Akvarium størelse
Fra : Morten Skatka

Dato : 23-02-01 15:03

Hej alle

Jeg påtænker at bygge min egen fisketank, og i den anledning har et par
spørgsmål.
Projektet går på et i træ, med en kerne af isolering.
Størrelsen er ca. L 220 cm D 80 cm H 80-100 cm = 1000 -1350 L
Udvendig MDF plade, og indvendig vandfast krydsfiner pålagt glasfiber.
Glas i front og sider, med en trækant på ca. 10 cm.
Hvor stor glas højde / længde kan man lave.
Hvordan er det med højden og mængden af lys der skal til. Kan det evt. gøres
med en kombination af rør og halogen lamper.

Hvis der er nogen der kan komme med ideer eller har nogle kommentar vil jeg
gerne høre fra jer, evt. om nogle forbedringer eller erfaringer med et sådan
projekt.

/Morten

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 24-02-01 13:10

Lyder som et sjovt projekt
men husk på at glaspladerne stiger voldsomt i pris når man øger højden af
akvariet.

Mvh Klaus

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 25-02-01 20:08

....Et andet problem, er at lys intensiteten aftager meget hurtigt ned
igennem vandet - Du skal have ufattelig meget lys ved overfladen, for at
bare, at noget af det når ned til bunden i et 1 m. højt akv. Så jeg kunne
forestille mig, at det ville blive et problem m.h.t. planter.

Men, der er flere akvarister her i gruppen som er meget "skarpe" m.h.t.
planter.... Så en af dem kan måske lige kommentere om det overhovedet kan
lade sig gøre at få planter til at gro nede i dybet uden brug af privat
kraftværk.

.....Tankevækkende, at en dansk fysiker kan bremse lyset for senere at
"starte" det igen og at vi her diskuterer om man kan "sende" lys gennem 1 m.
vand. )

Klaus Peter Nielsen <lineogklaus@nielsen.mail.dk> skrev i en

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-02-01 08:48

"Allan Godsk Larsen" <0059675m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> bare, at noget af det når ned til bunden i et 1 m. højt akv. Så jeg kunne
> forestille mig, at det ville blive et problem m.h.t. planter.

Helt sikkert, så for at kunne have planter skal du nok bruge HQL eller HQI
lamper (kan ikke huske forskellen)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-02-01 17:33

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Helt sikkert, så for at kunne have planter skal du nok bruge HQL eller HQI
> lamper (kan ikke huske forskellen)

Ellers kunne han jo prøve den knap så dyre løsning - nemlig at vælge
planter, der ikke er så lyskrævende.
Vi har jo ofte diskuteret planter og deres lyskrav.
Må jeg have lov til at påpege, at da jeg var knægt (sagde ruder konge) har
jeg haft akvarier med masser af planter med ganske behersket lys. En 40 watt
glødelampe over et 150 l.
Men plantevalget passede hertil. F. eks er der flere Cryptocoryner, der
trives med et forholdsvis behersket lys.
Fra hukommelsen nævnes:
Div. anubias (kun få - de var hundedyre dengang)
Cryptocoryne wendtii
Aponogeton ?
Javabregner
Nymphea (der hurtigt kommer op til overfladen)
Kæmpevallisneria

og der må være mange flere

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-02-01 09:00

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
> kunne

HQI

> Ellers kunne han jo prøve den knap så dyre løsning - nemlig at vælge

Det har du helt sikkert ret i, jeg er jo selv fortaler for at man ikke skal
bruge 1 watt/liter, men et akvarie der er 1 meter højt giver problemmer
(tror jeg)

Vandpest
Andemad

Og flere,