Udbredelse af iberisk snegl?
Fra : Henrik Petersen

Dato : 23-02-01 14:25

Hej på Sjælland.
Findes der en fortegnelse / et kort der viser udbredelsen af
"dræber"-sneglen (eller som den vist rigtigt hedder: Iberisk Skovsnegl) her
på Sjælland?
Eller ved DU hvor den er / ikke er?
Vi skal til at skifte bolig - så det vil være interessant at vide om der er
nogen områder der er mere, mindre eller slet ikke "besøgt" af sneglen.
Mvh. Henrik

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-02-01 01:20

Henrik Petersen wrote:

> [...]
> nogen områder der er mere, mindre eller slet ikke "besøgt" af sneglen.

Da den ikke kan lide frost så skal i bo i en lavning
med åbne strånende marker til alle sider så at der kan blive rigtigt koldt.

"dræber"-sneglen er den snegl man har mindst problemer med,
da de æder hinanden. derfor navnet "dræber"

Det er meget svært at skældne de forskelige nøgne snegle fra hinanden.
Hvorfor er det værre at det er den ene art,
der er i en have, end den anden art der næsten er magen til?
Kan du bare ikke udsætte Vinbjerg snegle, så spiser de alt,
så bliver der mindre til de andre snegle.

Jeg tror at jeg vil anbefale at du kigger efter noget andet end snegle
når du køber hus.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-01 09:19

On Sat, 24 Feb 2001 01:20:29 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@haabet.dk>
wrote:

>"dræber"-sneglen er den snegl man har mindst problemer med,
>da de æder hinanden. derfor navnet "dræber"

DEt er noget vrøvl.
Dræbersneglen er nemlig den som der, hvis den er i et område, er
allerflest af. Ingen andre dyr spiser den tilsyneladende og de
formerer sig derfor helt vildt. At de æder hinanden hjælper ikke, de
vil nemlig meget hellere æde salat, hosta og hvad man nu ellers har
planer om at dyrke til sig selv.

>Det er meget svært at skældne de forskelige nøgne snegle fra hinanden.
>Hvorfor er det værre at det er den ene art,
>der er i en have, end den anden art der næsten er magen til?

Fordi den iberiske formerer sig så voldsomt at der kommer en enorm
sneglebestand i et område. Det sker ikke med de andre snegle fordi de
har mange flere naturlige fjender.

Det er faktisk lidt som dengang man fik slæbt en han- og en hunkanin
til australien, de bredte sig også med lynets hast og blev til enorme
flokke, fordi klimaet passede dem godt og der ikke rigtig var nogle
naturlige fjender.

Her hos os er der jævnt fugtigt hele sommeren, det trives sneglene
med, der hvor den iberiske kommer fra er sommeren meget tør og mange
af sneglene dør, hvorfor de ikke udgør noget problem dernede.

Landmændene har dog ikke problemer med den iberiske snegl, men de har
så til gængæld en sjælden gang døje med agersneglen, som er en hel del
mindre end en iberisk.

>Jeg tror at jeg vil anbefale at du kigger efter noget andet end snegle
>når du køber hus.

Det kan jeg til gengæld tilslutte mig.

--
Mads Lie Jensen