv håndværkertilbud de seneste uger.

To tilbud på nyt køkken.
Et tilbud på renovering af badeværelse.
Tre tilbud på at få malet ejendommens facade.
Et tilbud på at få malet underboens loft (på grund af vandskaden fra
badeværelset)

Det er tilbuddet fra VVS-manden, der er af røven til.

> For mig lyder det som om at manden har troet at du ville have en komplet
> pris.

Jeg har fået en komplet pris - og det er OK.
Jeg kan bare ikke se, hvad jeg får for pengene!

> Tro mig. Forsikringen godkender ingen arbejder over 3-5.000,- uden at de
har
> indsigt i hvad de betaler for.

Alene malerens del af arbejdet koster OVER det beløb.
Og forsikringen har ikke ønsket at kigge.

> Få 2 priser. Eller få prisen udspecificeret. Du skulle blot have bedt om
det
> fra starten. Eller have rådført dig med nogle som kendte praksis herom.

Når underboen ringer besked om, at det drypper fra hendes loft, er der ikke
tid til at rådføre sig med nogen før man ringer efter husets VVS-mand.

> [...]
> en pris, hvis man ikke aner hvilket arbejder og materialer det medfører
> f.eks. at lave et nyt gulvafløb eller skifte en radiator/rørinstallation.

Jamen de ting ved jeg intet om.
Men VVS-manden kunne jo oplyse mig.....

Hvad et brusesæt, et blandingsbatteri og en håndvask koster er så nemt at
finde ud af... det er nævnt hver uge i reklamer fra Silvan, Bauhaus etc. Men
priser på radiatorer, afløb etc. er lidt sværere for mig at finde.

> Nej.. Du bør.

Det har jeg ikke tænkt mig.
Jeg vil finde det ubegribeligt dumt at acceptere en samlet pris uden
kendskab til, hvordan det er nået frem til det.

Og når 2 køkkenfirmaer og 4 malerfirmaer kan gøre det - uden at have fået
forklaret i detaljer af kunden, hvordan de skal gøre det - så kan en
VVS-mand vel for pokker også? *S*

> Du har bedt om en pris. Har du bedt om delpriser...? hvis ja, så er det
for
> dårligt af manden.

Nej.. har ikke bedt om delpriser. Tog det for en selvfølge, at sådanne
priser ville være nævnt i et andet omfang.

Og - gentager lige mig selv - han nævner prisen på brusesættet..... hvad jeg
heller ikke har bedt om. Og hvad jeg faktisk også er ret ligeglad med.

> Når du køber en ny bil får du heller ikke prisen fordelt på motor,
> karrosseri mv. men en fast pris på hele "ordren".

Nope.. men når jeg beder om tilbud på køkken, der samlet kommer til at koste
mere end min bil kostede fra ny, så får jeg delpriser!

> Formodninger, gætterier...

Ja. Desværre! Og jeg ville hellere VIDE end efterlades med gætterier.

Med til historien hører også, at manden ikke er til at få fat i. Har talt
med hans svend et par gange som hver gang har lovet at få mester til at
ringe - hvilket ikke er sket.

Det er ved at være 2 uger siden jeg har haft kontakt med ham. Og jeg står
vel at mærke med en vandskade, der gerne skal ordnes så hurtigt som muligt,
så jeg igen kan bruge min bruser.

> Så bør du opstille dine ønsker på et stykke papir, f.eks.:

Var ikke nødvendigt med de øvrige håndværkere.

Jeg er, efterhånden som de øvrige tilbud er kommet i hus, blevet bekræftet
i, at det tilbud jeg har fået fra VVS-manden, er uhørt og usædvanligt
dårligt.

Han er allerede fravalgt.

Han har med andre ord spildt sin arbejdstid - og det kunne han efter mine
mening have sagt sig selv på forhånd.

Ydermere har han mistet en større kunde - nemlig den ejendom jeg bor i.
Tilliden og respekten er røget, så vi finder en ny fast VVS-mand til vores
opgaver.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-10-02 20:58

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse news:3da33257$0$11428
> Ydermere har han mistet en større kunde - nemlig den ejendom jeg bor i.
> Tilliden og respekten er røget, så vi finder en ny fast VVS-mand til vores
> opgaver.

Det lyder også til at i har været virkelig uheldig med denne VVS-mand.

Grunden til at jeg anfægter visse ting er at i mit daglige virke i
byggebranchen som rådgiver møder jeg ofte folk som tror at de bare kan kræve
kan få serveret det hele på et sølvfad, uden selv at gøre noget eller tage
stilling til hvad de ønsker, og da overhovedet ikke betale for denne ydelse.
Og så tror de ofte at det er håndværkeren der er noget i galt med, men i
bund og grund er det blot deres manglende kendskab til normal praksis i
byggebranchen.

F.eks. bestille en ydelse, og når denne er udført efter gældende praksis og
håndværksmæssigt korrekt, så siger kunden alligevel "gud... Ser det sådan
ud. Jeg troede noget andet". Eller kunden ønsker at spare og kun vælge at
male en gang (det skal bare lige ikke være noget særligt...), for derefter
at stille sig spørgende overfor hvorfor malingen ikke dækker ordentligt.

Jeg håber virkeligt at i finder en ordentlig VVS-mand til jeres projekt. Det
bedste råd er at bruge håndværkere som bekendte har prøvet og kan anbefale.
Jeg kunne personligt aldrig finde på at bruge en håndværker til projekter
hos private mennesker, uden at jeg på en eller anden måde kendte denne eller
kunne få anbefalet denne af andre.

Mvh - Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-10-02 22:11

Web.Woman wrote:

> [...]
>
> Ydermere har han mistet en større kunde - nemlig den ejendom jeg bor
> i. Tilliden og respekten er røget, så vi finder en ny fast VVS-mand

Yderst fornuftigt.

Man skal aldrig tro at det bliver bedre når først opgaven skal løses, så
det betaler sig at stole på sit første indtryk af hvorledes en
håndværker håndterer sine opgaver.

Jeg har heldigvis også oplevet tilfælde hvor mit første indtryk var
positivt, og hvor opgaven blev vel udført.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 09-10-02 05:56

On Tue, 8 Oct 2002 21:13:45 +0200, "Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk>
skrev:

> [...]
>vel at mærke med en vandskade, der gerne skal ordnes så hurtigt som muligt,

Ja det var jo prikken over ièt. Så har manden jo ligesom selv bedt om
at du finder en anden vvs. Spec hvis det er et boligselskab, hvor man
kan komme ud for flyttelejligheder, hvor man hurtig skal ind, og ud.

Jeg kender også mange steder hvor de ikke ringer tilbage,
selvom at man køber for et større beløb hvert år.
Men det er måske fordi at man er "for lille"

Jeg har kørt for boligselskaber (bla.) i snart 25 år, og bruger
altid de samme vvsér, da vi ofte er afhængige af hinanden rent
arbejdsmessigt, Jeg er sikker på at jeg kan få ham til at komme inde
for en time hvis hvis det virkelig brænder på. og vores mobilos er
åbne 24 timer i døgnet. hvilket varmemesteren heldigvis aldrig har
misbrugt.

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk OPDATERET HJEMMESIDE

Fra : Per H

Dato : 09-10-02 14:02

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 21:49

skrev:

>"M. Knudsen " <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg har ikke bedt om at få en fast pris.
>Jeg havde ikke engang forventet at få en sådan.
>Det er en fast pris, han tilbyder at udføre arbejdet for.

Det er da helt tosset.
Du har fået et tilbud uden at have bedt om det.

>Jeg kan bare ikke
>se, hvor mange timer han mener at skulle bruge og hvad han vil have for dem.

Det er også ligegyldigt når det er et tilbud,
Men jeg ville ikke tage imod det.

Hvor i landet bor du?

Fra : M. Knudsen

Dato : 08-10-02 05:34

On Mon, 07 Oct 2002 22:48:41 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> Du har fået et tilbud uden at have bedt om det.

Jep - der er noget selvmodsigende i tråden på dét punkt

>Det er også ligegyldigt når det er et tilbud,

Præcis

>Men jeg ville ikke tage imod det.

Jeg ville også holde mig langt væk
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Per H

Dato : 08-10-02 06:05

On Tue, 08 Oct 2002 04:33:37 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk (M.
Knudsen ) skrev:

>Jep - der er noget selvmodsigende i tråden på dét punkt

>Præcis

>Jeg ville også holde mig langt væk

Hun har sikkert fået tilsendt et tilbud som skulle være sendt til en
anden kunde.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : M. Knudsen

Dato : 08-10-02 06:37

On Tue, 08 Oct 2002 07:05:06 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Hun har sikkert fået tilsendt et tilbud som skulle være sendt til en
>anden kunde.

ROFL
(det kunne faktisk tyde på det...)
---

Mvh
Mr. Knudsen

Fra : Web.Woman

Dato : 07-10-02 22:22

> Det er da helt tosset.
> Du har fået et tilbud uden at have bedt om det.

Nope.. Jeg forventede at få et tilbud og bad om et.

Men jeg har fået et helt andet tilbud end forventet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Per H

Dato : 07-10-02 22:00

skrev:

> [...]
>
>Synes ikke det kan passe, at det arbejde skal koste 31.0000 kr..
>
>Udgiften til de øvrige håndværkere er ikke med i det tilbud jeg har fået.

sidste år havde vi en renovering på et gammelt badeværelse i en
lejlighed, det skulle lægges sammen med et toiletrum, så der ialt blev
3 m2. 3 meter langt og 1 meter bred.
alt incl. murer snedker vvs el.

Slutprisen var 120.000 kr incl moms.
men det var også en næsten umulig opgave.

Han vidste også godt hvad design han ønskede

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Joannes Javobsen

Dato : 12-10-02 05:55

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> [...]
>

> Slutprisen var 120.000 kr incl moms.
> men det var også en næsten umulig opgave.
>
> Han vidste også godt hvad design han ønskede

I ( vi ) håndværkere ved jo udmærket godt at ligeså ofte du kommer ud
til en kunde ,der har store planer men ikke vil betale så kommer man
mindst lige så ofte ud til en kunde der siger "lav det og det og
du skal ikke spekulere på hvad det koster ".
Vi kender også allesammen nogen der virkelig har taget røven på kunden
og
kunden aner det jo ikke ,kunden har betalt for en tjeneste og fået den ,
at kunden så har betalt 300 % FOR MEGET er en anden historie .
Har selv lige været ude for at et arbejde som en VVS´er skulle lave for
4750 kr.
lavede jeg selv for 1225 all included , 1-2 timers arbejde.
Men det bedste/værste ved sagen var at han skulle have 300% oveni for de
dele han
kom med , man skal jo ikke tjene penge på service men på salg.
Det er også derfor at næsten 50 % af alle de små selvstændige
håndværkere
er på fallitens rand ,de kan ikke finde ud af det der med økonomien selv
om de er
dygtige håndværkere.
Man SKAL tage sig godt betalt så du har tid til at yde noget service ,
men fejlen er nok at for at få et job i den konkurrance der nu engang er

prøver man at være så billig som muligt og klare nogen flere jobs i
løbet
af en dag ,det går jo ikke i længden og jeg er sikker på at vi kommer
til
at se en omfattende sammenlægning af firmaer og at dem der ikke vil
lægges sammen
må enten finde en niche eller dø .

Mvh. JJ

Fra : Rolli

Dato : 12-10-02 07:29

On Sat, 12 Oct 2002 04:55:01 +0000 (UTC), "Joannes Javobsen"

Tja Semco blev lige købt af Bravida.