John
"John Busk" <busk@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:amstdi$678$1@news.cybercity.dk...
> Hjælp, min søn har fået nogle matematikstykker for som han ikke kan regne
> ud, og det sort snak for mig.
> Jeg ved også at der vil lyde højlydt brok fra brugere af grupperne, men
jeg
> mener ikke at have fundet et andet passende forum at stille spørgsmålene
i.
Hvordan er det, man siger: "Nød bryder alle love"
> Så her kommer stykkerne.
>
> 10x2 + 5x
> ------------
> 2x2 + x
>
I tælleren sættes 5 uden for parentes, og brøker er nu
(jeg har sat en parentes om nævneren for at tydeliggøre)
5(2x2 + x)
--------------
(2x2 + x)
Parenteserne i tæller og nævner er nu ens faktorer og kan forkortes væk,
så resultatet bliver:
5
>
> a2 - b2
> ----------------
> a2 + b2 - 2ab
Tælleren er differensen mellem to tals kvadrater. Det kan
skrives som tallenes sum gange tallenes differens
(a + b)(a - b).
Nævneren er det udregnede resultat af kvadratet på en
to-leddet størrelse (a - b)2 eller (a - b)(a - b), dvs brøken
bliver
(a + b)(a - b)
-----------------
(a -b)(a - b)
også her kan en fælles faktor (parentesen (a - b)) forkortes væk,
så resultatet bliver:
a + b
-------
a - b
>
>
> 2 tallene efter x/a/b skal være opløftende.
>
> Hvis en venlig sjæl kunne smide resultatet samt en lærerig forklaring,
enten
> i gruppen eller direkte til mig vil jeg blive glad.
>
For den lærerige forklaring må du nok gå i gang med en lærebog
Med venlig hilsen
Leo Heuser
> --
> Med venlig hilsen
>
> John Busk
>
> busk@vip.cybercity.dk
>
>