Kan man tage 'screenshots' af hjemmesider?
Fra : Lars 12

Dato : 25-09-02 23:26

Kan man tage et 'billede' af en hjemmeside, fx i bitmap-format, eller på en
anden måde? Jeg har IE6

Mvh.
Lars

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-09-02 23:38

Lars 12 skrev:

>Kan man tage et 'billede' af en hjemmeside, fx i bitmap-format, eller på en
>anden måde? Jeg har IE6

Tryk Print Screen (til højre for F12), så gemmer du en kopi af dit
skærmbillede i clipboardet.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 00:16

> Tryk Print Screen (til højre for F12), så gemmer du en kopi af dit
> skærmbillede i clipboardet.

Tak for svaret.

Clipboard = udklipsholder, ikke? Det giver mig et andet problem, for min
udklipsholder er nemlig blevet væk. Skulle den ikke ligge i startmenuen
under tilbehør -> systemværktøjer? Der er den ikke længere. Jeg kan heller
ikke finde den med søg, og der er ikke nogen fil i Windows, der hedder
clipboard. (Ejheller clpbrd osv.)

Mvh.
Lars

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-09-02 00:23

Lars 12 skrev:

> [...]
>under tilbehør -> systemværktøjer? Der er den ikke længere. Jeg kan heller
>ikke finde den med søg, og der er ikke nogen fil i Windows, der hedder

Tryk Ctrl-V det sted du vil indsætte billedet.

Ctrl-X klipper
Ctrl-C kopierer
Ctrl-V indsætter
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 01:04

> Tryk Ctrl-V det sted du vil indsætte billedet.

Ok, tak.

> Ctrl-X klipper
> Ctrl-C kopierer
> Ctrl-V indsætter

Jeps, det ved jeg godt.

Mvh.
Lars

Fra : Bent Eriksen

Dato : 26-09-02 00:30

"Lars 12" <nospam@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under tilbehør -> systemværktøjer? Der er den ikke længere. Jeg kan heller
> ikke finde den med søg, og der er ikke nogen fil i Windows, der hedder

Det lyder som om du er skiftet over til Windows XP, korrekt?
Jeg har osse undret mig over at man ikke længere kan se indholdet af
udklipsholderen inden man paster indholdet ind et eller andet sted,
som man f.eks. kunne i de tidligere udgaver af Windows.

/Bent

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-09-02 00:38

Bent Eriksen skrev:

>Det lyder som om du er skiftet over til Windows XP, korrekt?

Ja...

Fra Lars headers:

(Det er den OE der ligger i WinXP).
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 01:04

"Bent Eriksen" <bbe@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om du er skiftet over til Windows XP, korrekt?

Nej, jeg har Win98. (Hvilket jeg desværre glemte at skrive først.) Men som
de andre er inde på, har jeg opgraderet til IE6 for nylig. Kan det mon være
derfor?

Mvh.
Lars

Fra : Bent Eriksen

Dato : 26-09-02 01:20

> Nej, jeg har Win98. (Hvilket jeg desværre glemte at skrive først.) Men som
> de andre er inde på, har jeg opgraderet til IE6 for nylig. Kan det mon
> [...]

Har du haft udklipsholderen installeret inden du installerede IE6?
Hvis ikke, så prøv at installere den!
Det lyder i hvertfald som om at du mangler at installere udklipsholderen.

/Bent

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 01:29

"Bent Eriksen" <bbe@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Har du haft udklipsholderen installeret inden du installerede IE6?

Det går jeg da ud fra. Er den ikke med i standard-installationen?

> Hvis ikke, så prøv at installere den!
> Det lyder i hvertfald som om at du mangler at installere udklipsholderen.

Det har jeg prøvet, men jeg kan heller ikke finde den på windows-cd'en. Der
er i hvert fald ikke noget program, der hedder udklipsholder under tilbehør.

Mvh.
Lars

Fra : Bent Eriksen

Dato : 26-09-02 01:43

> Det går jeg da ud fra. Er den ikke med i standard-installationen?

> Lars

Nej!
Den bliver i en "standard installation" ikke installeret!
Man skal derfor selv vælge, at den skal installeres.
Så du skal installere den fra Windows cd'en.
I med cd'en og ind i Kontrolpanel > Tilføj/fjern > Windows
Komponenter > Tilbehør osv.

/Bent

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 02:08

> [...]
> Så du skal installere den fra Windows cd'en.
> I med cd'en og ind i Kontrolpanel > Tilføj/fjern > Windows

Jeg har fundet ud af det nu. Problemet var, at som dig, gik jeg ud fra, at
den lå under tilbehør, ligesom i startmenuen. Men i stedet har de af en
eller anden grund valgt at lade systemværktøjer være en selvstændig mappe,
så man skal slet ikke ind i tilbehør.

Tak for indsatsen.

Mvh.
Lars

Fra : Leony

Dato : 26-09-02 09:23

> [...]

> udklipsholderen inden man paster indholdet ind et eller andet sted,
> som man f.eks. kunne i de tidligere udgaver af Windows.

Start->Kør->clipbrd
Virker fint på min XP Pro.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 20:32

Peter Loumann skrev:

> Fotoshop har jo også selv en billedbruser nu - hvis man har
> tålmodighed til den.

Den er blevet væsentlig hurtigere med 7.01-opdateringen, men
alligevel så bruger jeg den sjældent. Foretrækker ACDSee.

F.eks. så har jeg tit behov for at tage screenshots af nogle ting
i et eller andet program. F.eks. 10 klips til en animeret gif taget
lige i rap, i stedet for at skulle tage et klip, lave et nyt
dokument i Photoshop, indsætte klippet, tage et nyt klip med Print
Screen, indsætte det i Photoshop osv. Det ville være nemmere blot
at kunne trykke 10 gange i rap på Print Screen og så var der 10
forskellige screenshots i hus, som så derefter kunne indsættes i
Photoshop, eller hvor man nu lyster, men det tyder på at det også
godt kan lade sig gøre med de rette programmer installeret. :)

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 15:44

Madsen wrote:

> [...]
> Photoshop, eller hvor man nu lyster, men det tyder på at det også
> godt kan lade sig gøre med de rette programmer installeret. :)

Der er hypersnap en rigtig god ting, med funktionen quick save, så laver
den automatisk en fil ved tryk på f.eks. F11 snap1 ,snap2, osv.

F9 kan så f.eks sættes til at man vil bruge musen til at bestemme hvad
man vil capture, lige så snart man har sat hjørne nr 2 i firkanten
gemmer den automatisk.

Jeg har da en gammel 300 kb version du kan få 185kb ZIP

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 16:15

Fra : Madsen

Dato : 27-09-02 20:25

Edmund skrev:

> Der er hypersnap en rigtig god ting, med funktionen quick save, så
> laver den automatisk en fil ved tryk på f.eks. F11 snap1 ,snap2,
> osv.

Tak. Den vil jeg også lige kigge på.

> Jeg har da en gammel 300 kb version du kan få 185kb ZIP

Er det ikke denne her:
<http://www.indiana.edu/~docstats/HyperSnap.html> ?

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 27-09-02 21:04

Madsen wrote:

> Tak. Den vil jeg også lige kigge på.

> Er det ikke denne her:
> <http://www.indiana.edu/~docstats/HyperSnap.html> ?

Næsten, det er 2.64 jeg har. Jeg har faktisk slettet det indlæg du
svarer på, for jeg fandt ud af at min var ala freeware:) da jeg ville se
efter versionsnr.

http://opasia.tucows.com/index.html og på hypersnaps egen webside er
der en version 3,6 og til den kan man få en kode til en uge med fuld
virkning, ellers kommer der en lille txt i det man grapper. Den kode kan
man så forny uge efter uge(via email)

WinGrab er gratis men med png, det må være noget for dig.
Den kan også sættes til at være skjult som hypersnap, med automatisk
save(med kamerakliklyd)
Men den har vist ikke det med valg af udsnit med musen.
www.pcworld.dk/download.asp?Mode=6&CategoryID=2
Tryk næste et par gange for at finde den.

Der må være andre gratis derude på web med musefunktion, men jeg søgte
ikke ret meget.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 00:44

Lars 12 skrev:

> Jeg kan heller ikke finde den med søg, og der er ikke nogen fil i
> Windows, der hedder clipboard. (Ejheller clpbrd osv.)

Udklipsholderen mener jeg ikke at du kan fjerne helt. Den er
integreret i styresystemet, men du kan miste genvejen til den i
Tilbehør > Systemværktøjer, eller hvad det nu hedder, men derfor
vil den stadig virke.

Du burde kunne starte den i Start > Kør ved at skrive: clipbrd
Den kan dog ikke bruges til det helt store. Du skal have et
billedbehandlingsprogram til at indsætte udklippet i, hvor du så
derefter kan arbejde videre med det. Paint i Windows kan til nød
bruges til at indsætte udklippet i og derefter gemme det, men det
er langt fra optimalt.

Alt + Print Screen er også god at kende. Den tager kun et screen-
shot af det aktive vindue.

Madsen.

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 01:04

> [...]
> vil den stadig virke.
>
> Du burde kunne starte den i Start > Kør ved at skrive: clipbrd

Jeg får bare fejlmeddelelsen "Filen clipbrd eller en af de tilhørende
komponenter blev ikke fundet [...]"

Men jeg kan bruge kopier, klip og sæt ind uden problemer.

> [...]
> derefter kan arbejde videre med det. Paint i Windows kan til nød
> bruges til at indsætte udklippet i og derefter gemme det

Jeg tænkte nok, paint kunne bruges. Tak for hjælpen.

, men det
> er langt fra optimalt.

I visse computerspil kan man trykke F9, hvorved der bliver taget et
screenshot, der automatisk bliver gemt i spillets system-mappe under navnet
Screenshot1, screenshot2, osv. Det ville være smart, hvis man kunne gøre
noget tilsvarende fra en browser.

> Alt + Print Screen er også god at kende. Den tager kun et screen-
> shot af det aktive vindue.

Er det ikke også det 'print screen' gør? Hvilken forskel gør det at trykke
'alt'?

Mvh.
Lars Rosenmeier

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-09-02 09:49

Lars 12 skrev:

>Er det ikke også det 'print screen' gør?

Nej. Print Screen alene tager et billede af hele skærmen.

>Hvilken forskel gør det at trykke 'alt'?

Her tages kun et billede af det aktive vindue. Prøv at lade være med
at have din browser maksimeret - og prøv de to forskellige, så er du
ikke i tvivl mere.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 17:35

> Jeg tænkte nok, paint kunne bruges. Tak for hjælpen.

Jeg erfarede i øvrigt lige, at man også kan åbne den i wordpad og gemme den
som doc-fil uden problemer. Pudsigt.

Lars

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-09-02 22:52

Lars 12 skrev:

>Jeg erfarede i øvrigt lige, at man også kan åbne den i wordpad og gemme den
>som doc-fil uden problemer. Pudsigt.

Njoah, Worddokumenter kan nu engang indeholde grafik...
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bent Eriksen

Dato : 26-09-02 01:26

> Udklipsholderen mener jeg ikke at du kan fjerne helt.
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Nej måske ikke fjerne, men den bliver i en "standard installation"
ikke installeret! Man skal derfor selv vælge, at den skal installeres.
Og dermed kan man så osse vælge at fjerne den!

/Bent

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 00:45

Lasse Hedegaard skrev:

> (Det er den OE der ligger i WinXP).

Men som også nemt kan installeres på Win98, ME, Win2000.

Madsen.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 26-09-02 09:44

Madsen skrev:

>Men som også nemt kan installeres på Win98, ME, Win2000.

Interesseant, jeg troede faktisk den udgave havde et andet
versionsnummer.
--
Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 01:20

Lars 12 skrev:

> Jeg får bare fejlmeddelelsen "Filen clipbrd eller en af de
> tilhørende komponenter blev ikke fundet [...]"

Nå, men så må du geninstallere den fra Windows cd'en.
I med cd'en og ind i Kontrolpanel > Tilføj/fjern > Windows
Komponenter > Tilbehør osv.

> Men jeg kan bruge kopier, klip og sæt ind uden problemer.

Det er muligt at man ganske simpelt kan tage screenshots uden
at clipbrd.exe behøver at befinde sig på computeren. Som nævnt
tidligere, så har du heller ikke det store at bruge den til.

> [...]
> under navnet Screenshot1, screenshot2, osv. Det ville være smart,
> hvis man kunne gøre noget tilsvarende fra en browser.

Der findes sikkert tredjepartsprogrammer som kan det du efter-
lyser. Jeg husker også at man på Win98 (eller var det Win95?)
kunne installere noget som hed Clipbook. Den kunne - modsat
Clipbrd - indeholde flere klip ad gangen. Man skulle gøre noget
specielt for at installere den fra Windows-cd'en, men jeg kan
ikke huske det i detaljer. Jeg sender dette svar til Windows-
gruppen, for der sidder der sikkert en som ved det.

> Er det ikke også det 'print screen' gør?

Nej, Print Screen-knappen alene tager et screenshot af hele
skærmen.

> Hvilken forskel gør det at trykke 'alt'?

Kun det aktive vindue. Altså f.eks. hvis du vil tage et screen-
shot af IE's browservindue så gør du IE aktiv og trykker på Alt
+ Print Screen og så får du kun IE' vindue med på billedet.

Xfut: <news:dk.edb.system.ms-windows>
Dette indlæg og svar til det vil havne i ovenstående gruppe.

Madsen.

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 01:33

> [...]

er i hvert fald ikke noget program, der hedder udklipsholder under tilbehør.

snip

Tak for svaret.

Mvh.
Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-09-02 08:10

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Det er muligt at man ganske simpelt kan tage screenshots uden
>at clipbrd.exe behøver at befinde sig på computeren.

Det lyder sært. Hvor skulle den så mellemlagre det? Eller mener du,
clipbrd.exe kun er brugerfladen, ikke funktionen?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 01:40

Lars 12 skrev:

> Der er i hvert fald ikke noget program, der hedder udklipsholder
> under tilbehør.

Heller ikke hvis du går ud i Tilbehør > Systemværktøjer, eller noget
i den stil?

Madsen.

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 02:04

> Heller ikke hvis du går ud i Tilbehør > Systemværktøjer, eller noget
> i den stil?

Jeg prøvede lige igen, og du har ret - den lå under systemværktøjer. Men
det, der snød mig før, var, at i Windows-installationen er systemværktøjer
en selvstændig mappe - den ligger ikke under tilbehør, ligesom den gør i
startmenuen. Det er heller ikke for brugervenligt.

Tak for svaret.

Mvh.
Lars

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 02:02

Madsen skrev:

> [...]
> Clipbrd - indeholde flere klip ad gangen. Man skulle gøre noget
> specielt for at installere den fra Windows-cd'en, men jeg kan

Det var denne her jeg tænkte på:
<http://www.computertips.com/Windows/Windows98/Installation/Components/19970905002.htm>

Eller: <http://makeashorterlink.com/?Z1E9269E1> hvis ovenstående
link ikke virker.

Madsen.

Fra : René Prebendorf

Dato : 26-09-02 05:21

Hej med jer.
Jeg bruger Printkey 2000. et godt lille gratis program som kan hentes her.

http://www.boxelder.k12.ut.us/ftp/Public/Download/printkey510ef.zip

Hilsen René

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 02:24

Lars 12 skrev:

> [...]
> Windows-installationen er systemværktøjer en selvstændig mappe -
> den ligger ikke under tilbehør, ligesom den gør i startmenuen.

Nå, det var derfor.

> Det er heller ikke for brugervenligt.

Nej, egentlig ikke.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 13:48

Peter Loumann skrev:

> Eller mener du, clipbrd.exe kun er brugerfladen, ikke funktionen?

Ja, det var det jeg tænkte.
Clipbrd.exe er vel bare et lille program som gør det muligt at se hvad
der pt. ligger i hukommelsen og er klar til at blive sat ind et sted og
giver samtidig mulighed for at gemme udklippene (som *.clp-filer) til
senere brug. Selve klippe/klistre-funktionen må være dybt indgroet i
selve styresystemet, skulle man tro, men jeg er ikke sikker i den sag.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-09-02 15:22

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Clipbrd.exe er vel bare et lille program som gør det muligt at se

Ja, det har du nok ret i. Naivt har jeg altid tænkt på selve cachen
som clipbrd - og måbet over, at den kan fravælges.

>Selve klippe/klistre-funktionen må være dybt indgroet i
>selve styresystemet, skulle man tro, men jeg er ikke sikker i den sag.

Jow - man skulle tro det. En windåze uden Ctr+C, Ctr+X og Ctr+V er
svær at forestille sig ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 16:18

Peter Loumann wrote in <2q56pugmggf35vanmhbf1eb0pfpka4p97v@4ax.com>:
> Jow - man skulle tro det. En windåze uden Ctr+C, Ctr+X og Ctr+V er
> svær at forestille sig ...

Tjah. Når jeg bruger Windows har jeg svært ved at huske at trykke på de
knapper. :)

(Jeg laver klippe-kopier udelukkende ved brug af mus)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 19:36

Niels Andersen skrev:

> (Jeg laver klippe-kopier udelukkende ved brug af mus)

Det var selvfølgelig også en mulighed.
Hvad jeg mangler nogle gange er et program som fanger f.eks. 10 tryk
på Print Screen i træk hvorefter jeg kan indsætte de 10 klips i mit
billedbehandlingsprogram. Det er p.... irriterende at man ikke kan
have mere en eet udklip i udklipsholderen ad gangen og det er efter
min mening for bøvlet at skulle sidde og gemme *.clp-filer med
clipbrd. Det skulle være sådan noget i retning af den funktion man
har i officepakken f.eks.

Tror lige jeg vil kigge på det program som René taler om her:

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-09-02 19:48

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvad jeg mangler nogle gange er et program som fanger f.eks. 10 tryk
> på Print Screen i træk hvorefter jeg kan indsætte de 10 klips i mit
> billedbehandlingsprogram.

I så fald kan du jo nøjes med at udnytte 10% af dets kapacitet:
<http://www.cheqsoft.com/clipboard.html>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-09-02 19:54

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hej Madsen, du skrev
> I så fald kan du jo nøjes med at udnytte 10% af dets kapacitet:
> <http://www.cheqsoft.com/clipboard.html>

Mht. til store ting har det ved nærmere læsning sine begrænsninger, men
du kan finde en del andre på freewaresøgedimsen:
<http://216.40.227.17/htdig/search_fh.html>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-09-02 19:51

> [...]

>min mening for bøvlet at skulle sidde og gemme *.clp-filer med
>clipbrd. Det skulle være sådan noget i retning af den funktion man

Tjaeh - smag og behag. Jeg slår det der tiklipsbord fra i office, det
er sgu'tte til at finde rundt i. Hvis jeg skal åbne ti filer i f.eks.
fotoshop, så markerer jeg dem, f.eks. i min billedbruser, og trækker
dem ned på fotoshop-ikonet på proceslinjen eller bruger Send til i
højrekliksmenuen.

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 20:32

Rudi Stegen skrev:

> I så fald kan du jo nøjes med at udnytte 10% af dets kapacitet:
> <http://www.cheqsoft.com/clipboard.html>

Namme-nam. Den skal lige prøves. :)

Madsen.