Centralvarme
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-09-02 01:28

Det er ved at blive koldere og der skal gang i varmen igen, men
ved opstart er der problemer med den sidst installerede del, som
faktisk har virket bedst og mest effektivt før. Jeg har
efterfyldt vand, men det hjælper ikke. Et godt råd?

--
Niels P Sønderskov
npsonder@sTYRkov.mail.dk

Fra : Peter

Dato : 26-09-02 06:11

Hej Niels P.

Det kan muligvis være dine ventiler der har sat sig fast. Det kan de nemlig
godt finde på efter længere tids ikke-brug.
Prøv at tage selve thermostathovedet af (det er den man drejer på for at
indstille temperaturen). Indeunder finder du en helt tynd metalpind, som du
skal trykke ind nogle gange og så tror jeg varmen kommer til at virke igen.

Held og lykke. Peter.

Fra : Calle.

Dato : 26-09-02 17:25

Peter wrote:
> [...]
> at indstille temperaturen). Indeunder finder du en helt tynd
> metalpind, som du skal trykke ind nogle gange og så tror jeg varmen

Det sker kun fordi, at folk tror de sparer mere når de også lukker for
termostaterne istedet for kun på cirkulationspumpen eller hanen
(fjernvarmen).
Der sker så det at stiften bliver blokeret, og sætter sig. Hvis folk lod
termostaterne stå som de har dem i fyringsperioden, så vi den stå og forsøge
at indstille den øndskede temperatur, og derfor være i bevægelse, så sætter
den sig ikke.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-09-02 15:56

Peter skriver bl.a.:

> Det kan muligvis være dine ventiler der har sat sig fast. Det
> kan de nemlig godt finde på efter længere tids ikke-brug.

Det kender jeg godt, men det er som regel kun en enkelt, der
sætter sig fast. Her er der tale om tre (ellers) velfungerende
radiatorer i den ene ende af huset. Under gasfyret deler rørene
sig i to, og den der går nedad til den ikke-fungerende del får
ingen varme. Den anden del fungerer heller ikke optimalt.

Jeg har mistanke til cirkulationspumpen, som godt nok kører, men
måske ikke effektivt nok.

--
Niels P Sønderskov
npsonder@sTYRkov.mail.dk

Fra : Calle.

Dato : 28-09-02 11:08

Niels P Sønderskov wrote:
> [...]
> ingen varme. Den anden del fungerer heller ikke optimalt.
>
> Jeg har mistanke til cirkulationspumpen, som godt nok kører, men

Det kan også skyldtes, at den gamle del har den korteste/nærmeste vej.
Så længe der er en af radiatorerne der står åben vil vandet løbe den vej, da
det altid tager den med mindst modstand.
prøv at lukke alt på den ene streng, og så se om der ikke kommer varme på
den anden.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-09-02 07:00

Niels P Sønderskov wrote:
> [...]
> faktisk har virket bedst og mest effektivt før. Jeg har
> efterfyldt vand, men det hjælper ikke. Et godt råd?

Udluft alle radiatorer og check vand/tryk derefter.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-09-02 15:58

Erik Olsen skriver bl.a.:

> Udluft alle radiatorer og check vand/tryk derefter.

Er gjort. Desuden har jeg tappet vandet delvis af og fyldt på
igen siden sidst uden at det hjælp et hak.

--
Niels P Sønderskov
npsonder@sTYRkov.mail.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-09-02 10:01

> [...]
> faktisk har virket bedst og mest effektivt før. Jeg har
> efterfyldt vand, men det hjælper ikke. Et godt råd?

Er det pejsen som er den sidst installerede del.... Så er det klart at du
ikke kan opstarte den når du har efterfyldt den med vand...

Vi må have nogle flere info om anlægget hvis vi skal hjælpe.

Mvh - Martin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-09-02 16:03

Martin Christiansen skriver bl.a.:

> Er det pejsen som er den sidst installerede del.... Så er det
> klart at du ikke kan opstarte den når du har efterfyldt den
> med vand...

Nej, brændeovnen kom før de tre nye radiatorer

> Vi må have nogle flere info om anlægget hvis vi skal hjælpe.

Det er selvfølgelig noget gammelt bras, som er ændret med flere
ombygninger og sidst en udskiftning af fyret og tre radiatorer i
den ene ende af huset. Det mærkelige er, at netop disse tre nye
har fungeret mest effektivt indtil nu. Jeg hælder som sagt til en
delvist svigtende cirkulationspumpe som årsag, men det er altså
lidt sært. Vil en dårlig funktion give mere varme opad i et rør
end nedad hvor det deler sig?

--
Niels P Sønderskov
npsonder@sTYRkov.mail.dk